Министър Шишков пред БНТ: България няма да има проблем с доставките на газ по интерконектора с Гърция

Министър Шишков пред БНТ: България няма да има проблем с доставките на газ по интерконектора с Гърция

30 септември 2022 | 11:12

 

Водещ: След години чакане газовата връзка с Гърция е напълно готова, вече и по документи. Тук е регионалният министър архитект Иван Шишков. Добро утро, здравейте.
Арх.
 Иван Шишков: Добро утро.

Водещ: С вас ще говорим за това разбира се, но и за състоянието на пътищата ни, за зимното почистване, все въпроси, които касаят всички ни, особено зимното почистване скоро ще бъде тема номер едно, сигурна съм. Да почнем с интерконектора обаче. Издаването на Акт 16 се превърна в новина. Архитект Шишков, с какво всъщност се хвалим, след като толкова дълго чакахме и какви ли не перипетии премина този проект?

Арх. Иван Шишков: Когато една работа наистина беше много затлачена в продължение на пет години, казвам пет, защото решението за строеж е от 2017 година, когато се е строило очевидно на приливи и отливи, това естествено довежда до факта, че строителството наистина започва да става изключително трудно и естествено крайният срок започва да се вижда все по-трудно за да бъде завършен строежа. Това, което мога да кажа е, че служебният кабинет беше основна цел на служебния кабинет да направим така, че да завършим строителството. Разбира се да го завършим с всички необходими документи, да го завършим така, че то да е безопасно и да може да бъде въведено в експлоатация, както всеки строеж в Република България.

Водещ: Така ли е, може ли спокойно да кажете?

Арх. Иван Шишков: Така направихме, да. Това, което направихме от първите дни след разговорите със строителя и с инвеститора беше, че разделихме обекта на няколко етапа, извадихме няколко от строителните дейности, които не касаят пряката сигурност в експлоатацията на обекта, извадихме и във втория етап, за да може да имаме постижима дата на завършването на етапа и въвеждането в експлоатация.

Водещ: Тоест, има ли още нещо, което трябва да се довърши там?

Арх. Иван Шишков: Има един от пътищата, които е връзка в областта на Стара Загора, но там е хубавото, че има друг път, тоест достъп до обекта има, макар и не от този път. Този път е част от одобрения проект от решението за строеж, те трябва да го завършат…

Водещ: Кога?

Арх. Иван Шишков: От тук нататък те ще трябва да си направят ясен анализ и да бъде завършен пътя. Има противоерозионни мерки, те мисля че са ясно описани, включително в заповедта, която аз издадох за етапите. Така че, те има да довършат определени дейности по строителството и трябва да ги довършат наистина. Разбира се, влизаме в зимния сезон, надявам се да ги довършат преди началото на зимния сезон. Но хубавото е, че България няма да има проблем с това да има нормални доставки на газ, самото съоръжение да работи наистина без никакъв проблем.

Водещ: Така или иначе от утре тя вече ще заработи тази система така, както я очаквахме толкова дълго време. Само че, ако се върнем назад малко, когато служебният кабинет влезе в сила, вие бяхте там на място, казвахте – тука една строителна площадка, буквално се беше поставило под съмнение ще се завърши ли и как ще завърши този проект, съжалявате ли, че тогава малко прекалихте с тези предупреждения, наистина ли беше….?

Арх. Иван Шишков: Аз не съм предупреждавал, че няма да се завърши. Това, което аз казах и това, което показах е, че е строителна площадка. Направих го по този начин, за да може да стане ясно, да видят цялата българска общност да видят докъде е стигнал обекта, за да си направят всички сметката завършен ли е обекта или не. Спомняте си, че включително първата и втората седмица имаше даже протести срещу правителството, че не желаем да въведем обекта в експлоатация. Тоест, че обектът е завършен, а ние не желаем да го въведем в експлоатация. Имайте предвид, че това, което направихме съвместно регионалното министерство, целият служебен кабинет и всички медии беше най-важното, което успяхме да постигнем, за да завършим този строеж. Какво имам в предвид? Съвместните ни проверки заедно, в които всички медии имаха изключителен интерес направиха така, че да принудим строителя да разбере, че има да довърши определени строителни дейности и да ги извърши, за да може да въведем обекта в експлоатация. Така че, искам да кажа, че не само не съжалявам, а благодаря на всички медии за изключителната подкрепа в това отношение. Когато човек се бори наистина с времето, защото ние буквално се борехме с времето, помощта отвсякъде, а помощта на медиите беше изключително голяма, беше изключително важна за тази победа.

Водещ: Най-малкото държавата разбира се трябва да спазва законовите си процедури и наистина всичко да бъде както трябва.
Арх.
 Иван Шишков: Точно това. Не желаехме да го въведем в експлоатация без съответните документи, без да има завършено строителство.

Водещ: За да завършим тази тема, въпросът ми съзнавам, че може би не е точно към вас, но така или иначе покрай онова, което предупреждавахте тогава и показвате, беше проблем с вписването в Търговския регистър на имената, които…, то беше някакво разминаване с гръцките граждани. Изяснихте ли си, нарочно ли беше това разминаване с имената, какво се случи, сега всичко наред ли е? Защото все пак те ще управляват тази газова връзка от тук нататък?

Арх. Иван Шишков: Аз не съм си правил задълбочен анализ, защото не наистина работа на регионалния министър, но това, което мога да ви кажа, че изобщо не е било нарочно. Изобщо е ставало въпрос за вписване в службата по вписвания, в които даже и държавата няма участие. Затова ви казвам, че когато…

Водещ: Просто за един толкова много важен проект да има разминаване хората се попитаха – защо и как се случва?

Арх. Иван Шишков: Според мен най-вероятно на всяко вписваме може да се случи грешка, естествено, хубаво е, че обектът беше наблюдаван с интерес от цялата държава и от всички хора, разбира се. Лошото е обаче, че се създаде лошо впечатление и се създаде погрешна, общо взето интерпретация на ситуацията, че държавата не желае да го въведе в експлоатация, което в интерес на истината допълнително демотивира строителя. Защото в момента, в който аз започнах да говоря с него, мога да кажа, че беше демотивиран и считаше, че почти няма какво да завърши и няма какви документи да представя. Само че, в рамките на нашата съвместна работа в тези два месеца успяхме да го мотивираме, да го убедим и да го завършим.

Водещ: Така или иначе всичко вече стигна до своя край, утре официална церемония в НДК. Този проект имаше доста официални церемонии, начало, край на проекта и т.н., вече дано всичко да бъде наред.

Арх. Иван Шишков: След решението за ползване всяка церемония може да е официална.

Водещ: Вчера в новините в „По света и у нас“ и сутринта припомнихме този сюжет на нашите зрители, става дума за ремонта на Витиня, който пък създавал много големи проблеми на тировете, които трябва да използват обходен маршрут. Използвам това за изходна точка на нашия разговор. Какво се случва с тези дълги ремонти по магистрала „Хемус“, а и не само?

Арх. Иван Шишков: Дългите ремонти на магистрала „Хемус“, са част от този строителен хаос, който за съжаление цари и се разраства в държавата може би от 2017-2018 година насам. Тези ремонти са възлагани, имайте предвид в периода март-април месец 2020 година. Разбира се съоръженията не са в добро състояние и те трябва да бъдат ремонтирани. Бяха извършвани определени 5ремонти в рамките на миналия служебен кабинет, тировете бяха свалени, образно казано, за няколко месеца. В следващия редовен кабинет те трябваше да бъдат…да бъде започнато строителството февруари-март месец тази година и да бъде завършено сега. За съжаление строителството и самата реконструкция на съоръженията е започнала някъде април или май. Тоест, началото на втория етап на ремонта буквално е закъснял с няколко месеца. Така че, разбира се хората, които карат камиони и целия бранш естествено да негодува, но в интерес на истината това е нещо, което мога да кажа, че сме го наследили…
Водещ: Но какво ще направите…?

Арх. Иван Шишков: Това, което ние действително го правим, знаете, че пуснахме даже предварително тунел „Ечемишка“, очаквам съвсем скоро да пуснем тунел „Витиня“. Ангажиментът на строителя, който го е поел включително и пред мен е до преди началото на зимния период, може би до средата или края на ноември месец да бъде завършен ремонта на виадукта, за да може да бъде пуснато движението по този виадукт.

Водещ: Другата голяма тема, която също се отваря тук е изобщо как се поддържат обходните маршрути покрай магистралите, които могат и трябва да бъдат използвани именно когато има ремонти, когато се случват инциденти. Някои от тях и по магистрала „Тракия“ са в окаяно състояние?

Арх. Иван Шишков: Така е, да. Значи имайте предвид, че целия този разговор, който водим за обходните пътища, за проблемите, включително и за това, че тези тирове нямат буквално трасета реални за обходни маршрути е този проблем, в който както знаете преди няколко дена направихме изрична пресконференция изобщо за състоянието, за развитието на цялата тази инфраструктура в България…

Водещ: С едно изречение – какво е то състоянието, как може да го опишете?

Арх. Иван Шишков: Състоянието е магистрална бедност, изключителна магистрална бедност. Давам ви много елементарен пример. Тези тирове в момента, които минават по стария път на Витиня, точно разговора за обходните пътища, ако някога беше изграден тунел под Петрохан, защото половината от тировете идват от Видин и вървят в посока юг… Най-прекия път към София и около София е тунела под Петрохан. Този тунер е преди 90-та година е замислен. Ако този път беше направен, тоест ако всички пътища в България, казахме 2100 километра са нуждае магистрали България, ако тези пътища бяха направени ремонтите по изградените магистрали веднъж, нямаше да носят това неудобство, което носят на всички, и втори път, магистралите нямаше да са амортизирани толкова много, защото по тях щеше да преминава по-малко движение. Това е основния проблем.

Водещ: Имаме въпроси за „Златишкия проход“, между другото само отварям тази скоба. Съвсем наскоро имахме за там сигнали. Очевидно не е просто един или два такива случаи, които можем да кажем, с лошо състояние. Тука случая, казва нашия зрител, е тунел, който също е в лошо състояние?

Арх. Иван Шишков: Това, което мога да кажа изобщо за посоката север-юг връзките в България и това, което все пак направихме в рамките на ограничените два месеца на служебния кабинет, обявихме магистралата бъдещата от Русе към Велико Търново, обявихме за национален обект. Одобрих подробен устройствен план от Русе до Бяла и входа на Бяла. Но това, което съм алармирал и това, което беше изключително залегнало в нашата пресконференция е, че трябва да се развие цялата връзка до Маказа с преминаването на планината. Основното място, където би трябвало да премине през планината поне към този момент е, всички изследвания и предвиждания, които се правят е да мине в рамките на Прохода на Републиката.

Водещ: Заплащането обаче как става с фирмите? Защото де за да ремонтират и да строят трябва да има осигурен бюджет, пък старата тема, която също сме засягали е на кои фирми кога и как се разплаща? Дори и за сключени вече договори говоря, не за бъдещи?

Арх. Иван Шишков: Точно затова в началото на разговора, когато стана въпрос за виадуктите, огромната част от възлаганията бяха възлагания в рамките на 2021 година преди стъпването в длъжност на предишните служебни кабинети два. Те бяха направени възлагания без да бъде осигурен бюджет по тях. Припомням го, 300 милиона беше предвидения бюджет, бяха направени възлагания за над един милиард. Този проблем продължава да стои, но ще бъде решен.

Водещ: Господин министър, така ще ви попитам сега, чухме, че вие разплащате и по начин и по механизъм, който казвате, че не трябва да се разплаща. Имаше такова обвинение в предизборната кампания включително към фирми, които не трябва да получават тези пари уж, обаче пък сега вие им ги давате?

Арх. Иван Шишков: Странно беше, че влязох лично аз по този начин в предизборната кампания. Това, което направихме сме разплатили за първи, втори, трети лот за „Хемус“. Изобщо не ме интересува кои са фирмите, въпросът е, че малкото строящи се инфраструктурни обекти, ако спрем и тях и то по чисто икономически механизъм, тоест да не плащаме на строителите, аз мисля, че нещата в България ще станат още по-зле.

Водещ: Нали се фокусирахме върху фирмите там, нали там имаше проблем с разплащането с договорите?

Арх. Иван Шишков: Аз никога не съм се фокусирал върху фирмите, винаги съм се фокусирал върху начина на възлагане, върху това дали са били осигурени парите или не, и върху това дали са текущи и основни ремонтни. Това, за което сме платили пари са за магистралата „Хемус“, първи, втори и трети лот, които си имат разрешение за строеж. Нито сме разплащали пари за четвърти и пети лот, нито сме разплащали пари за тези ремонти, които са спорни между текущи и основни, които тепърва трябва да бъдат решени кои са основни и текущи и да се вземе решение как да бъдат платени. Така че, двете теми просто…единствено мога да кажа, че са ползвани очевидно политически за изборите.

Водещ: За съжаление много напреднахме във времето, ще минем набързо и към останалите теми, ще маркирам по-скоро останалите теми за съжаление. За зимното почистване спокойни сте, има ли осигурено финансиране, като говорим за това?

Арх. Иван Шишков: Финансиране има за зимното почистване, няма никакъв проблем, включително има избрани изпълнители, другата седмица ще бъдат подписани договорите, никакъв проблем…
Водещ: Те само за зимно почистване, нали?

Арх. Иван Шишков: Само за зимно почистване. Това беше също една от темите, които в началото се преплете, включително може би от неразбиране. Ние направихме конкурсите за зимното почистване, защото то не беше осигурено правно по никакъв начин. От първия ден работихме това и постигнахме и този резултат. За следващите договори, които трябва да бъдат за три години за текущите ремонти, бих казал, че трябва да добавим и основните към тях, наистина най-накрая всички разбраха, че не може държавата да прави само текущи ремонти. Имайте предвид, че ако направите една справка, аз също мога да ви я дам, но, в периода 2018-2020 година АПИ на практика не е възлагало никакви основни ремонти. Не може държавата да не е правила основни ремонти…

Водещ: Да, но след това направиха една поръчка за три години напред, старото ръководство имам предвид?

Арх. Иван Шишков: Тази поръчка за три години напред в момента е много сериозно обжалвана от всички фирми. Възможно е поръчката да бъде прекратена и да бъде направена нова, в която точно да бъдат конкретизирани текущите и основни ремонти. Тя беше направена набързо и беше направена от старото ръководство буквално когато аз станах регионален министър. Беше странно, но няма значение.
Водещ: Сега ще бъде ревизирана. Свърши ни времето, моля, с едно изречение в Карловско какво се случва с проектите за възстановяване след потопа и как се събуждат и как ще посрещнат зимата изобщо те там?

АрхИван Шишков: В Карловско знаете, че одобрихме списък, Министерският съвет одобри списък за поддръжка на инфраструктурите на общините. Единствената община, на която са дадени два обекта, не един, пътища плюс с водопроводна мрежа реконструкция е община Карлово точно в тези райони. Държавата, мога да кажа, че от първия ден трайно се настанихме в районите, настанихме се не само с техника, настанихме се и с това как да решим проблема…

Водещ: Но до зимата, до първия сняг ще приключи ли нещо там?
Арх.
 Иван Шишков: Ние парите ще им дадем, от тук нататък зависи от кмета, кметът е стопанин на територията. Това, което държавата може да направи го прави непрекъснато.

 

Участието на министър Шишков в прдеването "Денят започва" по БНТ може да гледате на интернет страницата на телевизията.