Министър Шишков в "Денят започва" по БНТ: Има некоректни възлагания, но няма некоректни пътни фирми

Министър Шишков в "Денят започва" по БНТ: Има некоректни възлагания, но няма некоректни пътни фирми

30 ноември 2022 | 17:48

Водещ: Да започнем с това, знаете и нашите зрители знаят, КС отмени решението на НС за разплащането с пътните фирми. Какво по същество означава това и до края на годината ще можете ли да се разплатите?

Арх. Арх. Иван Шишков: Първо, това, което КС реши не е изненадало мен лично като регионален министър. Аз съм имал дори възможността да го казвам и преди да стана регионален министър, че не беше работа на НС да взима това решение. Това беше работа на предишния регионален министър от редовния кабинет да направи преценка по какъв начин как ще поиска да бъдат разплатени старите задължения на пътните фирми.

Водещ: Тогава обаче той каза – не искам да си носи тази отговорност, нека НС да вземе, там са всички политически партии и сили, да вземат това решение как да се случва.

Арх. Иван Шишков: Това е било негово решение. НС се е съгласило на неговото предложение. Истината обаче е, че проблемът на пътните фирми е за възлагания, които са се случвали в периода 2018 до началото на 2021 г. Проблемът на пътните фирми е от тези възлагания, които са били веднъж многократно надвишени като финансова стойност, и втори път, разбира се, това, което мисля, че омръзнахме на зрителите е, че част от тези ремонти представляват основни, а не текущи ремонти. Това е основният проблем, в който капан попаднаха строителните фирми, целия строителен бранш. В предишните служебни два кабинета, знаете много добре, че те протестираха включително срещу това, че не си бяха получили парите. Истината обаче е следната – имаше в бюджета 300 млн. и възлагане за над 1 млрд. Това е цялата истина. Тоест, ако строителният бранш е недоволен, логично е да бъде недоволен от старото управление, което е управлявало държавата до средата на 2021 г. Това, което обаче разбира се правим – ние сме в непрекъснат диалог с тях. Не ни изненада, пак казвам, решението на КС. На всички ни е ясно, че пари в тази година за бюджета, в бюджета няма определен и за старите вземания. Още повече, че от бюджета за тази година НС буквално взе 500 млн. и разплати старите плащания с бюджета от тази година. Това, което разбира се ще направим и ние утре имаме среща заедно с пътния бранш, заедно с министъра на финансите е да намерим начин, ако има до края на годината някаква възможност, да бъдат разплатени част от тези пари и в бюджета за следващата година да бъдат разплатени и останалите пари.

Водещ: Колко общо дължим, колко общо се дължат?

Арх. Иван Шишков: Ами, те са на няколко пера. Наистина може би сумата, която държавата в момента дължи за стари плащания, пак казвам за стари, не за плащания от тази година, са може би, може да стигнат и до 1 млрд. Тоест 500 млн. са тези, които са 50%, включително има и още други плащания, които държавата е дължала.

Водещ: Колко реалистично до края на годината могат да бъдат платени?

Арх. Иван Шишков: Това не мога да ви кажа. Министърът на финансите най-вероятно ще може да определи колко реалистично. Колкото е възможно да бъдат разплатени, със сигурност ще бъдат разплатени. Защото наистина строителният бранш в последните две години страда. И пак казвам, страда от строителния хаос, който беше буквално част от държавната политика преди 2021 г.

Водещ: Но министър Шишков, разчитате, че фирмите този път отново ще повярват на държавата, на честната дума на държавата, че догодина в новия бюджет ще се разплати, разчитате да ви дадат тази отсрочка, да не протестират, да не, как да кажа...

Арх. Иван Шишков: Като ги няма парите в момента в бюджета, на тях също им е абсолютно ясно. Още повече, този разговор, аз пак ви казвам, ние сме го водили вече няколко пъти. Тоест това, което в момента правим е да направим ясна стратегия за индексацията, защото това е другият проблем. Знаете, че ние одобрихме индексацията изобщо за целия строителен бранш. Така че ние в момента трябва да направим една много ясна сметка колко пари от стари плащания ще бъдат необходими да бъдат платени на строителните фирми и да се направи. Няма друг начин.

Водещ: А по новите плащания?

Арх. Иван Шишков: По новите плащания, те си плащаме. Тоест това, което в момента е възложено, това, което е завършено, се плаща. Знаете дори, че намерихме спряно строителството на първите три лота на емблематичната АМ „Хемус“, защото не беше плащано. Знаете, че платихме, за да може да се продължи строителството.

Водещ: Вече навсякъде ли, поне заради зимата имам предвид, са прекратени ремонтни дейности?

Арх. Иван Шишков: Би трябвало да са прекратени. Единственото, което би трябвало да продължи, то е съвсем в края, са виадуктите на „Хемус“ и тунела, който все още не е, той тунелът е завършен, виадуктите не са завършени, за да може, имам уверенията, че до средата на декември ще се пусне движението изцяло по „Хемус“. Което наистина се правят големи усилия от строителите, които в момента работят там.

Водещ: Именно, за да поговорим вече за онова, което в момента се прави, да изчистим първата тема. Понеже всичко около това какво се плаща и какво не се плаща все се въртеше около въпроса за т.нар. чисти фирми, за онези, които са изрядни и прочее, сега остават ли съмнения кой ще получи пари, правят ли се проверки на самите фирмите, по договорите и прочее?

Арх. Иван Шишков: Проблемът не е фирмите. Проблемът е възлаганията. Аз затова казвам – проблемът не е във фирмите.  Беше много лесно фирмите да бъдат очернени и политиците да ги използват буквално за политическа дъвка. Фирмите не са виновни за това, че са изпълнили и са изпълнявали строителни дейности, възложени им по този начин от държавата. Затова го казах много ясно. Възлаганията, има проблем във възлаганията, има проблем в това, че държавата е възлагала много повече, отколкото е планирано в бюджета да бъдат платени. Говоря периода 2020 – 2021 г. началото. Това е истината. И не беше никак коректно да бъдат вкарани, в този дебат да бъдат вкарани строителните фирми. Значи, има некоректни възлагания. Но няма некоректни фирми. На фирмите им е възложена определена дейност и им е възложена от държавата. Тоест, ако тези фирми са извършили образно казано незаконно строителство, то е по възлагане от държавата, а не заради това, че те са решили ...

Водещ: Но знаете какъв беше контрааргументът тук – ами, да не се бяха съгласявали. Те се съгласявали, за да бъдат сигурни, че един ден пак ще получат обществена поръчка.

Арх. Иван Шишков: Тези фирми, от този бранш специално, пътния, те изключително основният инвеститор за тях е държавата. Те нямат друг избор.

Водещ: Нямат друг избор и затова се съгласяват на всичко, така ли?

Арх. Иван Шишков: Ако си спомняте, бях коментирал дали са жертва или съучастник.

Водещ: И жертва или съучастник са?

Арх. Иван Шишков: Ами, все повече аз считам, че те са жертва, а не съучастник. Защото те наистина, според мен, колкото повече правя този анализ, толкова повече се разбира, че наистина те може би не са имали друг начин. Но аз не искам да оправдавам нито фирмите, нито пък искам да хвърляме излишна вина във времето назад. Мисля, че може би и политиците трябва да си признаят какво се е случило. Трябва да си признаят къде са сбъркали. Защото няма смисъл да прехвърлят, техните грешки да ги прехвърлят на строителния бранш.

Водещ: То въпросът е дали някъде са сбъркали или това е една добра схема в миналото?

Арх. Иван Шишков: Е, сбъркали са, категорично. Ами, при положение, че не е имало възлагания за основни ремонти, а само за текущи, очевидно, че са сбъркали. По-добре да си признаят – да, сбъркахме, направихме го, не се съобразихме. За да може да се продължи напред.

Водещ: Заради тези грешки ли нямаме все още магистралите, за които мечтаят поколения...

Арх. Иван Шишков: Нямаме магистрали, първо, защото ги нямаме на проект. Тоест ние нямаме проектирани магистрали. За съжаление, с всеки изминал период на европейско финансиране парите за магистрали намаляват.

Водещ: Колко трябва да имаме в бюджета, за да се изградят всички магистрали и за колко време?

Арх. Иван Шишков: Направил съм проста сметка – имаме да строим около 1200 км магистрали. Към днешна дата са малко под 20 млрд., ни трябват за тези магистрали. Ако дадем всичките тези пари и би трябвало наистина да мислим, че в рамките на следващите 8-10 г. ще живеем нормално, тоест ще имаме всички тези магистрали и затова започнахте и с това зрителите какво са коментирали – да, наистина основният проблем за това, че стават катастрофи, свързани с пътищата е, първият проблем е, че липсват магистрали, липсват пътища. Те не са в добро състояние.

Водещ: Какво е решението, като нямаме парите...

Арх. Иван Шишков: Решението, според мен е, аз съм го казвал вече няколко пъти, ще го повторя, политиците да съберат смелост, да съберат кураж, да предложат на българския народ, да предложат част от магистралите да бъдат на концесия, тоест да бъдат платени. Дадох пример с тунела под Петрохан. Поради простата причина, че той ще е 70 км по-късо трасе от това, което държавата прави и тогава всички ще имат сметка да си платят със сигурност неголяма цена, да минат през по-прякото трасе. Така, веднъж, няма да задръстваме допълнително „Хемус“ и втори път, разбира се, ще щадим природата. Тоест всички ще бъдат... И в края на краищата тези, които повече се движат, по-добре е те да си платят и да останат пари за социални дейности.

Водещ: Вие нали знаете каква асоциация възниква почти във всеки, като човек концесия?

Арх. Иван Шишков: Само че при строителството на магистрали на концесия, тоест тези, аз не казвам всичките, дадох примери само за две, тоест другата беше магистрала „Рила“, тези, които наистина ще направят по-къси трасета. Другите, разбира се, държавата трябва да ги построи – „Хемус“, която е емблематична и се строи, „Струма“, магистрала „Черно море“. Тоест тези магистрали, които са бих казали повече от национално значение и са повече с вътрешен характер на движение, тези магистрали държавата, разбира се, трябва да ги построи и да ги поддържа. За да има пари обаче за всичко това, според мен, трябва да се направи тази сметка.

Водещ: Но кой ще избира концесионера, как ще ...

Арх. Иван Шишков: Когато тези магистрали бъдат, се строят, аз мисля, че няма как да има корупция, която непрекъснато говорим, пък дали има корупция в строителството на новите магистрали. Тогава пък със сигурност ще бъдем спокойни, че няма да има корупция. Тоест, ако в момента всичко, всяко нещо, което в западния свят работи, функционира и всички живеят по този начин, ако ние не искаме да стигнем до там и да го направим както хората живеят наистина на запад и както живее цяла Европа, само защото евентуално може да има корупция в България... Ами, трябва да се преборим с корупцията.

Водещ: Доста сме изобретателна на тема корупция обаче у нас. А като говорим за концесионери, веднага въпроса – как ще бъде избран концесионерът. Там е възможната корупция, а не после в строителството.

Арх. Иван Шишков: Аз го казвам , предложил съм го на политиците да мислят в тази посока. Служебният кабинет е експертен. Аз мога да кажа, че или ще строим магистралите още 30 г., или трябва наистина да направим така, че да променим начина на финансиране на магистралите. Да променим начина на финансиране на магистралите е някои от тях да ги дадем на концесия. Иначе 30 г. ще си говорим по един и същи начин и накрая никога няма да имаме магистрали завършени до край и винаги ще имаме магистрали в лошо положение.

Водещ: Повод да помислят политиците. Те обаче в момента мислят малко по-различни неща. Впрочем вие до кога мислите, че ще сте на този пост? Как ви се вижда хоризонта?

Арх. Иван Шишков: Аз съм на работа. Тоест до когато политиците ни държат на работа, служебният кабинет ще работи. Както виждате, работя всеки ден, обикаляме...

Водещ: Въпросът е перспектива и политиката, която следвате. Затова ще ви попитам сега, защото следва една много важна политика в регионалното министерство, свързана със санирането по средства по Плана за възстановяване. Министър Шишков, масовият въпрос, който всеки ден почти получаваме и към нас е – защо одобрени проекти, предишни, по предишната програма, но стигнаха парите за тях, сега трябва да минат и да извървят отново същия този път с подаване, с одобряване и т.н., за сгради, които говорим?

Арх. Иван Шишков: Защото одобрените проекти са по стара програма. Тоест автоматично не могат да бъдат включени в новата програма.

Водещ: Защо? Те са минали вече един път.

Арх. Иван Шишков: Така е. Сега, първо, в момента има нови изисквания от ЕК за енергийните характеристики на сградата, включително аз одобрих и изменения в наредбата точно заради изискванията на ЕК. Това го направихме много бързо, за да може да отговаряме и да може да имаме финансиране от ЕК за саниране. Разбира се, сега трябва да се направят нови фактически обследвания. А ако те имат паспорти на сградата, те естествено, тези паспорти ще бъдат използвани. Включително, ако имат и готова проектна документация, те могат, разбира се, да си ползват проектантите и да бъде, наново да бъде фактически подготвена тази документация при вече готовите проекти. Не е толкова фатално. Още повече, имайте предвид и нека да е ясно, и вашите зрители да го разберат, че в действителност рискът в момента за инвестиране е хората инвестират единствено в техническия паспорт и в енергийното обследване, след което, ако бъдат одобрени, парите ще им бъдат възстановени.  Сега, разбира се, логично е да има някакъв риск. Имайте предвид, че ако тези сгради, за които вие ме попитахте, имат паспорти, тези паспорти ще бъдат използвани. Тоест те няма да инвестират в момента в техническите паспорти, но ще се наложи да направят ново енергийно обследване.

Водещ: По какъв критерии ще бъдат избирани обаче проектите този път? По критерии – който първи подаде, какъв, какъв е критерият?

Арх. Иван Шишков: Скоростта със сигурност ще има значение. Това, което обаче ние направихме и сме го предложили в момента, защото аз се надявам до края на седмицата ЕК да ни одобри насоките за кандидатстване и от другата седмица програмата да стартира. Това, което сме направили, в момента сме го качили включително и в сайта на МРРБ – първо сме направили едни ограничения, тоест максимални ограничения за съответните общини големи, средни и малки, за да може наистина парите равномерно да отидат във всичките общини в България. Разбира се, елементът скорост ще има значение. Разбира се, обаче има и други характеристики, които ще имат значение в сградите. Ясно е, че по-големите сгради ще имат предимство в една посока. Защото това е енергийна програма, тоест търси се енергиен ефект. Това не е съвсем социална програма, а основната й цел е енергийна.

Водещ: А еднофамилните къщи?

Арх. Иван Шишков: И другото, което е, че по-малките кооперации, тоест по-малката етажна собственост все пак ще имат допълнителен бонус точки, ако имат 100 процента съгласие на етажната собственост, където ще бъде по-лесна възможността тази етажна собственост да кандидатства със 100% съгласие. Тоест в края на краищата всичко е в ръцете на етажната собственост и в това хората до каква степен наистина ще бъдат, така, ще тръгнат към този процес максимално бързо. Имайте предвид, че навремето, когато стартира предишната програма, тя беше национална, не беше европейска, когато стартира предишната програма наистина имаше дълъг период от време, в което етажната собственост не бяха убедени от смисъла на тази програма. Сега със сигурност хората са убедени и затова са толкова активни.

Водещ: Активни са и сега, затова и поглеждам към нашата Фейсбук страница. Много въпроси има. Ние напредваме с времето. Но се задава следния – в проектите включени ли са и тези соларни панели на покривите за енергийна ефективност?

Арх. Иван Шишков: Да, значи коментира се в момента, имаме и тази възможност – да бъдат включени.

Водещ: Могат да бъдат включени?

Арх. Иван Шишков: Тоест въпросът е в проекта какво могат да бъдат включени. В проекта фактически ще бъдат включени включително всякакви други, фактически всякакви други изисквания, които следват да бъдат при въвеждане на сградата в експлоатация, включително достъпна среда, включително ремонт на хидроизолация на покриви, защото и това беше коментара. Тоест всичките тези ремонти, които следва да бъдат включени, за да може сградата да функционира със съвременните изисквания, всичките тези неща ще бъдат включени в програмата.

Водещ: Накратко, 100% финансиране кои ще получат, кои проекти?

Арх. Иван Шишков: 100% финансиране, в началото програмата беше до 31 март. В момента имаме уверение, че ще бъдем одобрени, надявам се до края на седмицата, ще бъдем одобрени 100% финансиране да бъде до 31 май.

Водещ: До тогава?

Арх. Иван Шишков: Да. След това ще бъде 80%.

Водещ: Добре. Нещо друго, което следим в нашето предаване, свързано с ВиК сектора, но тъй като не можем много общо да разгледаме проблема, а той е много голям, в голяма част от страната. Конкретно за Омуртаг ви питам – кога хората там най-накрая ще получават услугата вода на цена и на качество, каквото има, там има и режим, знаем?

Арх. Иван Шишков: Въпросът ви е много добър най-накрая. Защото разрешението за строеж за довеждащия водопровод е от 2004 г. Това, което сме направили в момента, аз имах вчера много голяма среща в МРРБ. При мен беше и кметът, и шефът на ВиК-то в Търговище, бяха и депутати, беше, разбира се, и инициативният комитет, което е съвсем логично. Набелязали сме определени мерки. В четвъртък наши специалисти ще бъдат в Омуртаг. Искаме да разберем защо, след като е построен този водопровод, технически той не издържа и когато се правят проблемите, този водопровод...

Водещ: Защо? Какво мислите вие?

Арх. Иван Шишков: Това ще разберем може би в началото на следващата седмица и в средата на другата седмица. Не мога, наистина няма обяснение. Още повече, че веднъж правен анализ 2015 г. Направени са, според анализа, всичките изменения в проекта и в строежа. И въпреки всичко продължава да има проблем. Но това, което разбрах вчера е веднъж, че този водопровод е изчисляван за 80 л/сек., а в действителност на Омуртаг им е нужно около 30 л/сек. Тоест още в заданието на проектирането очевидно има доста допуснати проблеми. Това, което аз непрекъснато говоря за всичките сектори в държавата, включително и в общините, че някак си игнорираме заданието, не му обръщаме сериозно внимание, а това представлява поръчката на общината или държавата, в случая общината.

Водещ: И аз се питам дали това се прави нарочно понякога. Защото наистина е малко странно, когато трябва да заложиш нещо толкова важно, да пропускаш такива важни детайли. Да видим, защото ние там много често показваме хората как живеят. Така че те очакват това решение. Ние ще продължим да следим в нашето предаване.

Арх. Иван Шишков: Затова ви казах, че служебният кабинет работи всеки ден.

Водещ: Да, и малко по-дълго очевидно може да ви се наложи да работите. Но трябва да завършваме, г-н министър, нашия разговор. Да го завършим така, както започнахме, само че вече със зимното почистване. Буквално минута и половина ни остава. Има ли достатъчно средства заделени, подсигурено ли е зимното почистване?

Арх. Иван Шишков: Има средства, има сключени договори. Всичко, което трябваше да направим, сме го направили. Направихме конкурсите, те бяха на най-ниска цена.

Водещ: Колко ще струва зимното почистване?

Арх. Иван Шишков: Зимното почистване ще струва толкова, колкото е тежка зимата.

Водещ: Максимума, кажете, колко сте заделили?

Арх. Иван Шишков: Не, максимумът вече така или иначе вече няма да го стигнем, защото ноември месец вече беше доста топъл. Но иначе по принцип зимното почистване, тъй като за да не се изпадне в ситуацията, в която, тоест ще има пари, отделени от бюджета и ако е при тежка зима, доколкото знам максимумът е 300 млн. Но той, разбира се, със сигурност ще бъде много, много по-малко. Тоест 300 млн. щеше да струва, ако всеки ден валеше сняг.

Водещ: Ако останат тези средства, очевидно ще останат, какво ще се случи с тях – ще отидат в бюджета на АПИ по други пера?

Арх. Иван Шишков: Разбира се, да. Веднага ще бъдат оставени в текущите и основните ремонти. Още повече, че в момента финализираме обявяването на новите конкурси, които ще бъдат  за текущи и основни ремонти.

Водещ: Да, питам ви, защото вашата теза беше, че зимното почистване трябва да е по отделни договори, по отделни поръчки, за разлика и да се различават...

Арх. Иван Шишков: Не, в случая ние го направихме само за тази година отделно, поради това, че нямаше никаква готовност държавата. Стъпвайки в длъжност служебният кабинет ние нямахме никаква готовност за зимно почистване. Направихме го екстремно, направихме го бързо и осигурихме зимното почистване. Оттук-нататък предложението е основни и текущи ремонти отделно и поддръжката, зимното поддържане ще бъде заедно с текущите ремонти.

Водещ: Зимата тепърва, щях да кажа ще ни изненадва, дано не ни изненадва, нали...

Арх. Иван Шишков: Дано не ни изненада.

Водещ: Или приятно поне да ни бъде и всичко да бъде наред. Добре, благодаря ви много за този разговор.

 

 

Интервюто на министър арх. Иван Шишков може да гледате на интернет страницата на Българската национална телевизия. 

mrrb