Министър Шишков за БНТ: Няма някакъв проблем с пътния участък

Министър Шишков за БНТ: Няма някакъв проблем с пътния участък

15 август 2022 | 12:19

Водещ: Сега към една от темите, която буквално взриви бившата управляваща коалиция, а именно процесите в и около Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Парите за пътно-строителните фирми, поддръжката и ремонта на пътната мрежа у нас, зимното поддържане на пътищата също. Всичко това ще коментираме със специалния ни гост на днешното предаване – служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Здравейте, благодаря, че сте при нас.

Иван Шишков: Добро утро.

Водещ: Ще говорим с вас разбира се и за интерконектора с Гърция, но преди това две важни теми – информационен повод днес е катастрофата на АМ „Тракия“. Вие като министър на регионалното развитие и благоустройството какво можете да кажете за трасето, липсват ли му важни компоненти, откога е в изправност, изобщо каква е ситуацията с пътя там?

Иван Шишков: Тази част от магистралата е въведена в експлоатация през 2012 г. и както виждате това е от 10 г. магистралата се ползва в този участък. Този участък не е от проблемните участъци, знаете толкова години имаше проблеми с участъка между Чирпан и Стара Загора. Очевидно е, че за няколко години най-вероятно този участък също ще му се наложи да бъде направен най-вероятно основен, не текущ ремонт. Но в случая няма някакъв проблем, свързан, според мен, с пътния участък. Аз мога да кажа нещо различно в тази тема – че в България за съжаление в последните 10-15 г. повече се говореше, отколкото се вършеше да се строят магистрали. Всички станахме свидетели на това, че магистрала „Хемус“ на практика се строеше само до трети лот, изключвам проблема с раздадените пари, това е друг проблем, но най-важното е, че наистина в тези години назад във времето, нито са планирани, нито са се строели магистрали в абсолютна цялост.

Водещ: Т.е. казвате просто имаме малко магистрали.

Иван Шишков: Изключително малко магистрали, които не стигат да поемат този трафик, който всички сме свидетели на това. Аз мисля, че това което казвам, може да го каже абсолютно всеки български гражданин, който се движи по пътищата. Изключително малко магистрали, изключително лоши връзки, нямаме връзка магистрална в посока север-юг, знаете колко проблеми са в пътя, който се случва от Русе към Търново, колко трагедии има там. Хубавото е, че чак сега ще започне да се строи част от тази магистрала, но лошото е, че всичко се строи на парче, всичко се строи в някакви малки участъци. Да, ние може да не сме богата държава, но в никакъв случай не трябва да си позволяваме да не развиваме инфраструктурата. И трябва да се намери начин да се развие цялата инфраструктура, да се планира изцяло и да се максимално бързо да се построи. След като имаме само една магистрала, тази „Тракия“, нали разбирате че половин България се движи по тази магистрала. Да не говорим, че тази магистрала в едната си част на практика са две магистрали – от София до разклонението за магистрала „Марица“ на практика са две магистрали. Тя в тази си част вече е изключително тясна. Това е проблемът.

Водещ: И въпреки всичко, сякаш при сегашния случай с катастрофата на автобуса, пътят не е виновен, АПИ не е виновно. Предстои да се изясни това, две са версиите. Но сега към другите важни теми, които трябва да коментираме с вас, а именно това дали министерството намери вече начин за справяне с проблема с пътната поддръжка и ремонти след края на септември, тъй като това е един от останалите нерешени казуси на бившето управление.

Иван Шишков: От първия работен ден аз имах ясна концепция какво мога да направя във връзка със ситуацията, в която беше изпаднало АПИ, беше изпаднала държавата. Това, което направих – възложих на служителите на АПИ да се направят конкурси за зимно почистване, само зимно почистване, анализирайки факта, че имаше подготвени конкурси от пролетта нататък за три години, т.е. въпросните документи по ЗОП, които бяха върнати от КЗК, беше прекратена поръчката. Тези поръчки бяха предвидени да се направят с начална дата от април месец. И държавата наистина щеше да остане в положение, в което нямаше да има регламентирано зимно почистване. В първия работен ден съм направил, поисках от служителите на АПИ да приготвят тази документация. В петък тя е качена в сайта на АПИ, тя трябва да седи три дни, след което правим конкурсна програма по ЗОП, която да бъде в кратък рок 15 дни да се събере документация и да се реши по този начин зимното почистване.

Водещ: Изясни ли се вече, тъй като предишното правителство, отивайки си, спорът беше дали АПИ е спряло процедурите или пък това е била КЗК, можем ли поне да изясним кой ги спря?

Иван Шишков: КЗК ги е спряло, истината е, че по-добрият вариант е било, че са били прекратени, защото ако бяха отишли в съда, в момента щяхме да имаме още по-тежък юридически проблем. Това, за което са виновни АПИ е, че са направили поръчка, която е била абсолютно негодна, т.е. проблемите, които са упоменати от КЗК са абсолютно реални. Не са измислени проблеми, така че АПИ абсолютно е виновно ръководството на АПИ старото…

Водещ: Говорим за неизрядни поръчки в такъв случай?

Иван Шишков: Да, говорим за неизрядни поръчки, които доведоха ситуацията в това, че държавата да изпадне в много трудна юридическа ситуация. И още повече, че след всичко това, разбирате че те са мислели в посока как да направят тригодишните договори пролетта и са оставили зимното почистване. В мен остана впечатлението, че те са искали да принудят буквално държавата и НС тогава да удължат сроковете на старите договори, за които имаше изключително големи проблеми, да удължат договорите още веднъж старите договори, за да може по същите тези договори да бъде възложено и зимното почистване. Според мен едно от желанията, които бяха тогава най-вероятно на част от управляващите, беше да направят така че да принудят НС да удължи сроковете. Само че това не се случи, за добро или лошо, не искам да го коментирам, но това не се случи и сега сме изправени веднъж в трудна ситуация, но тя е решима.

Водещ: И какво се случва сега със зимното поддържане, тъй като това провокира и промени от ваша страна кадрови в АПИ?

Иван Шишков: Зимното поддържане, след като завърши след 15 дни трябва да приключи процедурата по ЗОП и би трябвало да започнем избор на изпълнители. Предвидили сме договорите да се случат веднага след приключване на конкурсите, т.е. ще хванем и датите от евентуално от 30 септември нататък, тъй като имаме една дупка между 30 септември и 1 ноември,  също която неясно защо е заложена даже и датата 30 септември. По-добре беше, когато удължиха сроковете да беше датата 1 ноември, защото зимното почистване започваше оттогава, т.е. тя и датата е избрана малко без никакъв сериозен аргумент в нея.

Водещ: И за да затворим тази тема, тъй като има много други важни неща, които трябва да видим, каква част от парите, които се полагат на пътно-строителните фирми, ще бъдат изплатени в рамките на служебното правителство?

Иван Шишков: Имах среща с пътните фирми, знаете миналият понеделник имах две важни срещи. Първата беше със строителите на интерконектора, втората среща беше с пътните фирми. Запознах се в първите три дни със ситуацията и затова поисках веднага среща с тях. С пътните фирми, мисля че те много ясно разбраха, че тези пари, които са блокирани от НС няма как в момента служебният кабинет да им ги изплати. С тях бяхме изпаднали в подобна ситуация преди 1 г., когато си търсиха парите от служебния кабинет, имаше и протести срещу нас, но тогава за да припомня все пак ситуацията откъде започна всичко, тогава им бяха възложени от предишните управляващи от ГЕРБ над 1 милиард за текущи ремонти и бяха им платени 300 милиона и в бюджета имаше 300 милиона, т.е. нямаше нито един лев повече в бюджета. Те искаха парите от служебния кабинет, който нямаше никакъв финансов ресурс да им заплати. Във вашето студио тук миналата година, когато започна този проблем, аз бях казал тогава, че може би част от тези ремонти могат да се окажат и основни, а не текущи и този дебат продължава да се дебатира в обществото, продължава да се дебатират и в институциите. Лошото в цялата тази история, че пътните фирми станаха жертва на всичките тези политически сблъсъци, на които всички станахме свидетели. Вижте колко е просто – значи предишните управляващи, по-предишните от ГЕРБ им възлагат по един начин тези поръчки, те не ги възлагат, в един момент те се отдръпват и остават пътните фирми да водят спор с държавата. Този спор дали е текущ или основен ремонт, той не касае пътните…

Водещ: В генезиса на всичко това не стои ли неизрядно възлагане?

Иван Шишков: Точно така. В генезиса в цялата, възлагане което абсолютно не отговаря на нормата и на закона. Тези, които сътвориха този проблем, се отдръпнаха и оставиха пътните фирми да водят някакви битки с държавата. Затова аз мисля, че ние с тях ще се разберем. Аз разбира се ги призовах към отговорно и национално поведение, призовах ги да участват в тези конкурси, които сме приготвили зимно почистване, призовах ги да не търсят всякакви варианти да блокират конкурсите и отново ги призовах за едно участие в следващите конкурси, които са предвидени за трите години, защото това са фирмите. Те, както и да го гледаме, големите български фирми пътни, са тези.

Водещ: С това разполагаме. Друга, много важна тема цялостно за служебния кабинет е кадровата политика. Какво провокира от ваша страна смяната на ръководни постове в АПИ, ДНСК, управлението на ТОЛ системата?

Иван Шишков: Аз мога да обобщя изобщо смяната в част от тези институции, мога да обобщя с общо-взето с едно изречение, че ние сменихме част от механизма на часовника, за да тръгне часовникът. В тези 6-7 месеца както виждате ние си говорим за АПИ и си говорим как на практика нищо не се е случило. Нито имаме договори за зимно поддържане, нито имаме договори за лятно поддържане за другото лято, а на всичко отгоре ние нямаме даже и решение как ще бъдат изплатени парите на тези пътни фирми.

Водещ: Не стават ли твърде чести тези смени? Например виждаме в ДНСК повече от половин година никой не се е задържал там, това говорим за последните около 18 месеца, не пречи ли това също на работата на тези звена?

Иван Шишков: И за това ще ви кажа. ДНСК колежката, която беше сменена от поста, беше сменена заради това, че тя също зае едно странно отношение в целия този дебат, който се случи между пътните фирми и между държавата. Вижте, има изпълнител и възложител. И когато част от институциите в държавата се опитват да играят междинно звено между изпълнител и възложител и не са от страната на възложителя, т.е. на държавата, остават много съмнения. Колежката от ДНСК си позволи да напише писмо, с което не помогна, а направи по-голям проблем на пътните фирми. Тя коментира една технология и не коментира дали е текущ или основен ремонт. Технологията не определя дали е текущ или основен ремонт. Това, което е изпълнено определя, а не самата технология. Пътните фирми в един момент им хареса това, което получиха като текст от писмото и войната се разрази още повече. Те нямаха нужда от това. Пътните фирми имат нуждата наистина да започнат да работят по един правилен регламент, по един нормален регламент, а държавата какво трябва да направи? Държавата трябва да оцени всичко това, което се е случило от всичките тези проблеми, да ги оцени професионално и да вземе решение как ще бъдат във времето напред отстранявани. Какво имам предвид? Много е просто. Ако има наистина определени дейности, които е логично да бъдат като текущи ремонти, но в момента законът ги праща да бъдат в основни ремонти, нека да променим норматива, нека да променим закона. Но не е необходимо да правим писма, които се опитват да нарушат принципа на закона. Затова си позволих да сменя колежката, при положение, че аз я познавам много отдавна и наистина за мен беше трудно решение.

Водещ: Трудно решение. Казвате кадрови промени с цел да се повиши ефективността.

Иван Шишков: Аз мога да кажа още нещо за кадровите промени. Не забравяйте, че в предишния служебен кабинет, който мога да кажа, че показа на обществото всичките тези недъзи, които ние наистина показахме и всички ги видяха в пътния сектор, тогава изключително активна роля играеше предишният началник на ДНСК. Може да си зададем и по друг начин въпросът – той защо беше сменен от следващите, които би трябвало да продължат онази промяна, която ние започнахме и беше логично да /../, още повече, че във всичките и предизборни обещания на всички партии, включително и коалиционното споразумение беше заложено буквално да се продължи в правилна посока и в правилен юридически ред мога да кажа, всичко това, което ние бяхме намерили.

Водещ: И за да затворим темата с кадровата политика, една от критиките към служебното правителство генерално е, че се използват и се назначават на места кадри на ГЕРБ, такива призиви имаше от различни представители на БСП. Конкретно във вашето министерство става дума за управлението на ТОЛ системата и Георги Темелков. Какво налага неговото назначаване?

Иван Шишков: Никой от назначенията, които правим, никой аз лично не смятам кой е кадър на кого и какво. Важното е наистина кой какво може да направи, кой какво може да даде и кой може да тръгне в правилната посока. И тъй като ние си говорим за текущи и основни ремонти, аз мога да ви кажа, че в цялостната политика на МРРБ, това което ние показахме, според мен ние показахме, че в този си сектор държавата е за основен ремонт. Това, което намерихме сега е, че е направен козметичен текущ ремонт. Аз пак казвам, този сектор трябва да има чисто правно, трябва да има основен ремонт. Никой няма да загуби от това. Ако ние поставим нещата в правилната посока и фирмите ще имат регламент, по който да работят. И няма да ставаме жертва на никакви политически интриги между партиите. Тъй като ние сме служебен кабинет, аз мисля че на нас ни е най-лесно да говорим с тях на тази тема. И мисля, че трябва да ни разберат, че никой от нас не е враг на тях. Това, че сме коментирали темата за текущ ремонт и основен ремонт и по-добре да се направят търгове за основен ремонт, да се направя търгове за текущи ремонти и всичко да е регламентирано. И те няма да се жертва на това как, по какъв начин и кога ще си вземат парите.

Водещ: И във финалните минути на разговора ни да отделим време и на изключително важната тема с интерконектора с Гърция. Продължава да бъде много неясна неговата готовност. Виждаме снимки, които показват налягане в системата, виждаме други, на които тръби, които са в оперативна готовност, но покрити с найлони. В крайна сметка готов ли е или не интерконекторът?

Иван Шишков: Това, което намерих документално и след това във връзка с посещението, което направих, интерконекторът е почти готов в степен, в която ако го разделим на два етапа, може да въведем в експлоатация първият етап, но след определени все още довършителни работи. Тръбата сама за себе си, тя най-вероятно е пълна с газ и то хубаво, че е пълна, поради простата причина, че трябва да се изпробва и да сме сигурни, че тя поне като тръба е годна. Но освен тръбата, има доста обслужващи сгради, обслужваща технология, за която…

Водещ:  Документация също.

Иван Шишков: И документация. Това, което съм предложил да го разделим на два етапа. И в първия етап да можем да въведем в експлоатация да работи цялото съоръжение бих казал, да може да работи без да има никакъв компромис с противопожарни изисквания, т.е. основните изисквания, които следва да ги има, те трябва да ги има. В момента е направен анализ на това, направени са със сигурност са направени всичките дейности, които има да се завършат, които следва да бъдат в първия етап, това сме се разбрали мога да кажа с фирмата изпълнител. Те трябва да ги завършат. Това, което вие видяхте с найлоните – това е една сграда, в която имаше /…/ метална конструкция по изискване на пожарната. Т.е. нали разбирате, че няма как да бъде въведена в експлоатация без това. Имаше неизпълнен противопожарен водопровод. Видяхте, имаше неизпълнен канализационната връзка, която е към основната сграда. Имаше неизпълнен път. Да, приели сме, че пътят ще го въвеждат в експлоатация с чакъл, за да има достъп. Но виждате, това е в момента, което виждате, неизпълнения противопожарен водопровод. Няма как да пуснем без това.

Водещ: И в крайна сметка кога по-точно се очаква да бъде готов интерконекторът, ще се случи ли преди високото потребление преди отоплителния сезон?

Иван Шишков: Да, това най-вероятно ще се случи. Строителят обеща при срещата с президента, строителят обеща, че до 7 септември ще приключи тези строително-монтажни работи, за които неотложно се изисква да бъдат завършени за въвеждане в експлоатация. Това, което още сме се договорили, в ДНСК изцяло на разположение на надзорната фирма, така че в този период, докато се довършват всичките тези строителни дейности, ДНСК да може заедно с надзора да приготвят цялата документация. При мен в министерството имам да одобрявам два документа. Единият документ е за разделянето на двата етапа. Този документ може би до ден-два ще бъде одобрен, защото имат още няколко неща, които има да отразят в документацията, включително има да съгласуват с органите на МОСВ, в петък е съгласуван с противопожарната служба разделянето на двата етапа, което бих казал, че е фундаментално най-важното. Така че, ако най-вероятно до вторник или сряда ще одобря с моя заповед разделянето на етапите, след което в момента, в който завършат строително-монтажните работи за първия етап, аз ще одобря /../, документация, която успоредно с това се готви в момента. Ако тестът на външното ниво като темпо на работа и като строителство, и като проектиране, и като надзор, ние смятам, че ще се справим спокойно в тези срокове, за които говорим. Това, че те ще получат и са получили статут на най-привилегированият строител в България, аз като архитект нямам такъв спомен цялата държава да помага на един строител, включително и с документацията да въведем един обект в експлоатация.

Водещ: Да кажем, че е от стратегическо значение, дори и за националната сигурност.

Иван Шишков: Естествено. Всичко това е съвсем нормално, разбира се обаче ние ще ги следим непрекъснато. И това, което направихме и в петък извадихме снимките, всеки напредък по тези точки, които има да се довършат, ние ще ги качваме на сайта на МРРБ, тъй като всеки ден служителите на регионалните служби на ДНСК в Хасково и Стара Загора правят обиколки, всеки напредък ще бъде качван, за да могат да видят хората и да са спокойни, че по обекта се строи. И да се надявам наистина, че строителят ще си свърши работата.

Водещ: Благодаря ви много. Начертахме много аспекти, много проблеми. Министерството ви има да решава много такива, така че да се надяваме, че освен гасенето на пожари, ще остане време за работа и по други приоритети. Благодаря ви.

Запис от участието може да видите на интернет страницата на телевизията.