Министър Шишков за bTV: Част от материалите за АМ „Тракия“ не са от тези, които трябва да бъдат

Министър Шишков за bTV: Част от материалите за АМ „Тракия“ не са от тези, които трябва да бъдат

26 октомври 2022 | 22:35

В деня на професионалния празник на строителството гост в служебният регионален министър Иван Шишков.

Иван Шишков: Честит празник на всички строители, на всички проектанти, на всички участници в строителния процес.

Водещ: Много първи копки отразяваме в новините, понякога първа копка по два пъти отразяваме, но на финала и от вашето министерство излиза информация, че нямаме достатъчно построени пътища, дори и магистрали. Защо така?

Иван Шишков: Защото се оказва, че говоренето много по-голямо е било във времето назад, отколкото реалните действия. Още по-лошо, освен че е имало малко строителство, е имало още по-малко проектиране и планиране, което ни поставя в проблема, че освен че имаме много малко магистрали, имаме и много малко проектирани от тях. Има магистрали, които се строят без да има яснота как те ще бъдат свързани с другите магистрали, как ще бъде цялата тази свързаност в страната. Това е основният проблем, който мога да кажа, че намерихме наистина като анализ от Министерството на регионалното развитие в момента.

Водещ: И на този фон има нови обвинения за пране на пари при автомагистрала „Хемус“. Каква информация имате? Имате ли някаква информация в момента за схемата, ваши служители разпитвани ли са?

Иван Шишков: Не, аз информация за „Хемус“ нямам, поради ясната причина, че „Хемус“ се разследва от Министерство на вътрешните работи. За „Хемус“ мога да кажа нещо обобщаващо, че „Хемус“ беше един дълъг филм с малко километри и много въпросителни. Затова задавате тези въпроси.

Водещ: Кога ще е happy end-а на този филм? Кога ще бъде построена тази магистрала?

Иван Шишков: Happy end-а на този филм ще бъде тогава, когато веднъж бъде планирана цялата и започне да се строи цялата, в цялост. Това, което мога да кажа положително в тази история, за която си говорим, е знаете – 4-ти, 5-ти и 6-ти лот все пак имат проект. Там има незаконно строителство, което сме установили. Надявам се депутатите в момента да одобрят текста, който ще предложим за търпимост или да одобрят подобен текст, за да можем да спасим незаконното строителство, да го спасим по законен начин и да може да се продължи строителство в тези лотове. Проблемът, за който аз лично съм алармирал, за 6-ти, 7-ми и 8-ми лот, като липса и като проблем в проекта, мисля че сме на път да го решим, така че да може да се проектират тези лотове. Реално първо да се проектират и следва да могат да се построят сами. Разбирате обаче, че един проект и цялата проектна документация с всичките процедури, които следват. Това със сигурност ще има определено време, което ще се наложи.

Водещ: Колко? 4 години?

Иван Шишков: Не, 4 години няма да е за проектирането. Надявам се в рамките на година, година и половина да се завърши проектирането в тези участъци, в които имаме проблеми в проекта и то за части от тях, защото ще се наложи ОВОС нов да се прави на определени места и след това се надявам наистина в рамките на 3-4 години да се завърши. Това означава обаче всичките тези проблеми, които си ги говорим, които сме ги открили, които сме ги довели до положение, в което да бъдат решени, в един следващ редовен кабинет по същия начин, със същия устрем да продължат да бъдат решавани, за да могат да бъдат одобрени по най-бързия начин плановете и да може по най-бързия начин да се стартира строителство.

Водещ: Да погледнем към автомагистрала „Тракия“. Ясни ли са констатациите след проверката там? Какво следва? Има ли пари да се направи магистралата, както трябва?

Иван Шишков: Пари за съжаление ще трябва да се намерят, казвам за съжаление, защото според мен магистрала „Тракия“, ако беше направена така, както трябва, щеше да изкара поне още няколко години. Лот 3, за който коментираме, лот 3 е в по-лошо състояние. Разбира се, по-лошото състояние рефлектира върху това какво сме намерили в проверката, лот 3 е в по-лошо състояние като количество и качество на материалите, които са вложени. Този лот 3 имайте в предвид, че още април месец миналата година, т.е. в рамките на предишния редовен кабинет, е било предвидено да бъде направена тази проверка, за да се установи какъв ремонт ще трябва да бъде.

Водещ: Но си спомням, че вие казахте, че чакаме официалната експертиза, която да ни покаже не само колко е била дебела асфалтовата настилка, но и материала, който е използван. Вече имаме ли резултати?

Иван Шишков: Да, имаме резултати.

Водещ: Какви са?

Иван Шишков: Макар и още неофициални, но са ми ги предоставили. Резултатите са тези, които ги очаквахме. За съжаление, част от материалите не са тези, които трябва да бъдат. За съжаление, думата „не отговаря на изискванията“ съществува на доста места в тази проверка. Но нищо не е било неочаквано за нас. Аз обаче искам д кажа нещо не за да оневиня строителите, защото днес е техният празник, т.е. нашият празник. Имайте в предвид, че на практика това, което е възложено според мен в автомагистрала „Тракия“ и във всички други магистрали – каквото е възложено, това сме получили. Да ви кажа много ясно, че в лот 3, който е в по-лошо състояние и той не е строен даже от българска фирма – този лот е струвал по-евтино, отколкото лот 2, който е в по-добро състояние. Т.е. в мен остава убеждението, че каквото сме поръчали, това сме получили. Основният проблем в цялостното състояние на пътищата в България и за всички ремонти, които се извършват, най-вероятно и в общините – основният проблем е какво се възлага и как се възлага, по кой начин се възлага, какъв е проектът и накрая какво получаваме. Т.е. процесът не е само строителят и проблемът не е само строителят. За мен основният проблем идва от самия първоначален проблем, първоначалната стъпка на строителството – т.е. тя е във възлагането и в проекта. Строителят обикновено накрая е виновен, защото е най-удобен.

Водещ: И както сме на автомагистрала „Тракия“ – тя води директно в центъра на София. Какво е вашето мнение по противоречивия ремонт на жълтите павета?

Иван Шишков: Противоречивият ремонт на жълтите павета трябва да ви кажа, че той има по-широк аспект като ремонт, защото имайте предвид, че този ремонт е по оперативна програма „Региони в растеж“ – това са европейски пари. Министерство на регионалното развитие е осигурило 41 млн. лв. европейски пари за този ремонт и за съжаление той трябва да бъде завършен март 23-та година. Там моето категорично мнение не се различава с мнението, което ви говоря за магистралите. Там може би още по-голям проблем. Проблемът, според мен, е в начина на възлагане, в проекта и изобщо в цялата организация на строителството мога да кажа. Разбира се, че е много сложно да се прави ремонт в центъра на София, но в края на краищата всеки трябва да си направи сметката преди да започне, как ще завърши ремонта. За мен има проблем в самото възлагане, в самия проект има, според мен, проблем, но имайте предвид, че разрешенията за строеж са от 2020 г. – те са за два от участъците. В тези решения за строеж в едното има 7 преработки и 7 заповеди за допълване за решението за строеж, в другото има две. Това показва една много ясна картина, че в действителност ние нямаме траен продукт като проект и този проект се променя във времето. Всичко това естествено води до тези проблеми, които сме намерили. Днес аз разписах писмо, пуснах колегите от ДНСК да направят първи анализ, който да покаже изобщо цялостното развитие като процедура, която се случва с одобряването на проектите. От другата седмица колегите от оперативна програма „Региони в растеж“ ще направят задълбочен анализ вече на самия проект. Целта е следната – очевидно е, че София много трудно се справя с този проблем. Ако е възможно Министерството на регионалното развитие да помогне, защото София не заслужава веднъж да загуби парите и второ – да имаме лош център на София. Държавата в края на краищата след като има някакъв ресурс и възможности, аз мисля че е нормално да помогне. София буквално е наистина в много тежка ситуация. Докарана е дотам. Не искам да правя анализ защо се е случило дотам, какви са изобщо всичките… Дали има вина, дали няма вина, какво се е случило – няма никакво значение. Важното е наистина да помогнем веднъж София да не загуби парите и втори път, ако е възможно, да помогнем с идея образно казано, за да може да се подобри качеството на строителство, което обаче пак казвам – за мен идва от самия проект и от начина на възлагане.

 

Интервюто на министър Шишков може да гледате на интернет страницата на bTV.

 

mrrb