Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за вестник „Янтра днес: Автомагистрала "Хемус" до Велико Търново ще се строи с бюджетни средства и кредит

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за вестник „Янтра днес: Автом

24 септември 2015 | 19:58

 - Министър Павлова, миналата година по това време Пътната агенция нямаше нито лев за зимна подготовка. Сега какво е положението?

– Тази година нямаме проблем с финансирането, тъй като бюджетът на Пътната агенция е планиран по начин, по който да можем да осъществим тази подготовка. Тя вече започна. Вървят срещите по всички области, за да се види каква е готовността на фирмите, които имат договори за зимната поддръжка, наличните инертни материали и машини. Очаквам официално да въведем зимна мобилизация и готовност от 15 ноември, разбира се, ако се наложи – и по-рано. Високопланинските проходи започват с мобилизация от началото на ноември. Ще използваме следващите 4 седмици, в които ще се проведат националните и регионалните съвещания, за да се осигури мобилизация и техника.

- Какво е предвиденото финансиране?

– В бюджета на Пътната агенция са предвидени 50 милиона лева. Освен анализа на наличната техника, материалите и т.н., правим и така наречената превантивна подготовка. Тя основно е насочена към изкърпване на участъци, в които са се отворили дупки, и където е необходимо – да се оправят мантинелите в рисковите населени места. Довършваме ремонтите и на магистрала "Хемус", и на магистрала "Тракия". Пускаме предсрочно затвореното платно на магистрала "Хемус" при Бебреш, което значително ще облекчи трафика.

- За магистрала "Хемус" еврокомисарят по транспорта изрично заяви, че Брюксел няма да даде пари, и посъветва Правителството да не тегли кредит от Европейската банка. С какви пари ще строим магистралата?

– Както премиерът Борисов заяви, магистрала "Хемус" е изключителен приоритет за Правителството. Ние няма да се откажем от финансирането. Факт е, че при правителството на Орешарски тази магистрала беше изцяло извадена от европейското финансиране. Ние я върнахме и тя сега фигурира макар и като първи резервен проект, но отново е в новата Оперативна програма "Транспорт 2014-2020" с идеята, че когато имаме избрани всички изпълнители за доизграждането на магистрала "Струма", остатъчният ресурс поне частично да съфинансира първия ни участък от "Хемус" от Ябланица до разклона Плевен – Ловеч. Това, което планираме за следващия участък – останалите 85 км от разклона Плевен- Ловеч до Велико Търново, е да го започнем с бюджетно финансиране. Догодина ще започне проектирането и процедурите по отчуждаване на участъка до Търново.

На конференцията по транспорта, която направихме на високо ниво във Варна преди няколко дена, имаме предложение от Световната банка да финансира при изключително изгодни дългосрочни условия. Имаме разговори и с Европейската инвестиционна банка. Убедена съм, че усилията, които Правителството полага за борба със сивата икономика и за увеличаване на приходите в бюджета, и за фискална дисциплина на дефицита създават предпоставки ние да можем да обмислим такова дългосрочно кредитиране. Още повече че ние работим със съдействието и експертизата на Световната банка за промяна в системата за плащането за преминаването по пътищата. Тази система ще замени сегашната с винетките. Тя ще е комбинирана. За леките коли ще остане винетната система, но за тежкотоварния и за транзитния трафик над 3,5 тона тази система вече ще бъде да се плаща за изминато разстояние – така наречената тол такса. Въвеждането на тази система ще ни даде възможност да имаме сериозно увеличение в приходите и всъщност това кредитиране да не обременява държавния бюджет, а да бъде за сметка на увеличените приходи от такси, които ще събираме за използването на пътищата.

С магистралите, които довършваме тази година – "Струма", "Марица" и останалите направления, ние всъщност за първия и втория мандат на правителството на Бойко Борисов ще имаме допълнително нови 300 километра магистрали и над 2000 километра рехабилитирани, обновени и реконструирани пътища. Това всичко създава предпоставка за една добра пътна мрежа.

- От кога тол таксите реално ще влязат в сила?

– Тол таксите реално могат да влязат в сила от началото на финансова година. Реалистичното е от 1 януари 2018 година. През 2016 година трябва да изградим новата система, да се направят промените в закона. След това трябва да се избере изпълнител, който да изпълни, внедри и тества системата. През 2017 година тя може да функционира тестово и пилотно, за да видим как сработва и вече официално да преминем на нея през 2018 годна. Ще ни трябват три години за цялостното въвеждане.

- Кога и колко пари ще даде държавата за ремонта на улица "Магистрална" във Велико Търново?

– Предвидили сме я. Имаме заложени средства в бюджета. Докато е хубаво времето, да използваме да я ремонтираме, имаме предвиден ресурс, защото тя е важна и ремонтът ѝ е дългоочакван. Когато започнем, ще ви дадем детайлна информация.

- На какъв етап от подготовка е новият път между Русе – Велико Търново?

– До 9 месеца трябва да има избран вариант за трасето на скоростния път Русе – Свиленград. Ще започнем приоритетно Русе – Търново като участък. Избраният изпълнител, който трябва да предложи най-доброто проектно решение, трябва да избере между 9 варианта, защото теренът е тежък. Особено при Бяла, трябва да бъде избран вариант, който да е с минимални наклони, защото те също създават предпоставки за ПТП. Това всичко трябва да бъде съобразено и анализирано.

До 9 месеца ние трябва да имаме не само избран вариант, но и трябва да бъде направено идейно проектиране и парцеларен план, който ще ни е много важен, за да можем в последствие да направим и отчуждителни процедури. Проектът ще бъде направен така, че да позволява да бъде изграждан на етапи, защото няма как цялото направление да бъде затворено едновременно. Приоритизираме участъка около Бяла, защото там има най-много тежки инциденти и той взема най-много жертви. Фокусът ще е там и поетапно ще бъдат изградени и останалите участъци.

 

 

 

 

mrrb