Министърът на регионалното развитие и благоустройството в интервю за предаването „Още от деня“ на БНТ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството в интервю за предаването „Още от деня“ на БНТ

30 април 2015 | 19:16

Водещ: „Още от деня” започваме с Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството. Здравейте, добре дошли.
Лиляна Павлова: Здравейте.
Водещ: Идвате от Трявна, разбрах.
Лиляна Павлова: Да.
Водещ: Как пътувахте по магистрала „Хемус”?
Лиляна Павлова: Прекрасно. Още повече, че пътят към Трявна е скоро ремонтиран, рехабилитиран, така че...
Водещ: Нямаше задръствания, въпреки че това е предпочивен ден?
Лиляна Павлова: Аз пътувах към София, все пак, а задръстванията тепърва ги очакваме във всички направления. Започват пак дълги празнични дни, винаги има голямото заминаване, след това голямото завръщане.
Водещ: Добре, ще се върнем към магистралите. Сега към лятната тема. Вдигат се температурите още този уикенд, това означава, че лятото така или иначе приближава и хората ще искат да ходят на плаж. Обаче могат ли да отидат на плаж? Имаме ли договори за концесии, всички плажове ще могат ли да бъдат ползвани по нашата дълга, дълга плажна ивица?
Лиляна Павлова: Усеща се, че лятото започва и от това, че все повече направлението на пътуващите в тези празнични дни именно е и към морето. За съжаление не само към българското, но и към Гърция имаме сериозен трафик.
Водещ: Много сериозен.
Лиляна Павлова: Много сериозен при това. А иначе, по отношение на морето – да, правим всичко възможно да започнем летния сезон с максимална готовност в няколко направления. Първо, казахте по-късно за магистралите, но все пак и ремонтирането на пътя, особено на старите участъци на магистрала „Тракия”, на част от магистрала „Хемус”, също е важна предпоставка, за да осигурим по-добро движение, по-безопасно, лятото до нашето Черноморие. По отношение на плажовете, летният сезон чисто формално започва на 1 юни, но най-активно, разбира се, летуващите и плажуващите са през месец август. В момента сме в процедура по над 30 морски плажа за отдаване под наем на наематели, които да ги стопанисват.
Водещ: В момента текат конкурсите.
Лиляна Павлова: Да. Част от тях вече минаха и имаме избрани наематели, част от тях нямаше интерес от наематели, ние намалихме цените съгласно закона с 30%, така че сега ги провеждаме наново. Надяваме се да има желаещи стопани и за тези плажове. Паралелно в края на май ще проведем и последния тур за около още 20 такива търга. И се надявам, че основните плажове, за които има най-голям интерес, ще бъдат осигурени със стопани за това лято още от началото. Паралелно с това имаме плажове, които отдавна имат отдадени концесии и концесионери, други такива, които изтичат или са изтичащи. Затова паралелно с този процес провеждаме 10 концесионни процедури за част от плажовете, но тъй като самата процедура за концесия е по-дълга, те ще влязат в сила от следващото лято.
Водещ: И прекратяваме строежите, нали? Кога прекратяваме строежите по морето?
Лиляна Павлова: По морето се прекратяват от 1 юни, а строителството, ремонтът на пътищата - на 1 юли.
Водещ: Юли.
Лиляна Павлова: Да.
Водещ: Добре, като казвате ремонтът…
Лиляна Павлова: Може ли само да уточним? Ние имаме 297 плажа, но голяма част от тях често са нестопанисвани, тъй като имат много малко посетители.
Водещ: Колко?
Лиляна Павлова: Различно. Около 100 плажа винаги остават без, имам предвид, без охрана, без някакъв стопанин. Но ние предоставяме финансиране на областните управители, които имат ангажимент да ги чистят, там, където се налага спешна помощ да се осигури – по един спасител контролно да обикаля. Така че имаме и този ангажимент и го осигуряваме. Даваме пари с приходите от концесиите на общините, там, където трябва довеждаща инфраструктура да се направи в подкрепа на туристическия сезон. Така че всичко това се прави като подготовка. Ние ще проверим каква е ситуацията, имаме ангажимент да правим и контролни замервания дали има достатъчно свободна площ, дали някой не си е позволил да не осигури свободен достъп до плажовете. По Конституция са изключителна държавна собственост и всеки трябва да има свободен достъп до всеки един плаж, независимо дали се стопанисва от някой конкретен хотел и т.н.
Водещ: Знаете, че това правило не се спазва чак толкова стриктно.
Лиляна Павлова: Мисля, че за плажовете не е така. За достъпа до плажовете проблем няма. Тук е въпросът вече за конкретни плажове, за конкретни чадъри и за наемите, които се плащат съответно за чадър и шезлонг, но за достъпът до плажовете през последните години, поне това сме го преодолели.
Водещ: Добре. Магистралите и пътищата – казахте на 1 юли всичко ще бъде отпушено.
Лиляна Павлова: Казахме, че на 1 юли спираме с ремонтите. Това се участъците от магистралите, които ремонтираме в момента - от 5 до 10 км и от 60 до 90 км. Единственото, което няма как да отворим, защото технологичния процес – това са два виадукта – единият на магистрала „Хемус“, другият на магистрала „Тракия“. Това са огромни съоръжения, на които ние говорим за подмяна на колони, на бетонни основи. Те ще станат през пролетта. Но това са два виадукта. Единият е 300 м, другият – 450. Ще има организация на движението в отсрещното платно, във всяка посока ще има 2 ленти, макар и в двупосочно движение в едното платно, две ленти в посоката, която е, особено в петъците в посока към море, и в неделя – в посока на обратно. Така че се надявам да създадем добра организация.
Водещ: Добре. На годишна база обещахте преди известно време, че ще бъдат построени 120 км нови магистрали.
Лиляна Павлова: 140.
Водещ: 140 ли?
Лиляна Павлова: Да.
Водещ: Добре, вдигаме с 20 км. 140.
Лиляна Павлова: До края на тази година трябва да завършим изграждането на 140 км и да направим ремонт на старите от 80 км, на старите участъци на магистралите. Това е нашата задачата до края на годината.
Водещ: И 340 км пътища, тези, които са второкласни.
Лиляна Павлова: И отделно от това второкласни и третокласни пътища – 340 км. Това ни е амбициозната задача до края на 2015 година.
Водещ: И ще бъде изпълнено?
Лиляна Павлова: Правим всичко възможно
Водещ: Аз понеже нямам печат сега.
Лиляна Павлова: Обещано. Правим всичко възможно. Надявам се, разчитаме на строителите съвестно да работят, да си спазят сроковете, но това е нашият ангажимент, и това трябва да направим.
Водещ: Добре. Сега обаче към анкетата. Вярвате ли, че магистралите у нас се строят и ремонтират по европейски стандарти? Падна малко процентът.11% само смятат, че строителите – казвам строителите, защото не ги строите вие, но вие ги избирате строителите – работят по европейски стандарти. Защо хората така скептично са настроени към българските строители на магистрали?
Лиляна Павлова: Строителите не са само български, строителите са разнообразни.
Водещ: Да, европейски.
Лиляна Павлова: Ние също сме европейци.
Водещ: Да. Обаче нещо стандартите ни бягат според зрителите.
Лиляна Павлова: Вижте, първо трябва да кажем, че и България, като равноправен член на ЕС, имаме еднакви стандарти. Стандартите са стандарти. Единни директиви и правила прилагаме...
Водещ: Ама нали знаете, ако бяхме писали „Да се ремонтират по български стандарти”, този процент щеше  да бъде обратен.
Лиляна Павлова: Трябва да свикнем, че сме пълноправен член на ЕС и данъкоплатец, но имаме и синхронизирано законодателство, включително технически правила и норми в строителството. Друг е въпросът, че когато се опитваме с много малко пари да правим кръпки по пътищата, а не да правим цялостно строителство на чисто нови пътища, спазвайки стандартите, няма как, нормално е, това недоверие е разбираемо. Още повече, ако говорим за стандарти – дали са европейски, американски или азиатски, там се прави цялостно преасфалтиране на един път на петата или на седмата година, зависи от държавата.
Водещ: А ние на петнайсетата.
Лиляна Павлова: А ние на 27-мата, както виждаме, почваме ремонти.
Водещ: Което е кошмар.
Лиляна Павлова: И то не изцяло, поради липса на финансиране. Така че е важно и колко пари инвестираме – ако искаме високи стандарти, трябва да инвестираме сериозни средства и да правим...
Водещ: Които ги нямаме.
Лиляна Павлова: ... а не палеативно отгоре няколко дупки да асфалтираме.
Водещ: Като казвате пари, ще изхарчите ли този 1 млрд. лева за саниране? Днес вие сте обявили, че само 1,5% от тези блокове, които имат възможност да кандидатстват, на практика са кандидатствали.
Лиляна Павлова: Не съм обявила такова нещо. Това, което обявих, са две неща
Водещ: Ама съотношението между тези 700 и общо 70 000, горе-долу прави точно 1,5%.
Лиляна Павлова: Нека да кажем две неща. Първо, искам да кажа, че по програмата за първите месеци има доста добър напредък, защото – да, 70 000 са сградите, но ние говорим за блок-секция. Ако ги обединим в големи блокове, за които ние говорим, бройката се намалява и процентът съответно се увеличава. НО по-важното е друго. По-важното е това, че всъщност в първите месеци, въпреки доста строгите правила, които бяхме поставили, ние имаме над 2000 регистрирани сдружения на собствениците, обединили се собственици на сгради. Имаме 870 готови одобрени сгради, подадени за финансиране, и 570 от тях вече имат сключени договори с банката. За част от тях вече са направени енергийни и технически обследвания и вече се провеждат процедурите за избор на изпълнител. Това, което направихме вчера на заседанието на МС, беше да облекчим процедурата в три направления. Първото облекчение касае това, че досега винаги имаше проблем с 1-2 апартамента по една или друга причина, заради които цял блок не може да се санира.
Водещ: Вярно ли е, казаха ми, че по политически причини имало хора, които са казвали, няма тука ние да си дадем подписа и разрешението, защото това е инициатива на ГЕРБ, а ние сме против ГЕРБ?
Лиляна Павлова: Категорично да.
Водещ: Сериозно ли говорите?
Лиляна Павлова: Имаме такива жалби.
Водещ: Аз си мислех, че това е лъжа.
Лиляна Павлова: Не, за съжаление не е лъжа. Имаме и такива жалби по телефона, на имейла. Нали знаете, имаме на сайта на Министерството оплаквания, кметове също се оплакват, домоуправители ни се обаждат...
Водещ: По политически причини казват, че няма да се санират.
Лиляна Павлова: Да. Ние не харесваме, или ще ни открадне апартамента – всякакви такива безумици. Нека да кажа все пак трите облекчения, те са важни за всички желаещи да се включат в програмата. Първото е, което казвам, когато са 1-2 апартамента, да не спират процеса. Какво имам предвид? Когато общото събрание на всички живеещи, както е по закона, е взело решение, един-двама да не блокират това решение, а общото събрание да вземе съгласие, общината, заедно с проектанта, да намерят такова проектантско решение, за да може да не се наруши обликът на сградата, техническо решение, може би с една рамка, за да не наруши фасадата, но да се направи саниране. Второто облекчение е много важно, особено то важи за големите градове, които, както всички ги наричаме, блокове като китайската стена, където имаме 10-20 входа в един блок, с по 10-15 етажа, това са хиляди хора, които живеят там, и е много трудно едновременно да си съберат съгласието. Затова сме дали облекчение да може отделни блок-секции да кандидатстват. Да кажем, ако три от входовете, или три от блок-секциите вече са събрали съгласие, те да започнат самостоятелно, а останалите, когато съберат съгласието. Това ще даде възможност много повече от големите, най-грозни, в най-тежко състояние сгради да се случат. И третото, бих казала важно облекчение, защото бяхме и критикувани, имаме и жалби, че има стари сгради, които са с 32, а не с 36 апартамента, колкото е минимумът. С 32 или с 34 са в лошо състояние...
Водещ: И тях ги пускате.
Лиляна Павлова: Пускаме ги и тях, когато тези, които са строени до 1975 г., очевидно в лошо състояние, ги пускаме и тях, за да можем още от тази година да ги подкрепим, тъй като има такива, които са буквално конструктивно толкова неустойчиви и рискови, че трябва да подкрепим тези хора.
Водещ: Добре, накрая да кажете, в този ширококолалиционен кабинет, с когото вие работите и сте част от него, не е ли по-трудно да се взимат общи решения, отколкото... сигурно е по-трудно. Примерно да ви питам, сега, като ви правят вас любимец номер едно на читателите, на зрителите или на всички, които се интересуват от политика, другите не ви ли завиждат? Не казват ли, защо пък Лиляна Павлова като министър трябва да е любимка на българските избиратели?
Лиляна Павлова: Аз смятам, че доверието, за което съм искрено благодарна, което получавам, е заради усилията на екипа, с който работя и хората, с които работя. Защото аз без екипа няма как да се справя. Така, както и аз съм част от екипа, така че без подкрепата и на министър-председателя, и на другите колеги, няма да имам това доверие. Факт е, че и ресорът е със значими теми и големи очаквания и отговорности, така че мисля, че и на това се дължи. И пак казвам, в рамките на кабинета, колкото и да е широка и нелесна коалицията от една страна, като взимане на решения, в рамките на кабинета ние работим много добре. Друг е въпросът, че има предизвикателства в парламента, имаме различни теми...
Водещ: Защото не се съобразяват много ваши колеги с партийните поръчения, може би.
Лиляна Павлова: Дори да е това. Но въпреки всичко имаме една обща управленска програма, вървим по нея, работим добре. Винаги има предизвикателства. Да ви кажа, може на моменти да е по-трудно, но от друга страна всички сме много мобилизирани, защото при една такава коалиция взаимният контрол е много по-силен. Така че може би се стараем даже два пъти повече, което има своите преимущества.
Водещ: Добре, благодаря за този разговор.

mrrb