Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред вестник "Отзвук": До края на годината приключваме пътни обекти за 40 млн. лева в Смолянско

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред вестник "Отзвук": До края на годината приключваме пътн

14 февруари 2015 | 07:59

 Мнистър Павлова, кога фактически започва строителството на язовир "Пловдивци"?

С вграждането на капсулата на времето - това е символ, тъй като проектът е започнал преди много години. Първа копка няма как да се прави. Проектът е започнат, има изградена част от стена, затова символичния старт го правим с тази капсула. От деня на церемонията всъщност влиза в сила протокол 2А за откриване на строителна площадка и започват да текат тези 900 дни, в които имат ангажимент да го изградят изцяло и да го въведем в експлоатация. Изпълнителят е консорциум от три компании - българска, испанска и руска. Това е сложно съоръжение и може да се изпълни от компании с международен опит.

Споменахте цифрата около 6 милиона за щети по републиканската пътна инфраструктура на нашата област. Колко процента от тях държавата може да покрие и за колко би трябвало да кандидатстваме пред фонд "Солидарност" на ЕК?

За да кандидатства изобщо България пред фонд "Солидарност", трябва да имаме определени щети като мащаб. Да, мащабно беше бедствието, което се случи в няколко области. От тях ще се събере големият пакет от всички мерки за всички области, за да можем да отговорим на минималните изисквания. Примерно щетите в Югоизточна България, за която знаете какво се случи - не са на стойност над 150 милиона, каквито са изискванията за кандидатстване пред фонда. Правилата на фонд "Солидарност" са много сериозни и вероятно няма да можем да подадем заявление. Извън това, както сме анализирали и вече остойностяваме в Смолян щетите по всяко от тези свлачища, срутища и подпорни стени Пътната агенция ще окомплектова документите и ще ги подаде по линия на Комисията за бедствия и аварии, откъдето се надяваме да получим финансиране максимално скоро. Сега започваме и аварийните дейности. Паралелно с това подготвяме и една по-мащабна програма. Тя е в размер на 60 милиона, която е в отделна бюджетна линия за превенция от наводнения и свлачища по програмата "Околна среда". Чрез нея също ще можем да подкрепим част от проектите. Търсим различни източници, защото нуждите са големи и няма как всичко на 100% да се покрие с бюджетни средства. В урбанизираните територии ще трябва и общините да се включат.

Вие ходихте на място да видите пропадането между Девин и Тешел, какво установихте?

Да, така е. Става дума за пропадане по третокласен път. Положението е много сериозно, а още по-сериозно е на участъка Доспат - Батак, защото има риск пътят да бъде така компрометиран, че да бъде затворен, което е недопустимо. Затова усилията ни са двата участъка максимално бързо да се укрепят, за да не допуснем затварянето им.

Вярно ли е, че близо до Тешел фактически се е срутила наскоро оградена стена?

Има три стени. Едната е правена 2004-та година, а другите - през 2011 г. Срутила се е стената, която е правена през 2004 г. Оттам водата е започнала да влиза под новите и така са паднали трите подпорни стени.

А отговорност за тях не носи ли изпълнителят?

Гаранцията за тази от 2004 г. е минала. Но въпреки всичко ние трябва да ги укрепим

- и нея, и другите две.

Какви като цяло са приоритетите на регионалното министерство за републиканските пътища от нашата област?

До края на тази година амбицията ни е да приключим с два проекта на стойност 40 млн. лева в област Смолян и да довършим рехабилитацията на 75 км. В тях влиза участъкът между Асеновград и Чепеларе, за който имаме финансиране по линия на Европейската инвестиционна банка и от бюджета. Срокът за неговото приключване е 18 октомври. Вторият проект е небезизвестният лот 27, заради който 3 години водихме дела с недобросъвестен изпълнител. Това са пътищата Пампорово - Смолян, Смолян - Стойките и Рудозем - Смилян, които трябва да се рехабилитират по линия на ОП "Регионално развитие". След като спечелихме всички дела, напролет ще можем да изберем изпълнител и той ще трябва до декември месец да изпълни строително-монтажните работи, защото срокът на европейското финансиране изтича декември месец. Паралелно с това имаме ангажимент по новата оперативна програма "Региони в растеж" в новия програмен период да финансираме няколко пътни участъка. Въпросът е колко от тях ще успеем да защитим.  Със сигурност обаче поне един трябва да включим. Такава цел сме си поставили - минимум по един участък за област от най-значимите. Тук направлението е Стойките - Широка лъка - Девин -Кричим-71 км, разположени в двете области. Това са ни топ приоритетите, по които работим в момента. Задължително след зимния сезон ще направим анализ на цялата пътна мрежа в областта и в цялата страна. Ще направим програма за изкърпване и ремонтиране на пътищата. Знаете какви дупки се отварят след зимата.

За лот 27 АПИ е платила над 2,9 млн. лева. Междувременно Пътната агенция бе санкционирана от Управляващия орган на ОПРР със същата сума. Тоест, щетата от този проект е близо б милиона!?

Не е така. Ситуацията е следната. Имаме един изпълнител, който е получил плащане. Но той не е добросъвестен и договорът му е прекратен. Активирана му е гаранцията. Така че ние сме си върнали част от парите. Паралелно с това - да, има финансова корекция за сметка на бюджета, но това няма да компрометира довършването на проекта в рамките на неговия бюджет, който се дава безвъзмездно в рамките на програмата. Приспадайки корекцията, другото е национално съфинансиране от бюджета на АПИ.

Последно по отношение на лот 27 имаше определение на Старозагорския съд за разблокиране на новата поръчка, но то подлежи на обжалване пред Пловдивския апелативен съд. Мислите ли, че оттук-нататък всичко ще е наред?

Това, което казах, е, че напролет ще си довършим тръжната процедура. Сигурно пак ще има обжалване, но когато и то мине, ще сключим договор с новия изпълнител и ще се възползваме от възможността, която ни дава законът - за предварително изпълнение.

За обходния път на Рудозем има ли решение и изобщо какво предстои още за второкласния път Асеновград - Смолян - Ксанти?

Обходният път на Рудозем също е важен за региона проект. Планираме да кандидатстваме за неговото финансиране по новата програма Трансгранично сътрудничество България -Гърция, която очакваме да бъде одобрена тази година.

Усилено се коментира в Смолян, че пътят Асеновград - Смолян е по-тесен в сравнение с преди рехабилитацията, а имаше нагласа у хората заради изказвания на различни нива, че даже ще се ушири на места с трета лента?

Пътят не е стеснен. Той отговаря на габаритите за втори клас пътища, съгласно наредбите. А по отношение на бъдещо разширяване -той може да бъде разширен с трета лента, не на всички участъци обаче. Това сме го правили и по други направления, примерно връзката Русе - Варна също беше двулентова.Той не позволяваше да има трета лента по цялото трасе, но тя се прави частично само на определени места, за да се позволи да има задминаване, един-два камиона да не задръстват цялото движение. Така че тук говорим за частична трета лента - там, където позволява трасето. Но това не може да стане в близките 3-4 години, така че не трябва да създаваме свръх очакване. Идеята е следващата година по инициатива на областта в партньорство с гръцката страна по програмата за ТГС България - Гърция да се кандидатства по линията на техническата помощ, за да се направи техническо и екологично предпроектно проучване, а също и икономически анализ, да се видят възможностите за изграждане на трета лента.

И да Ви върна към една много стара тема - проектът за онкоцентър в Смолян, той изоставен ли е вече?

Проектът за онкоцентър е голяма битка. Знаете, водихме я по Гръцкия план за икономическо възстановяване на Балканите (HiPERB). Ситуацията обаче се промениха във времето. Гърция в момента не е в състояние да продължи финансирането по плана, макар на чисто политическо и дипломатическо ниво да заявяват, че са готови да удължат до 2020 година срока на споразумението, за да се довърши. На този етап обаче нямаме предпоставки да продължим проекта, защото виждаме каква е и политическата, и икономическата ситуация в южната ни съседка. Така че дейностите по този план за момента са преустановени.

Проектът в такъв случай прекратен ли е или замразен?

Да, не сме го прекратили. Водим го като замразен и очакваме решението на гръцкото правителство. 

mrrb