По-високата тарифа на тола ще оскъпи с 1 стотинка 16 хляба

По-високата тарифа на тола ще оскъпи с 1 стотинка 16 хляба

09 май 2022 | 20:31

Водещ: Идвате от тази извънредна коалиционна среща, свикана от вицепремиера Асен Василев.

Гроздан Караджов: Не, по-скоро бях в продължение на три часа с вицепремиера Асен Василев по въпроси, които касаят ресора на регионалното министерство. И последния половин час бяхме и с Европейската банка за възстановяване и развитие, техни представители. Това беше причината малко да се претовари програмата ми. Има такива срещи, регулярни, на които ние уеднаквяваме вътре в коалицията вижданията си по дадени законопроекти или по концепции за даден законопроект, който ще влезе в Народното събрание – това е целта.

Водещ: Онова заседание в Министерски съвет – не заседание, срещата ви с превозвачите, на които чрез изтекъл запис стана ясно, че премиерът Кирил Петков е посочил вратата на превозвачите и е казал, че ще говори каквото иска в Министерския съвет. Какво се случи там, защо се стигна до такава ескалация, г-н Караджов?

Гроздан Караджов: Както сте чули, надделяха емоциите и от двете страни. И смятам, че по-скоро трябваше по-прагматично да погледнем на това за какво сме се събрали, т.е. това са тези четири искания, които представиха пред нас, това са нашите четири отговора – дайте да дебатираме по това как е решен този въпрос в другите европейски страни. В случая обаче, ако сте слушали внимателно разговора, изложението на премиера беше прекъснато два или три пъти, което пак казвам, в чисто емоционален план избива в това, че покани които не искат да слушат, да не слушат. Те пък станаха всички и си тръгнаха. Това се случи, емоционално беше.

Водещ: Емоционално беше, но този тон как го оценявате – просто като една избухнала емоция?

Гроздан Караджов: Аз не съм в положението да оценявам поведението нито на тези, които напуснаха, още по-малко пък на министър-председателя.

Водещ: Защо не сте в това положение?

Гроздан Караджов: Ами, защото моята работа беше там по една от четирите точки, които ни искаха, и тя е за тола и обхвата на тола. Аз съм дал пример как трябва да разговаряме – пред уеб камерите, така, че всичко да се излъчва и да има запис на това кой какво е казал, кой какво е искал и кой как е отговорил. Моите две срещи с превозвачите, които бяха през февруари и през април, преминаха точно по този начин. И не съм чул да е имало скандал или проблем.

Водещ: Да, когато знае човек, че го снимат, обичайно се държи прилично, нали така?

Гроздан Караджов: Аз и така си действам в моя си ресор – всичко публично, всичко на масата, да се вижда, да се знае кой къде изпълнява, срещу какви условия изпълнява, да ги няма повече тези приказки за задкулисието, за тия фирми били облагодетелствани, ония фирми.

Водещ: А вие вярвате ли в теорията, че има част от превозваческите фирми, така да се каже гравитират около ГЕРБ и затова сега провокират правителството, каквито мнения се чуха от ваши колеги министри? Имате ли усещането, че част от тези фирми нарочно провокират?

Гроздан Караджов: Аз не си позволявам да влизам в територията на емоциите. Анализирам това, което ми казват – било превозвачите, било пътностроителните фирми, било строителните фирми, защото целият строителен бранш, знаете, очаква от МРРБ да анализирам онова, което те искат. И там, където е разумно, ги подкрепям. Казвам ви – за т.нар. индексация. Има ли инфлация? Има. В строителните материали тя една от най-високите ли е? Една от най-високите е. Трябва ли да има индексация на заварени договори или на договори, които са подписани, но все още не е започнало тяхното изпълнение? Ами да, трябва да има. От януари месец насам аз подкрепям фирмите и днес тази среща, за която ви казах, че три часа прекарахме в моя кабинет с вицепремиера и министър на финансите и с двама души от неговия екип, бяха по такива конкретни въпроси и единият от тях беше индексацията. По отношение на пътностроителните фирми заех ли аз позиция, отидох ли в парламента да покажа всичко, което имаме по т.нар. договори за текущ ремонт и поддръжка? Да. Защо? За да отпушим едно отношение, което беше стопирано повече от година и няколко месеца. Т.е. там, където има прагматизъм, аз подхождам прагматично.

Водещ: Затова ви питам дали ескалацията е част от някакъв политически проблем или хората просто поставят само професионални въпроси? Според вас какво е?

Гроздан Караджов: Пред нас поставиха четири въпроса, които са ясни и разбираеми.  Тол таксата, нейното въвеждане в пълния й обхват – така, както е била замислена и така, както е гласувана още от по-предишния кабинет.

Водещ: И вие сте непреклонен, нали така? Ще я въвеждате тол таксата ?

Гроздан Караджов: Тя си е въведена, просто в момента за второкласните пътища се начисляват 0 стотинки на километър. По-тежките автомобили плащат 0, всички останали леки автомобили си плащат винетката. Това справедливо ли е? Не е. Трябва ли да мисля повече за българските граждани? Трябва да мисля повече за българските граждани. И насреща си имам аргументи, които също анализирам прагматично, без много-много да влизам в емоции. Първо, щяла да се вдигне цената на хляба с 50 стотинки. Няма да се вдигне с 50 стотинки. Мога да ви покажа анализа на цените, който сме направили. И всеки човек, който иска, между другото, може да си го направи този анализ.

Водещ: Тя вече достатъчно се вдигна. И вие казвате, че няма още да се вдига?

Гроздан Караджов: Ето ви пример: ако се движат хлябовете само по автомагистрала на разстояние от 200 км – ето ви, ППС над 12 тона, 16 хляба ще поскъпнат с 1 стотинка общо. Всичките 16 хляба. Ако се движат по второкласни пътища – за 1 стотинка 20 хляба ще се движат. Кажете ми на кой да ги покажа и ето това нека да се види, да е ясно. Каква инфлация?

Водещ: Казвате, че при въвеждането на тази тол такса 16 хляба ще бъдат оскъпени с 1 стотинка?

Гроздан Караджов: Да. И срещу това стоеше, че ще стои 50 стотинки на един хляб. Ами не, не е вярно. Елементарен калкулатор, елементарна сметка по предложената от нас тарифа. Ако е на второкласни пътища – ето ви го и това, става на 20 хляба ще поскъпнат с 1 стотинка. Според вас има ли инфлация? Наливаме ли инфлация с това нещо? Не. Просто казваме: този, който си уврежда повече пътищата, по-тежкотоварният, трябва да прати повече. Следователно, ако гражданите, условно казано, в момента плащат 270 милиона лв. от винетки, ами трябва това нещо да представлява 1/3 от общата събираема сума. Значи трябва да се вдигне цената на тола веднъж и второ, да се отиде към пълния му обхват. Нещо повече, бързам да го кажа, за да няма след това изненадани. В анализа, който Световната банка е направила – не съм го направила нито аз, нито предишните управляващи, нито дори по-предишните управляващи, т.е. аз тук не съм в схемата „Предишните бяха лоши, само аз съм хубавият“. Не, Световната банка е направила този анализ и е казала: трябва да се включат и първи, и втори, и трети клас пътища, и автомагистрали , и скоростни пътища. Всичкото трябва да влезе в една тол система – кой колкото кара, толкова трябва да си заплаща. И ако един човек изкарва три пъти в годината си дори автомобила си, защото по-дългосрочната цел е всички да минат на тол заплащане, той трябва да заплати 50 стотинки примерно за това, което е използвал. А който го е изкарвал всеки ден и е пътувал по републиканската пътна мрежа, то той да заплати там повече – 5, 10, 12 лева и т.н.

Водещ: Какво очаквате да влезе в бюджета, толкова ли добре ще се случат нещата, че си заслужава това напрежение по време на война, криза, поскъпване, инфлация?

Гроздан Караджов: Винаги си заслужава. Заслужавало си е и през 2020 г. да бъде въведена тази справедлива форма на заплащане на разходите, които се плащат за поддържането на пътната система.

Водещ: Какъв приход очаквате от въвеждането ѝ в пълен обем?

Гроздан Караджов: Всички знаем, че около 1 милиард лв. струва поддръжката на пътищата към днешна дата грубо. Този 1 милиард лв. би трябвало да може да се събере от всички ползватели – тези, които минават транзитно, тези, които я ползват в рамките само на България, и от нас, които ползваме лични МПС-та. Но пак казвам, това не е целта на тази промяна, това е целта на едно по-дългосрочно развитие.

Водещ: Сега веднага могат да ви кажат следните аргументи хора, които са против, включително и превозвачи. В тази ситуация на война, когато всичко поскъпва и когато властите по целия свят се грижат за своите фирми, вие ги натоварвате допълнително с тол такси , вместо да ги подпомагате. Този аргумент е валиден в техните очи, уши и намерения.

Гроздан Караджов: Така е. Ако едно нещо така или иначе се плаща, този 1 милиард лв. и в момента се плаща – той се плаща само че от данъците. Ако вие не използвате кола, за вас няма ли да е справедливо пък да не отиват тези пари за пътищата, при условие че не ползвате пътната мрежа, а да отиват за здравеопазване, за образование и за останалите харчове на държавата? В смисъл, този безплатен обяд няма никъде, няма го и в България. Трябва да си дадем сметка, че той се плаща. А дали сега при преструктурирането тежестта ще падне на правилната глава – по-скоро е позитивно. И да, все някога някой трябва да го направи. Казвате, струва ли си главоболието – да, г-жо Ризова, винаги си струва главоболието. Аз съм министър, аз имам това задължение към гражданите, към българите. Това е моето задължение, така го разбирам. Ама щяло да ми бъде по-трудно – ами нека ми е по-трудно.

Водещ: Искат. Даже са писали до Слави Трифонов, доколкото разбирам, ви поиска оставката.

Гроздан Караджов: Нека, нека да я искат. Докато аз чувствам, че правя правилните неща, тези неща, които трябва да се направят, аз лично няма да си подам оставката. Естествено, когато има за какво и ми бъде поискана.

Водещ: Т.е. нека да обобщим с едно изречение. Вие не смятате, че удължаването на срока за въвеждане на тол такси , т.е. отлагането да го кажем.

Гроздан Караджов: Да.

Водещ: Е антикризисна мярка, каквато всички бизнеси търсят от правителството?

Гроздан Караджов: Ами не е. Видяхте ли го? За 20 хляба – 1 стотинка. Каква кризисна мярка може да е това? Просто досега го плащаме с данъците си, сега си отива на правилното място. Какво тук върша нещо, което да кажем толкова много да взриви някой в бизнеса в България?!

Водещ: Ами превозвачите ги взривява, защото казват, горивата стават страшно скъпи.

Гроздан Караджов: Взривява ги, обаче две години ваканция, така да се каже, тол ваканция не са ли били пък взривявани и българските граждани? Т.е. дайте наистина да си сложим нещата на правилните места. Винаги ще има за нещо криза, следващите пет години все ще е криза. Нека да започнем да си подреждаме собствената държава.

Водещ: Добре, към другите теми. Вие нямате и техните искания нямате отношение, предполагам, акцизът да се намали с 50%.

Гроздан Караджов: Не. Даже и това с биодобавката не го и разбирам докрай, честно ви казвам.

Водещ: Защо? Аз съм го чувала от много хора да го твърдят…

Гроздан Караджов: Ама знаете ли какво е това?

Водещ: Че ако се махне биодобавката, някакво голямо облекчение ще последва. Но вие не го разбирате.

Гроздан Караджов: Това е от компетенцията или на финансовия министър, най-вероятно негова, така че той ще трябва да вземе отношение. Нека наистина всеки да си подрежда собствения двор. От това цялата ни държава ще се…

Водещ: То затова срещата беше с вас, с Кирил Петков, нали, със Събев, така че всеки да си каже мнението. Но доникъде не стигнахте, разбирам. А очаквате ли да има блокада?

Гроздан Караджов: Не би трябвало да има, защото все пак съм длъжен като министър да кажа, че блокирането на пътища е незаконно. Тези пътища са публична държавна собственост , те са на всички нас. Не мога да отрека правото на протест на всеки, нека си протестират, но ако може да го направят в рамките на закона, бих ги призовал тук все пак като министър, който отговаря за пътищата. Иначе всички ние ще пострадаме, така да се каже, от това, че е имало разногласия на една среща, на която не са се разбрали браншът и управляващите.

Водещ: Тогова откога се въвеждат тол таксите и вие сте непреклонен? Дата?

Гроздан Караджов : От 1 юли. Както сме го заявили, а това беше на 4 февруари.

Водещ: И няма връщане назад?

Гроздан Караджов: За мен няма връщане назад. Това е решение обаче на правителството. Ако правителството вземе друго решение, поне аз ще съм против на това гласуване, пък както искат.

Водещ: Добре, сега към другата тема, която изключително вълнува и хората, и бранша. Какво стана с тези 50% от парите, които дължахте на пътните фирми и които парламентът ви разреши да разплатите? Те вече стигат ли до тях?

Гроздан Караджов: Да, да. Около 20% към днешна дата са разплатени. Свързано е с това, че до 26-и трябваше да се изчака решението да влезе в сила и да се публикува в „Държавен вестник“ и от тази дата нататък вече тече разплащане. Като то е зависимо и от това да се пуснат фактурите ,да се обработят, т.е. минават около три дена от подаването на фактура от съответната фирма до нейното изплащане. Към момента са 20%. Много ми се иска да е по-бързо, но засега това е темпът. Мисля, че с… тъй като в началото се изплащат по-старите задължения, естествено, с тези, които са по-новите ще върви по-бързо.

Водещ: Кажете, защо поискахте парламентът да ви го разреши, след като по закон имахте право да сложите един подпис? Разбирате, че нещо не е в ред, нали така, за да поискате парламентът да поеме тази отговорност? Тъй като месеци наред, години дори беше внушавано, че пътищата се строят незаконно, с комисионни, торби излизат от някакви банки и когато е внушено, че това се случва по този начин, вас ви е страх да не влезете и вие в тази система и схема, която се коментира от години наред.

Гроздан Караджов: Това за торбите и за нещата, то е за ин хаус процедурите. Тук говорим за текущия ремонт и поддръжката. Мисля, че вече ноторно стана ясно на всички за какво става дума. Тези договори са с петгодишен период, сключени са, т.е. процедурите по Закона за обществените поръчки са били проведени още през 2020 г. и тогава в тези пет години те прогнозират, че ще им трябват 711 милиона лева. А то е абсолютно видно, че по 1 милиард лв. отиват за поддръжка на година – това, което ви казах преди малко. Е, 5 милиарда лв. срещу 711 милиона лв. – беше ясно, че и това нещо ще гръмне. 3,3 милиона лв.са възложили предишни, преди мен управляващи за тази дейност и това нещо или трябваше да се прекрати веднага да се възлага, с което да изложим на риск републиканската пътна мрежа, или да се продължи по някакъв начин, докато приключат сегашните процедури, които са новите вече процедури по Закона за обществените поръчки, където си е на голямата сума – 3,6 милиарда лв.

Водещ: Аз ви разбирам. Искам един прост отговор. Вие не искахте да си сложите подписа, защото не знаете какво щеше да ви се случи, ако го бяхте направили – така пое парламентът отговорността.

Гроздан Караджов: Не. В доклада.

Водещ: Което създава усещането, че нещо не е наред в това заплащане.

Гроздан Караджов: Не е наред да се продължи по старите договори да се възлагат нови, а не самото разплащане. Самото разплащане е само едно от трите елемента на това решение. То е единият от трите елемента. Това е като една секретна ключалка и секретен ключ, само той може да я отвинти. С тези три много важни елемента: първото – да може да продължим да възлагаме по онези договори в пълен обем, защото те отделно всичко миналата година накрая са били смалени само до аварийно и до почистване на сняг и въобще за зимно поддържане. С този обем през лятото няма как да ремонтирате. И ние поискахме да се върне старият обем на договорите. Ето това поискахме от Народното събрание. Един администратор това не може да си го реши сам самичък и да си върне предмет на дейност.

Водещ: Добре. А нещо ремонтира ли се в момента, защото пътят по Дефилето е ужасен. Абе въобще пътищата ни са ужасни.

Гроздан Караджов: Всички пътища са ужасни, всички пътища са в ужасно състояние.

Водещ: Пътува тези дни, наистина не знаеш… дори вече прословутата ни магистрала до Бургас има участъци, които са ужасни в момента.

Гроздан Караджов: В ужасно състояние.

Водещ: Е добре, как ще продължаваме така? Каква е причината кажете, лошо качество? Какво се случва с тия пътища? И виждаш, че е пресен асфалтът, което означава, че той се е развалил съвсем наскоро, след като е било ремонтирано.

Гроздан Караджов: Това е големият въпрос – какво е правено през последните години.
Голямото усилие в момента беше, разплащайки част от сумите, които се претендират за миналите периоди, да се съгласят фирмите да подпишат тези анекси, с които да продължат да ремонтират сега през това лято. И всъщност не всички фирми са подписали към настоящия момент – мисля, че в около 40% от областите в България е вече възложено и ще започне до дни ремонтът на всички пътища, включително и на автомагистралите в България. Но за едни 60% все още не са дошли да се разпишат. И защо? Точно защото цените са били едни през 2020 г., при които са сключени тези договори, сега са съвсем различни. Битумът е скочил 60%, а той е основният компонент в асфалта. Така че изключително е трудно, изключително е тежко да се води диалог между министъра в случая и като така да се каже като възложител и фирмите, на които не им е.

Водещ: Разбрах ви. А концесия възможна ли е при пътното строителство и ремонт? Концесия възможно ли е?Ако българските фирми се страхуват, пуснете една поръчка за концесия – може да дойде чужда фирма този път.

Гроздан Караджов: Няма забрана която и да е чужда фирма да дойде, да посочи каквото би искала. Министърът единственото, което трябва да направи, е да уведоми Министерски свет, че има такъв желаещ, да го включи в програмата за концесии.

Водещ: Ами може пък някой… Защото така не може, пътищата са в ужасно състояние, г-н Караджов. И второ, това, което сега ремонтират, кой ще го контролира?

Гроздан Караджов: От концесията кой ще възстановени разходите на този концесионер? Той трябва да черпи отнякъде. Да кажем, че му отстъпим тола. Ами нали сега за това си говорим – да се строят пътища и да има тол, и да се намеси и второкласната мрежа, за да има откъде подобен, да стане икономически изгодно да има концесионери.

Водещ: Финален въпрос. Ремонтите, които ще бъдат правени по времето, в което вие сте регионален министър , как ще ги контролирате и ще ги контролирате ли?

Гроздан Караджов: Веднъж ще се контролира по стария начин, т.е. местните пътни управления ще си контролират участъците, които са на тяхна територия, на второ място, имаме сключен договор с „Трансперънси Интернешънъл“, които ще осъществят общ контрол за порядъчност на взаимоотношенията, както и за това качеството дали съответства.

Водещ: Това ми е най-важното на мен – дали качеството съответства на това, което е заявено.

Гроздан Караджов: Точно така. И на трето място, ще имаме контрол с технически средства, за който допълнително сега ще се обявят по Закона за обществените поръчки процедури, така че да могат да дойдат фирми, които имат тези технически средства – това са микробуси и ремаркета, оборудвани със специална техника, която може с ултразвук и микровълни да проверява в дълбочина какъв е ремонтът.

 

Запис на разговора с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в предаването "Лице в лице" на БТВ може да бъде видян на интернет страницата на телевизията.

mrrb