Разговор с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройство Екатерина Захариева в предаването "Денят започва" по БНТ
Разговор с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройство Екатерина Захариева в предаванет
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Ек. Захариева - служебен кабинет - наследство - БНТ
Оставям министерството в стабилно сътояние, също и големите инфраструктурни проекти,които всички се очаква да завършат скоро, заявява Екатерина Захариева Българска национална телевизия, "Денят започва", 27 май 2013 г.
Водещ Явор Стаматов: Добро утро още веднъж, хубав и успешен ден. Надявам се началото на работната седмица да ви вдъхнови за успехи, които сте отлагали и които съдбата е отложила, тази седмица обаче да е моментът, в който да ги постигнете.
Водещ Марио Гаврилов: В очакване да се избистри съставът на новото правителство и то да бъде гласувано в парламента се обръщаме към онова, което остава в наследство от досегашния служебен кабинет. Това е поводът да поканим в нашето студио тази сутрин вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева. Добро утро, г-жо Захариева.
Водещ Я. Стаматов: Добро утро.
Екатерина Захариева: Добро утро.
Водещ М. Гаврилов: В какво състояние ще завещаете строителното министерство на вашия наследник?
Ек. Захариева: В стабилно, в състояние, в което администрацията работи така, сякаш няма промяна, сякаш няма да има нов кабинет, така, както би трябвало да работи администрация - непрекъснато и стабилно, независимо от промяна на политическото ръководство. Също така големите инфраструктурни проекти, които всички се очаква да завършат скоро, в доста стабилно състояние, под постоянен контрол през тези 2,5 месеца и с готовност през следващия месец да бъдат готови три от големите проекти, а юли месец - четвърти.
Водещ М. Гаврилов: Вчера обявихте, че магистрала "Тракия" от 1 юли ще бъде изпълнена, след колко, 40 години. . .
Ек. Захариева: Точно 40 години.
Водещ М. Гаврилов:. . . да, усилие на българската държава ще имаме една завършена магистрала от София до Бургас. Това нали няма да стане за сметка на качеството, защото при социализма петилетката се изпълняваше в съкратени срокове и накрая свеждахме ниско очи от срам?
Ек. Захариева: Категорично не. Контрол се извършва ежедневно, а два пъти седмично заместник-министърът на регионалното плюс инж. Лазаров са на място. Категорично качеството няма да бъде жертвано за това хората да пътуват до морето бързо и безопасно това лято. Контрол се извършва постоянно, технологиите са такива и така са разчетени, така че магистралата да бъде готова до 1 юли.
Водещ Я. Стаматов: Сега, г-жо Захариева, евентуалният бъдещ премиер г-н Орешарски планира да забрани, да ограничи участието на офшорни фирми особено в големи проекти в България. Знаем, че изграждането на една от отсечките на "Тракия" и на една от магистрала "Марица" е поверено именно на такива фирми. Това очаквате ли да затрудни работата, довършването на евентуални такива проекти?
Ек. Захариева: Запознах се с това, че собственикът е сменен, но не, няма да затрудни, и то се и вижда, тъй като темпото на строителство продължава по същия начин на "Тракия". В момента няма забрана за офшорни фирми, участието им в търговете. Когато, ако бъде приета такава, тогава просто те няма да участват. Освен това всичките банкови гаранции и всичките неустойки са гарантирани чрез банкови гаранции в банки, така че аз нямам никакви притеснения по отношение на това да завърши успешно "Тракия".
Водещ М. Гаврилов: Би било интересно да чуем вашия генерален коментар като експерт за това предложение. Действително има някаква справедливост офшорни фирми, чиито собственици са неясни, да бъдат отрязани до достъп до обществени пари, до обществени поръчки, но това няма ли да доведе до стопиране на сериозни, значими, големи проекти в България?
Ек. Захариева: Аз първо искам да видя предложението, защото да, чух за такова предложение, но нека да видим точно как ще бъде разписано това в закона и тогава бих могла да коментирам. Аз съм по принцип за това собствеността да е ясна, да е ясно кой стои зад дадена фирма и дадено участие, така че считам, че ако има такава промяна в посока да е ясно кой е собственикът и кой стои, кой носи отговорност, бих. .. мисля, че това е добър подход. Но нека все пак да видим какво ще бъде внесено, в закона за обществените поръчки предполагам, че ще бъде изменението.
Водещ Я. Стаматов: Очаквате ли, г-жо Захариева, някаква промяна в насоката по отношение на програмата за енергийна ефективност? Много и вашето, а и предишното правителство обръщахте сериозно внимание на енергийната ефективност, особено що се отнася до българските домове, обаче заявката на партията мандатоносител на този етап е строеж на АЕЦ "Белене", което в някакъв смисъл ще обезсмисли това, което вие започнахте. Та до къде оставяте тези проекти?
Ек. Захариева: Аз, ако имам кауза като професионално предизвикателство, това е енергийната ефективност. Започнах тази програма заедно с тогава министъра г-н Плевнелиев, когато бях заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, и твърдо вярвам, че това е една от най-смислените програми, които държавата би могла да подкрепи. Ползите от нея са огромни не само за качеството на живот на хората, за опазване на околната среда, но и за създаване на работни места, и истинска дългосрочна мярка за намаляване на разходите за отопление и електричество на хората. Когато ние започнахме нашия кратък мандат, ние започнахме поради основно липса на доверие на хората в политиците, в това, че плащат сметки не толкова какви, а дали точно такива сметки за електричество трябва да плащат, и ние започнахме по много прост начин. Ние започнахме да осветляваме процесите в енергетиката. Ние показахме по цялата верига за ценообразуване къде, какво, кой колко плаща. Това беше още на първия обществен съвет в Министерство на и икономиката, енергетиката и туризма. Отделно от това ние поискахме независими оценки не защото нямаме експерти в България, а защото искаме тези оценки да са направени встрани от нашите политически противопоставяния и борби. Такива оценки ние поискахме от Европейската комисия и от Световната банка и трябва да кажа, че те вече са готови, получихме предварителните доклади и в момента тече процедурата по съгласуване. Във вторник сутринта ще получим окончателния доклад от Световната банка, окончателния анализ. От Европейската комисия се надяваме също в съвсем кратки срокове да ги получим. Както казах, миналата седмица получихме предварителни доклади на Европейската комисия.Аз не мога да. .. преди да сме получили окончателните, да разкажа с подробности какво има като констатации, но само едно ще кажа - и в двата доклада има следните констатации: твърде голямо производство и твърде ниско потребление с очаквания през следващите години в България потреблението да не нараства. И в двата. . .
Водещ Я. Стаматов: Да не нараства?
Ек. Захариева: Да, да не нараства. И в двата доклада има констатации за това, че нашата икономика и нашите жилища са най-ниско енергийноефективни в цяла Европа. И в двата доклада има констатации, че траен начин за намаляване на сметките е точно енергийна ефективност и програмите "Енергийна" ефективност. Така че аз силно се надявам и вярвам и следващият кабинет да подкрепи тази програма, защото хората я очакват, защото хората я искат и защото тя е начин, както казах, не само да се намалят сметките на хората, а да се създадат и доста работни места за малките и средните строителни компании, които са 98 процента от строителните компании в България. Строителите също очакват тази програма.
Водещ М. Гаврилов: Строителството, евентуалното строителство на АЕЦ "Белене" не изключва ли програмата за енергийна ефективност, защото, ето сама казвате, предвижда се потреблението в България да намалява. Въвеждането на нови мощности обаче означава, че някой трябва да потребява това електричество?
Ек. Захариева: Някой трябва да потребява и да плаща за това електричество, и това ще бъдат хората, които ще плащат. Така че аз считам, че програмата за енергийна ефективност е изключително необходима точно за да се намалят сметките за ток на хората. Трябва да е ясно, че каквито и мерки да предприемаме, разбира се, че трябва да се предприемат мерки за запушване на ТЕЦ-овете по веригата на ценообразуване, ако има такива и ние сме предприели някои такива. Знаете, че в три от държавните компании са намерени резерви. Също така трябва да се предприемат и редица други действия по отношение на това как точно в момента се формира цената. По отношение на това да се засили ролята на регулатора, да се направи той наистина независим и с достатъчно експертен потенциал, така че той да може да осъществява това, за което е призван, а именно регулиране на монополите. Дори и тези мерки, всичките тези мерки, целият пакет от мерки да се предприеме, най-важното и най-дългосрочното е точно енергийна ефективност, така че да се намалят сметките на хората. Това е всъщност единственият начин, в който сметките на хората ще паднат с 50-60 процента. Водещ Я. Стаматов: Обаче енергийната ефективност, г-жо Захариева, далеч не е най-интересното нещо в енергетиката поне според мен, също е важно да се знае какви договори са сключвани...
Ек. Захариева: Точно така.
Водещ Я. Стаматов: . . . как са сключвани, дали те са изгодни за държавата. Присъства ли такъв анализ в доклада, който. .. или поне в предварителния му вариант, който сте получили, и в тази посока ли трябва да се върви към предоговаряне на неизгодни за страната ни договори?
Ек. Захариева: Мерките, които се предлагат, са комплексни и те включват различни стъпки, които трябва да се извървят, така че да се стабилизира системата. Нека да изчакаме окончателните доклади и. .. във вторник ние мислим да обявим резултатите от доклада на Световната банка, а когато се получи от Европейската комисия окончателният доклад,
също във възможно най-скоро време ще бъде уведомено обществото какви са констатациите в него, но сте изцяло прав, че всичките комплексни мерки трябва да се вземат, всичките договори и ние направихме такива стъпки, вече 200 договора са на страницата на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, и считам, че едно от най-важните неща за повишаване на доверието на хората е точно публичността и прозрачността. Общественият съвет, който също е в сферата на енергетиката, работи много добре, проведе пет или шест заседания, ако се не лъжа, на него бяха обсъдени и взети много важни решения и той е един от механизмите, който е добър и се надявам също да бъде запазен.
Водещ М. Гаврилов: Енергийната ефективност като теоретична конструкция, която се описва, това да плащаш по-малко за отопление и осветление вкъщи, звучи прекрасно, но като че ли някак си не успя в България да се събуди личният инвестиционен интерес на всеки собственик на жилище и той да бъде убеден, че си заслужава да инвестира няколко хиляди лева, за да плаща в бъдеще по-малко. Защо се случи това и по какъв начин хората могат да бъдат подбутнати, стимулирани да инвестират в личната си енергийна ефективност . .. .на жилищата, които притежават?
Ек. Захариева: Аз мисля, че интересът е събуден. Въпросът е, че е доста трудно да се убедят всичките съсобственици в един голям блок, и точно затова считаме, че първите програми, които ние като държава трябва да подкрепим и надявам се следващото правителствосъщо, е именно стимулиране чрез безвъзмездна финансова помощ, чрез експертна помощ, така че да се обяснят ползите от енергийната ефективност, така че аз мисля, че интерес има и фактът е, че само за два месеца и половина от 180 заявления вече са 220 почти подадени в момента, в който се увеличи безвъзмездната помощ от 50 на 75 процента. Спомняте си, че още в началото успяхме да договорим с Европейската комисия увеличаване на безвъзмездната помощ, така че аз мисля, че интерес има, а в момента текат и започнахме и втората информационна кампания, в която се обясняват ползите, така че мисля, че хората се събуждат и особено когато видят един отремонтиран блок и видят едни щастливи хора в него с намалени наполовината, понякога в зависимост от мерките 60 и 70 процента разходи за отопление, за електричество, тогава хората със сигурност решават и се включват, още повече, че с 25 процента собствени инвестиции тя се възвръща в рамките на 3 - 4 години.
Водещ Я. Стаматов: Обаче като си говорим за европейски пари, г-жо Захариева, тук днес чета едно кратичко интервю във в. "Труд" с вашата колега вицепремиера по управлението на парите от евросъюза Илиана Цанова, която казва, че рискуваме да загубим 372 милиона евро от евросъюза. Какво ще се случи с парите, които управлява регионалното министерство, които идват от Европа?
Ек. Захариева: Един от най-важните ангажименти, които ние поехме като служебен кабинет, беше именно това да не допуснем и да работим, така че да се минимализира рискът от загуба на средства в края на тази година заради правилото n+2. Аз помолих управляващия орган, а и той вече работеше, в Министерство на регионалното развитие, по различни варианти, така че да не се стигне до загуба на средства. Разработени бяха пет или шест варианта, като се стигна до там да се вложат пари в инструмента, който имаме -"Джесика". Помолихме общините да ни предоставят проекти, които отговарят на изискванията за допустимост и които са изпълнени с общински средства и с държавни средства. Също така имахме разговори с комисията и за включването на голям проект, като може би последна мярка за това да не се стига до загуба на средства. От всичките анализи, които бяха направени, се оказа, че това е единствената възможност, така че да не се. . . и да се минимализира рискът в края на годината. Днес вечерта и утре предстои комитет по наблюдение за оперативната програма, в който ние, управляващият орган ще предложи промяна на програмата, така че да бъде включен голям пътен проект, за да се минимализира рискът.
Водещ Явор Стаматов: Кой ще бъде той? Тангентата. ..
Ек. Захариева: Анализът, който направи агенция "Пътна инфраструктура", показа, че в най-напреднала фаза на реализация и такъв, който би могъл и е свързан и с регионалното развитие и който не е от TEN-T мрежата, защото TEN-T мрежата е допустима за финансиране само по оперативна програма "Транспорт", е северна скоростна тангента на София, която е изключително важен проект, защото е връзката между "Люлин" и "Хемус", автомагистрала "Люлин" и "Хемус", съответно автомагистрала "Хемус" и автомагистрала "Тракия". Той е в най-напреднала фаза на реализация, така че днес ще предложим този проект. Просто избран е абсолютно обективно, няма друг в такава напреднала фаза и който да не е в TEN-T мрежата, така че да може да бъде допустим все пак и за включване в оперативна програма "Регионално развитие". Имахме преговори с Европейската комисия. Трябва да кажа, че това е голям жест и разбиране отстрана на Европейската комисия, защото по оперативна програма "Регионално развитие" към момента не са допустими за финансиране ново строителство, каквото е това. Така че надявам се комитетът по наблюдение да вземе такова решение днес, за да може да се процедира по-нататък с изменение на програмата.Също така работим с KНационалното сдружение на общините доста активно и за това да се закупят коли за социален патронаж за всяка една от общините. И, разбира се, най-важното нещо, най-голямата мярка, която взимаме като управляващ орган и като Министерство на регионалното развитие, е ежедневен контакт с
общините и с другите конкретни бенефициенти, така че те да могат по-бързо да изпълняват проектите и по-бързо да подават искане за плащане. Истината е, че до края на август трябва да са подадени още 500 милиона лева за искане за плащане в управляващия орган, така че да могат те да се проверят, да се верифицират, сертифицират, за да не се стигне до загуба на средства в края на периода. Призовавам всички бенефициенти по оперативната програма, общините, министерствата, които са конкретните бенефициенти, да бъдат активни и да подават искания за плащане в управляващия орган.
Водещ М.Гаврилов: До края на годината, г-жо Захариева, трябва да бъдат уточнени рамките на финансовите отношения между България и Европейския съюз за следващите седем години. В какво състояние са основните инфраструктурни проекти, за чието финансиране ще разчитаме през следващия програмен период?
Ек. Захариева: Изпълняват се, знаете, че в следващия програмен период за съжаление парите няма да стигнат за всичките ни приоритети, затова е много важно да посочим точно и ясно кои са големите инфраструктурни проекти, които ние като държава считаме, че са от най-голям приоритет за България. Ясно е, че автомагистрала "Хемус" е големият ни приоритет, тя е посочена на първо място Автомагистрала "Струма" - лот 3, тя трябва да бъде завършена задължително, защото не довършим ли лот 3 ще бъде изискуеми обратно парите за лот 1, лот 2 и лот 4, които са в изпълнение през този програмен период. Също така много важно, след 100 години много важна връзка между Северна и Южна България това е лот 5 на проекта, който стартирахме на обхода на Габрово, а именно тунелът под Шипка, и много важен път, още по-важен ще стане, когато надявам се на 14 юни следващия месец се отрие и "Дунав мост 2" след толкова години. Това е пътят Видин - Ботевград, скоростен път Видин - Ботевград. Така че това са проектите, които са приоритизирани от нашето правителство и от предишното, и надявам се да бъдат приоритет и за следващото. Те са много ясни и са безспорни.
Водещ Я. Стаматов: Само да ви попитам, да уточним нещо. Наистина ли маршрутът на автомагистрала "Хемус" ще бъде променен, защото доколкото прочетох не отговарял на съвременните изисквания на бизнес средата в България, на начина, по който са структурирани различните общини?
Ек. Захариева: В момента тече предпроектното проучване на автомагистрала "Хемус", то ще покаже откъде трябва да мине трасето, ще се направят различни варианти. Но искам да ви кажа едно. Докато толкова години се. . . Знаете ли, много пъти е местено това трасе. Толкова години се спори откъде да минава, надявам се бързо да се разберат общините откъде трябва да мине, за да го имаме най-после. Така или иначе по моя информация трасето в момента е избрано така, че да може да обслужва два големи града, да бъде по средата между Велико Търново и Плевен. Така че една магистрала трябва да обслужва не един град. Тя трябва да обслужва максимално широк брой жители на тази държава. Нека да видим какво ще покажат предпроектните проучвания. Аз съм убедена, че специалистите ще изберат най-подходящото и най-добро за трасе.
Водещ М. Гаврилов: Една от най-сериозните амбиции, с които служебното правителство стъпи на власт, беше да намали задълженията на държавата към бизнеса. Строителните компании бяха в челото на оплакващите се. Успяхте ли да намалите онова, което държавата дължи на компаниите в строителния бранш?
Ек. Захариева: Една от най-важните задачи за нас според мен беше държавата да продължи да работи на пълни обороти - да издава разрешителни, да разплаща, да сключва договори, особено по оперативните програми. Поради тази причина ние направихме пълен анализ за това какво държи държавата във всяко едно от министерствата и се оказа, че парите изобщо не са много. Държавата всъщност. . . държавата говоря, не общините, дължат не много пари и тези пари успяхме да разплатим. В регионалното министерство например се оказа, че не дължим нищо. Има милион и половина, които са спорни, в момента са в съдебни дела, така че там нямаше какво да връщаме. Но за мен е много важно държавата да бъде коректен платец, общините също. Много важно е навреме да изпълнява договорите си държавата, така както изисква от фирмите да изпълняват качествено договорните си задължения, така и държавата да плаща, да осъществява съдействието тогава, когато е необходимо, да бъде коректен партньор по договор.
Водещ Я. Стаматов: Г-жо Захариева, накрая ще ви помоля за сравнително кратък отговор, понеже времето ни притиска. Служебното правителство дойде с. .. най-голямата задача беше да организира честни избори, обаче, когато говорим за управляваното от вас министерство, останаха съмненията за хората, за списъците, които ГРАО предоставя за изборите. Освен това продължава да съществува проблемът, че човек, който притежава валиден документ за самоличност, може да гласува, да кажем, в 5 или 10 секции, когато се намира в чужбина. Защо не се справихте с тези проблеми, така че да решите веднъж завинаги. . . да премахнете съмненията в изборния процес.
Ек. Захариева: Служебният кабинет работи със законите такива, каквито са приети от Народното събрание, ГРАО също. Тя отпечатва избирателните списъци така, както повелява Изборният кодекс. Избирателните списъци се изготвят на основа на национална база данни население, а национална база данни население работи само въз основа на официални документи - актове за раждане и актове за смърт. Така че аз не съм съгласна с оценката, че не се справихме. Главна дирекции ГРАО отпечата абсолютно в срок и така, както повелява Изборният кодекс, избирателните списъци. Извърши необходимите проверки на списъците и подкрепили. . . на гражданите, подкрепили политическите партии, и продължава и в момента да изпълнява задълженията си по Изборния кодекс спрямо задачите, които й се поставят от Централната избирателна комисия. Тогава, когато и ако някога се промени начинът на съставяне на избирателните списъци, тогава просто в тях ще бъдат включени по друг начин хората.
Водещ М. Гаврилов: Добре. Благодарим ви за това гостуване. Служебният вицепремиер Екатерина Захариева в преглед на основните инфраструктурни проекти. . .това, което нейното правителство оставя на своите наследници.