Разговор за приоритетите в инфраструктурните проекти с министър Лиляна Павлова в предаването "Неделя 150" на БНР

Разговор за приоритетите в инфраструктурните проекти с министър Лиляна Павлова в предаването "Неделя 150" на Б

11 март 2013 | 14:38

Водещ: Да кажа добър ден на министъра в оставка Лиляна Павлова.

Лиляна Павлова: Добър ден.
 
Водещ: Г-жо Павлова ще имаме ли магистрала „Тракия”? Май няма да имаме в срок? Изобщо, ще имаме ли?
 
Лиляна Павлова: Аз вярвам в доброто. Така, че смятам че магистрала „Тракия” ще има.
 
Водещ: Срокът беше до 31 май, така ли? Не греша?
 
Лиляна Павлова: 1 юни да го кажем, да. Все още има възможност за магистралата, да бъде построена.
 
Водещ: Какво стана сега? „Тракия 4”, Сдружение „Тракия 4”, това са 9 български фирми, начело с Холдинг „Пътища”, нали така, начело с Васил Божков?
 
Лиляна Павлова: Те са строителни предприемачи, строителен холдинг. Точно така.
 
Водещ: Е, какво стана сега?
 
Лиляна Павлова: Вижте, договорът е с крайна дата 1 юни.
 
Водещ: 1 юни 2013-а, да.
 
Лиляна Павлова: Съгласно договора, тази дата може да бъде малко местена във времето, но въпреки всичко, да, има в договора при форсмажорни обстоятелства, при невъзможност да се извършат определени работи, но това са много лимитирани действия.
 
Водещ: Защо се забави?
 
Лиляна Павлова: Това е моето притеснение, всъщност, което изразих и в последните няколко седмици.
 
Водещ: Банката ли е виновна?
 
Лиляна Павлова: Строителят беше по-демобилизиран. На някои участъци въобще не се работеше. На други се работеше на по-забавени темпове. Разбира се, правихме много срещи, много разговори. Последната беше в петък.
 
Водещ: С Иван Иванов, нали така се казва?
 
Лиляна Павлова: Да. Имахме срещи, разбира се в четвъртък беше и срещата с подизпълнителя и доставчиците, на които не е платено. Да, има затруднения, това беше декларирано от фирмата, че имат затруднения с разплащането.
 
Водещ: 40 милиона лева кредит от банка.
 
Лиляна Павлова: Но по-важното беше, да, че те търсят кредит от банка. Те са си определили тази сума.
 
Водещ: Не го ли намериха? Те не са се разплатили с подизпълнителите?
 
Лиляна Павлова: Оборотни средства, от една страна, за да могат да предплащат и за да могат да се разплатят. Важното е, че те дадоха своята воля и желание, и готовност да достроят тази магистрала. И това е много важно. Тези 35 км, както се казва – финалната права, тъй като вече 85 са готови, 35 остават, тези 35 км са много важни. Но аз исках да отстоя тази тяхна готовност, увереност и желание.
 
Водещ: Има ли я вече? Обърнете се към тях, към Иван Иванов. Ако ще има магистрала, да има, в края на краищата.
 
Лиляна Павлова: Това, което, за съжаление, все още няма 100-процентно потвърждение, но има волята, че в понеделник-вторник те ще финализират своите преговори и най-вероятно ще постигнат успех. И ще започнат да се разплащат, да работят. Те оттук нататък, за съжаление, ще трябва да работят денонощно, на пълни обороти, на пълни смени, на пълен оборот и на машините, ако трябва ще наемат и още допълнителни, за да може да го направят.
 
Водещ: Ами, цитирам Лиляна Павлова, казвате така – може и да имаме готова магистрала през лятото, може и да нямаме. От тези дни е това.
 
Лиляна Павлова: Аз няма как да Ви гарантирам оттук нататък. Гарантирам до последния ден, в който съм в кабинета си, че аз всеки ден се занимавам с въпроса.
 
Водещ: Тези дни Иван Иванов ... Става въпрос за поставяне на пластове от пътната настилка. Така ли?
 
Лиляна Павлова: Основата на пътя е готова. Оттук нататък трябват определените пластове, за да бъде тя довършена. Не е невъзможно, пак казвам, има възможности, при добра организация и мобилизация, това да се случи. Може би, ако не е на 1 юни, да е на 5 юни.
 
Водещ: Е, ще го преживеем, ако е на 5 юни, да.
 
Лиляна Павлова: Аз съм сигурна, че ще го преживеем.
 
Водещ: Става въпрос, без асфалтово покритие са 33 км, Ямбол – Карнобат?
 
Лиляна Павлова: Точно така.
 
Водещ: Добре. Е, не е добре, но, щом казвате.
 
Лиляна Павлова: Не е добре, въобще не е добре. Именно затова усилията трябва да продължат. Аз вярвам, че те ще продължат от всички страни.
 
Водещ: И ще бъде платено на подизпълнителите, нали така?
 
Лиляна Павлова: Това е ангажиментът, който пое Иван Иванов, разбира се. Ние можем само да правим тези срещи и да се опитваме да следим графиците.
 
Водещ: Вие правите, нищо, че сте в оставка, правите ги, нали така?
 
Лиляна Павлова: Правим ги, Вие знаете, че ги правим.
 
Водещ: Още един въпрос. И след това има един въпрос от гостите в студиото. За мен беше важно това, да се замразят строежите по морето. Не става? Става въпрос за депутатите, които ще ...
 
Лиляна Павлова: Вижте, нека, ако ми позволите няколко думи по тази тема, защото тя е важно да бъде изяснена. Постигнахме няколко много важни неща с приетите промени в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие миналата седмица. Първо, тази забрана, която аз бях предложила още в края на 2011 година, началото на 2012-а, внесох в парламента, за пълна забрана за застрояването на цялата крайбрежна ивица и зона „А”, да влезе веднага. Не го приеха да влезе веднага, но важното е, че я приеха тази пълна забрана. За съжаление, след две години, но поне е факт пълната забрана. Това е стъпка в правилната посока. Може и още. Моето мнение беше малко по-категорично и радикално. Но въпреки всичко, това е много добра и правилна стъпка. Да, дадоха се изключения, заради които излязоха и тези, по-скоро интерпретации на ситуацията, има изключения. Но тези изключения са много важни и ще Ви кажа защо. От текста те не се разбират, но аз ще Ви кажа какво представляват те. Едното изключение е да може през плажа, под плажа, не разбира се по плажа, където се пекат хората, да минат тръбите на дълбоководното заустване. Вие знаете колко е сериозна темата и проблемът с това, с извинение, дали да не плуват разни неща по морето, по плажа и по брега. Затова е много важно, вече има финансиране и проектите се работят. Част от тях започват строителствата на това дълбоководно заустване. Ако нямаше това изключение в закона, нямаше да можем да направим това заустване и да няма вече ..., всичко това, което се излива на брега на морето да го имаме. Така, че това е много важно изключение. Второто важно изключение е за техническата, голямата техническа инфраструктура с национално значение. А това е именно проектът „Южен поток”, който, знаете, че трябва да излезе от Черно море, до Варна.
 
Водещ: Знам.
 
Лиляна Павлова: Това също е много важно. Така, че това са изключенията. И в тях няма нищо страшно. Напротив, те са в полза на България и на българите. Всичко останало, като забрани е прието и има възможност да се развива.
 
Водещ: Мариана Христова има един въпрос към Вас.
 
Мариана Христова: Г-жо Павлова, Мариана Христова, от Гражданската инициатива за забрана проучването и добива на шистов газ. Преди повече от 6 месеца Вие бяхте на посещение в гр. Варна, където Екатерина Димова Ви сигнализира за сондажа, който е на фирма „Русгеоком” в село Рогозина, който се намира в „Натура 2 000” и бетонът на това място е повече от 3-4-етажна сграда. Показвайки Ви снимките, Вие сте признали пред нея, че това е в нарушение, с градоустройствените планове, изобщо е в нарушение и там няма право да има бетон, без това нещо да мине със специално разрешително. И сте обещали да вземете мерки. В момента пред мен стоят последните решения на февруари, които са на Министерски съвет, които не само не са взели никакви мерки по въпроса за това къде се намира тази сонда и с какви разрешителни разполага, но и удължават правото на работа на този сондаж, незаконно, защото вече там са извършвани три такива удължавания. Бихте ли казали, какво сте направили по въпроса наистина? И има ли нещо, което е предприето, и какво трябва да се случи, за да има ефект желанието на хората там, на място?
 
Лиляна Павлова: Първото, което трябва да кажем е, че на моята среща с тази госпожа, преди 6 месеца, във Варна, аз не съм казала, че да, това е незаконно. Няма как от една снимка, аз, като министър да потвърдя дали нещо е законно или не. Казах, че наистина виждам, че има бетон и това трябва да се провери. Компетентният орган, Министерството на околната среда, заедно с Министерството на икономиката са тези, които казват какво съоръжение може да бъде изградено там, за целите на това проучване. Те са потвърдили, че то е о`кей и че там няма проблем, и затова е удължен срокът.
 
Мариана Христова: Няма как да са потвърдили, защото там е земеделска земя, която няма смяна предназначението на територията. Така, че това нещо няма как да бъде потвърдено. Там, дори и с временна смяна на предназначението, не може да има бетон. Имате право единствено и само на временно съоръжение, което означава, че нямате право на три етажа бетон под него. Тези документи са публични и те са общодостъпни.
 
Лиляна Павлова: Аз Ви разбирам. Предлагам Ви, след като имате данните по този начин формулирани, заповядайте в министерството.
 
Мариана Христова: Няма никакви данни между тези, които са ... Вижте, тези данни са подадени. Да, разбира се, ще отида. Но това нещо, все пак, е оставено и тогава.
 
Водещ: Поканата Ви беше ...
 
Лиляна Павлова: Аз Ви изслушах. Някой ме е срещнал на улицата и ми е показал снимка е едно, а някой е входирал до мен писмо с папка с документи ...
 
Водещ: Мариана Христова прие поканата Ви. Надявам се, че ще й отделите време. Сега, много накратко, г-жо Павлова. Санирането. Гледам, че Делян Добрев е казал, че струва 2, 5 милиарда. Сравнил го е с нещо друго. Много кратко. Ще стане ли?
 
Лиляна Павлова: Да, разбира се. Първо да кажем, програмата за санирането върви и аз съм изключително доволна от напредъка, който постигаме. Тъй като с тези 63 милиона лева, които имаме по ОП „Регионално развитие, създадохме фонда, направихме кампания и за 9 месеца, всъщност имаме изключителен напредък по програмата. Тъй като с тези средства, изчисленията показват, че можем да направим около 200 сгради някъде, плюс-минус, разбира се, зависи от размера на сградата. Към днешна дата вече имаме почти 170 заявления. 93 са одобрени. И 23 от сградите са вече с готови бюджети.
 
Водещ: Това е едно начало, все пак.
 
Лиляна Павлова: Това е наистина едно много добро начало. Повярвайте ми, това е предизвикателство. Хората осъзнаха важността и възможността на това саниране, да паднат сметките. Разбира се, съфинансирането от тяхна страна, все още е голямото предизвикателство в напредъка и одобряването на бюджети и сгради. Но аз вярвам, че поетапно това ще се случи.
 
Водещ: Последен въпрос. Като член на кабинета в оставка, последните заседания нямаше ли ..., обвиняват Ви, чета, че харчите много. За едни 350 милиона, мисля че ставаше дума, за последното заседание? Кажете Вие.
 
Лиляна Павлова: Вижте, ние трябва да бъдем обективни – какви са решенията, които се вземат. Не трябва да ги гледаме на кило или на парче, нито в едната, нито в другата крайност. Всичко това, което се случва в последните дни са актове, които са планирани и подготвяни от много време. Това са актове, които не са извънредни. Това са ангажименти, поети от преди месеци назад. Както, включително, последния акт, който го обявихме, давайки 5 милиона лева на гр. Варна. Това е ангажимент, поет в края на миналата година.
 
Водещ: Кажете, къде гледате в бъдеще? Депутат, министър или ...? Все пак, така или иначе, минахте рейтинга на Бойко Борисов отдавна, мисля?
 
Лиляна Павлова: Вижте, аз съм човек, който не съм такъв егоист, не гледам първо за себе си. И първото, което гледам е това, което се случва. Страната да се стабилизира. Една от формите за това решаване, това са изборите, предсрочните избори, които ни предстоят. Това е предизвикателството оттук нататък, да се стабилизираме. Хората ще преценят, ще изберат и след това ние ще видим ...
 
Водещ: И след това може да станат пак избори.
 
Лиляна Павлова: България трябва да се предпази от факта да влезе в една спирала от избори. Това само ще доведе до допълнителни проблеми и допълнително обедняване на хората.
 
Водещ: Нали имате чувство за хумор? Тези дни си мислех, че може би ще раздадат по една урна и всеки ще си гласува всеки ден, и така. Благодаря Ви, че ни отделихте внимание.
 
Лиляна Павлова: И аз Ви благодаря. Хубав ден.
 
Водещ: Лиляна Павлова.
mrrb