Ще има ли пари за магистрали и при консервативен бюджет? Министър Лиляна Павлова в предаването "БОдилник" на ТВ7
Ще има ли пари за магистрали и при консервативен бюджет? Министър Лиляна Павлова в предаването "БОдилник" на Т
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Водещ: Виждате ли тези карти пред мен на масата? Щом ги виждате, знаете, че тук е строителният министър Лиляна Павлова. Тя дебютира всъщност за първи път в националния ефир, дойде в компанията на премиера Борисов и бяха с един куп карти. Добро утро. Много ми е приятно да ви видя.
Лиляна Павлова: Добро утро. На мен също.
Водещ: Вие тогава знаехте ли, че ще ставате следващият строителен министър? Защото аз първо това си помислих.
Лиляна Павлова: Не, тогава все още темата беше като зам.-министър, отговорен за европейското финансиране в това министерство, това беше основата на разговора.
Водещ: Да не ми се сърди Росен Плевнелиев, когато изключително много уважавам и смятам, че това е един много достоен президент на България ще бъде. Но един път ви видях, аз съм му разказвал случая на него, видях ви долу, говорехте с представители на ЕК, те стояха и слушаха, вие обяснявахте през цялото време. И аз викам, а, ето човекът, който върши черната работа в министерството. Какво се промени, след като поехте министерството?
Лиляна Павлова: По-скоро не се промени, а се разшири обхватът на дейностите, тъй като наистина трябва да покажем тласък, в момента сме в пика на реализацията на проектите, както е видно от усвояването. Трябва наистина да положим всички усилия максимално бързо да приватизираме всички проекти да започнат изпълнението и както е видно на тази карта, успяхме само за няколко месеца наистина да разширим работата, която имаме не само по пътните отсечки, но и по другите.
Водещ: А какво означава тази карта?
Лиляна Павлова: Тази карта означава, че в момента над 3000 километра...
Водещ: Какви са сините, какви са червените, какви са черните линии?
Лиляна Павлова: Най-общо можем да кажем, от тая карта е видно, че наистина работим из цялата страна, цялата пътна инфраструктура. В червено е показано всичките тези отсечки, които са финансирани по оперативна програма „Транспорт”, магистрала „Струма”, София-Калотина, магистрала „Хемус”, магистрала „Марица", Кърджали-Подкова, Габрово и обходите на Монтана, Враца и пътя (...)
Водещ: Европейски пари.
Лиляна Павлова: Европейски пари, в зелено. Изключително важно, макар и да не може да се види може би на картата за зрителите, те са малки, но изключително важни, тъй като това са отсечките от втори и трети клас пътища, изключително важна пътна инфраструктура, която осигурява свързаността между градовете и дава възможност на хората да работят, да пътуват.
Водещ: Примерно възможност дават ти възможност да отидеш от Тутракан до Разград, без да си строшиш колата, нали за това става дума?
Лиляна Павлова: Категорично. Особено в този регион, в който изключително много сме засилили, тук нямаме магистрали, ако не развием този тип инфраструктура, тук наистина няма да има, тази част на България никога няма да може да има инвестиции и да бъде развита.
Водещ: В синьо.
Лиляна Павлова: В синьото това са държавните инвестиционни заеми, които имаме, тъй като не може всичко да финансираме с европейски пари. Това са държавни пари, Европейска инвестиционна банка и Световна банка и е видимо как по цялата страна имаме изключително важни пътни артерии, които финансираме, отново втори, трети клас пътища, първи клас пътища. Много важни отсечки, които осигуряват свързаността, особено тук.
Водещ: Магистрала „Тракия”. Дайте сега, колеги. Оказа се, че аз ставам добре за държач на карти. Има ли свободно място в министерството, ако нещо решат да се разделят с мен от телевизията. Добре, аз между другото искам една такава карта да си поръчам заради нашите кампании, които ние правим, за да знаем как да си подбираме маршрутите. Така, магистрала "Тракия" една голяма част е в черно, това е построената част.
Лиляна Павлова: Това е готовата част, това е отсечката в червено, която в момента изграждаме и разбира се, надявам се, положили сме всички усилия, така че до Ямбол, до Петолъчката следващото лято да можем да пътуваме поне в тази отсечка спокойно, по чисто нова магистрала.
Водещ: Аз мисля, че залогът там е много голям и Борисов няма да си позволи да не го открие това. Ще реже лентички според мен.
Лиляна Павлова: Работим усилено, защото важно е за всички туристи, за всички българи да може да ходят много по-лесно и по-бързо, най-вече безопасно на морето.
Водещ: Това, което ни носите сега, е автомагистрала „Калотина”. Аз искам тук специално да покажа, тук аз ще се скрия съвсем, защото това е много голяма карта. Значи тук имаме зелено, жълто, розово и червено. Откъде почваме?
Лиляна Павлова: Почваме от розовото. Розовото е автомагистрала "Люлин", която вече е готовата, изградената и която за съжаление свършва малко в ниското.
Водещ: Винкел стрийт, така наречената. Аз не я ползвам тая магистрала, защото тя ме докарва до нищото, минавам през нея, отивам в "Люлин". А аз живея примерно в другия край на София.
Лиляна Павлова: Така е. Това, което искаме да направим, и това, което започваме да правим, е западната дъга. Осем и половина километра, но изключително важни, тъй като така ще се влеем в Околовръстното. Ще минем през „Сливница” през едно много голямо съоръжение, на три нива, на бул. „Сливница”, където да можем да раздвижим движението и наистина трафикът да може да влезе в Околовръстния път и оттам, разбира се, по връзката "Тракия", „Хемус” и във всички необходими. Така че западната дъга, правим търга в началото на 2011 г., ако нямаме жалба...
Водещ: 2012 може би.
Лиляна Павлова: 2012, и ако няма жалби по търга, още лятото на следващата година започваме изграждането на тези отсечки. Изключително важен проект, особено в първата му част, за да можем да пуснем трафика да се влее ...
Водещ: Червеното и зеленото.
Лиляна Павлова: Започвам със зеленото. Това е северният скоростен път, който предлагаме да бъде също включен в оперативна програма „Транспорт”, тъй като той е изключително важен. В момента това е Околовръстният път, заобикаля изключително много, не е рехабилитиран, всички знаем какъв е участъкът. Искаме да направим връзката от северния скоростен път, за да можем да вържем, това е магистрала "Тракия", магистрала „Хемус”...
Водещ: На практика затваряте така пръстена ...
Лиляна Павлова: За да можем да затворим големия пръстен и наистина да облекчим движението. Предимството на този северен път е много голямо, защото той няма да минава през старото Околовръстното, което е с много голям габарит – 45 метра, няма да правим скъпи отчуждения, тъй като тук преди всичко е земеделска земя, това е изключително важно като аргумент, и спестяваме 8 километра, тъй като иначе ако минавахме по големия маршрут на Околовръстното, щяхме да минаваме 24 километра, а сега само 16.
Водещ: А това червеното?
Лиляна Павлова: Най-важният участък това е европейският коридор, това е връзката към Сърбия. Тук имаме 42 километра, които трябва да направим.
Водещ: Продължението на автомагистрала "Тракия" ли е това, какво се явява? Нещо като продължението.
Лиляна Павлова: Това е пътят София-Калотина, много важна, много натоварена отсечка с много завои. Всички, които сме пътували, знаем колко проблемно е минаването по нея.
Водещ: Колко километра са това?
Лиляна Павлова: 44 километра ще бъде някъде като резултат в реализацията. Но какво се опитваме да направим? Икономия от мащаба, няма нужда да правим магистрала, ако направим скоростен път и това е което ще направим тук, защото в един скоростен път не ни трябват аварийни ленти, много по-евтино ще бъде.
Водещ: Той е просто с две ленти от двете страни.
Лиляна Павлова: Две ленти от двете страни, абсолютно е достатъчно, за да може трафикът безконфликтно, както се казва, да минава, да няма проблем и съответно много по-евтино ще излезе.
Водещ: Сроковете?
Лиляна Павлова: До края на програмния период, 2015 г., да сме готови. Какво правим? От бул. „Сливница” до крада Сливница ще направим реконструкция, модернизация и рехабилитация на съществуващия път, тъй като е достатъчно това. Като поставим мантинели, за да може съответно да разграничим движението, можем да качим скоростта до 130 километра. Оттам нататък, от Сливница до границата, вие знаете, там са завои, пътят е в изключително лошо състояние, трябва да изправим пътя, така че там ще направим много по-сериозна реконструкция, модернизация на пътя, за да бъде той четирилентов път и за да може наистина да имаме едно (...)
Водещ: Няколко са сериозните критики, които опозицията успява да използва по най-болната тема за това правителство, имам предвид най-болната тема, за която ви критикуват – магистралите. Защото Борисов, нали, той магистралите, строител...
Лиляна Павлова: Магистралата е най-хубавата тема бих казала, защото от картата е видно, че ...
Водещ: Но пък най-много там ви критикуват, защото това е работата на опозицията.
Лиляна Павлова: Според мен много работа сме свършили.
Водещ: Първо, казват те, не строят с европейски пари, харчат парите на държавата и затова източиха бюджета. Фискалния резерв имам предвид.
Лиляна Павлова: Това не е така, мисля, че всички сме наясно, че европейските пари идват тогава, когато сме си свършили работата, което означава да сме провели търга, да сме сключили договор, да сме започнали неговата реализация и тогава, когато извършим разходи със собствени средства, ние ги декларираме и ЕК ги възстановява.
Водещ: Временно само даваме държавни средства.
Лиляна Павлова: Това е механизмът, по който работят и това е механизмът, който е установен не от това правителство, а от правителствата назад, защото такива са правилата.
Водещ: Означава ли това, че ще се връщат тепърва пари в хазната заради това, че са изпълнени вече част от поръчките и са платени с държавни средства?
Лиляна Павлова: Разбира се, давам пример с "Тракия", тъй като в момента това е магистралата, която е с най-напреднало изпълнение. Ние сме платили 216 милиона лева, които са разплатени с изпълнителите, ползвали сме аванс, разбира се, от ЕК, който сме получили, и в момента сме ги декларирали за възстановяване. Те ще бъдат възстановени и това ще бъде един свеж ресурс, който ще можем да използваме, за да разплащаме нататък.
Водещ: Упрекват ви в пресата днес, че се е вдигнала още цената на автомагистрала "Тракия". Когато казвате, че една магистрала е най-евтината и строите най-евтино, първоначално е така, после почва да се оскъпява строителството.
Лиляна Павлова: Тук е много важно да отбележим два елемента. Магистралата се строи в парите и в договора, който е сключен по откритата тръжна процедура с избран изпълнител, в случая, говорейки за лот 4, имаме различна ситуация, магистралата се строи и както казах, участъкът от нея до Петолъчката ще бъде готов следващото лято.
Водещ: Бил се оскъпил с 25 милиона.
Лиляна Павлова: Между временно обаче когато започнаха реалните строителни работи, се видя, че има влажни почви, тези влажни почви са в резултат на това, че повече от 8 години напоителните системи в региона, отводнителните канали не са функционирали. Тъй като геоложките проучвания за този проект са правени преди 2000 г. нормално.
Водещ: Е, добре, фирмата, като е правила офертата, не е ли видяла, не е ли отишла да провери после какво се случва?
Лиляна Павлова: Тя е работила по изходните данни и параметри, които ние сме имали, а това е едно геоложко проучване много сериозно. Когато обаче започва да се строи, се вижда, че тъй като от дългогодишно нефункциониране на отводнителни канали и системи, почвите са много по-овлажнени от очакваното и те трябва да бъдат укрепени. И тук е разликата, защото не просто увеличихме цената на този съществуващия договор, а направихме търг, открита тръжна процедура и всички имаха възможност да се явят, да играят за този търг, да дадат своята оферта, да реализират укрепването на почвите. Така че мисля, че сме го направили по най-прозрачния начин. Тези спекулации на тема най-евтината автомагистрала стана златна...
Водещ: Ама да, де, те като дават цените ниска цена, пък после вдигат цената, трябва да има някакъв контрол върху тях.
Лиляна Павлова: Фирмите не вдигат цената, ние ще си довършим магистралата на тази цена, на която сме я договорили, а имаме нова тръжна процедура, с нов договор, с който ще се укрепи съответно влажната почва.
Водещ: По едно време г-н Станишев обикаляше студиата, като Плевнелиев се обиждаше даже по време на кампанията, и показваше едно бурканче със сгур, от това, че строите върху сгур магистралите.
Лиляна Павлова: Това вече е несериозно. Тази тема се дъвка много и тя мисля, че омръзна на всички, ние доказахме с независими лаборатории, с независими проверки нееднократно, че всичко го има черно на бяло на документи, не се строи със сгур, магистралата се строи, абсолютно спазвайки всички стандартни изисквания за една магистрала.
Водещ: Добре, друго, което говорят за вас, аз тук мога да вляза спокойно в ролята на г-н Станишев и да задавам от негово име въпросите. Той казва, че по негово време повече магистрали са се построили, отколкото сега по ваше.
Лиляна Павлова: Щеше да е хубаво, ако е факт и се движим по магистрали.
Водещ: Той казва те само говорят за магистрали, само режат лентички, но реално като погледнем нещата на финала, ние имаме повече километри от тях.
Лиляна Павлова: Картата е факт, в момента работим на 3000 километра пътища. Първи клас магистрали, втори, трети клас пътища, фактите говорят.
Водещ: А той колко е работил, колко намерихте построени през последните четири години? В смисъл вие сте правили някакъв одит сигурно.
Лиляна Павлова: Едни пет километра на "Люлин" са едно добро начало, а ние строим 3000.
Водещ: 3000:5, това е резултатът.
Лиляна Павлова: Мисля, че при тоя резултат цифрите говорят сами по себе си, аз нямам какво да кажа.
Водещ: От Израел се върнахте наскоро, каква е тая технология, която толкова е впечатлила там, видели сте според мен някаква технология за строеж на пътища.
Лиляна Павлова: Посещението в Израел беше едно изключително полезно и ценно посещение, тъй като то имаше общо три насочености общо. От една страна, за нас беше важно, тъй като Израел като държава с изключително лимитиран воден ресурс си управлява доста по-качествено, успешно и ефективно водния ресурс, който го има в мини ... 
Водещ: Ама те имат повече зеленчуци и плодове от нас, нямат вода, имат повече вода от нас.
Лиляна Павлова: Точно така. И ги отглеждат върху скала.
Водещ: Точно така. Какво да изброяваме повече за израелците.
Лиляна Павлова: Ами те в момента са на 80 % от водата, която осигуряват за своите граждани, е осигуряват чрез обезсоляване на морска вода. А ние имаме богатство, уникална природа, уникално богатство на води, подземни води, минерални води, реки, море и накрая ...
Водещ: Е, да, де поговорката „Вода газят, жадни ходят”.
Лиляна Павлова: Абсолютно. И всъщност основната тема, по която исках да почерпим опита от тях, е как по-ефективно да управляваме водите, как от наличния воден ресурс как да го предоставим на населението да имаме качествена вода, която пием, и най-вече да нямаме населени места на режим на водата, което е грехота.
Водещ: А какво открихте като такова?
Лиляна Павлова: Имахме среща и с Министерството на околната среда, двете с министър Караджова проведохме срещи и с министъра на инфраструктурата, министъра на строителството, министъра на околната среда и водите, те сключиха споразумение за сътрудничество в този сектор и видяхме, че всъщност механизмът, по който работи държавата, е много ясен. Имаме един оператор, който оперира, който управлява процесите, единно е решението в държавата къде се приватизира, къде се прави язовир, къде се изгражда водопреносна мрежа, така че имаме много какво да почерпим от тях като опит. Бяхме и в тяхната пътна агенция. Тяхната пътна агенция, впечатляващото при тях е, освен че имат екип, който се занимава с проектиране на строителство и изграждането на пътища, поддръжката на пътищата, имат много сериозно застъпен екип, който се занимава с да го наречем развойна дейност, научноизследователска дейност. Впечатляващото нещо, което много ми хареса там и нещо, което ми се иска да почерпим от тях тогава, когато те го доразвият, това е, че те произвеждат ток от движение по магистралите, което е уникално.
Водещ: Стига, бе, както си вървят автомобилите, и произвеждат ток?
Лиляна Павлова: Това, което в момента те тестват като механизъм, е едно ниво под, разбира се, под най-горния слой на асфалта се слага допълнително изграждане на слоевете в магистралата, който от триенето от тежките камиони и от натиска на тежките камиони се образува електрическа енергия.
Водещ: От израелската сгур реално отдолу остават...
Лиляна Павлова: Абсолютно, с която те осветляват пътищата.
Водещ: Не вярвам това да стане, вие магистрали построете, чак пък ток да произвеждаме от магистрали.
Лиляна Павлова: Ние трябва да мислим в дългосрочен план, ние трябва да гледаме напред, за да сме...
Водещ: Споделихте ли го това със строителя на магистрали Бойко Борисов, той знае ли вече тази технология?
Лиляна Павлова: Имаме подкрепа, в момента, в който изградим магистралите, ние искаме наистина да развием, да направим съчетанието от инфраструктура и наука.
Водещ: Как работите с него, меси ли се много в работа, вика ли ви всяка сутрин, вечер, чертаете там пътища, давате отчети. Понеже знам, че той много държи на това, интересно ми е.
Лиляна Павлова: Най-хубавото е, че имаме министър-председател, който знае в детайли нашите проекти, може да ни следи дали си вършим работата по всеки един проект.
Водещ: Ама прави ли го това редовно.
Лиляна Павлова: Разбира се, редовно, аз имам ангажимент редовно да докладвам докъде сме стигнали и как вървят нещата, тъй като това е изключително важна тема за правителството, най-вече за държавата, така че...
Водещ: Не, няма по какво друго да ви оценяват хората. Понеже много приказвахте, докато траеше кампанията, за магистралите, сега наистина ви дадоха доверие хората...
Лиляна Павлова: Само по свършената работа.
Водещ: Ако не се режат лентички, майтапът настрана, ако не се режат лентички пролетта, защото зимата никой не очаква да режете лентички, то не трябва и да се строи всеки път през зимата.
Лиляна Павлова: Под 5 градуса не можем да полагаме асфалт.
Водещ: Да, но пролетта ще очакват хората. Особено автомагистрала "Тракия" край, значи не го ли построите до Петолъчката, заминавате, според мен, аз така си мисля.
Лиляна Павлова: Факт е, безспорен факт е, работим усилено и нещата ги следим от най-висше ниво в държавата...
Водещ: Сега ще има и още по-висше, защото и президентът отгоре, Плевнелиев и той ще иска да реже ленти.
Лиляна Павлова: Това има голямо предимство. Строителите знаят, че ги наблюдаваме 24 часа в денонощието, 365 дни в годината.
Водещ: Добре, благодаря ви за това гостуване. В извънредна „Гореща точка” с министъра на строителството видяхте приоритетите на правителството в областта на магистралите, министър Павлова разчерта карта на България, две карти, едната на София, едната на България, видяхте точно и детайлно какво ще се случва оттук нататък, а ние сега като новини на Тв 7 взимаме тая карта при нас и почваме да следим отсечките.