Вицепремиерът Гроздан Караджов пред бТВ: Реагираме адекватно на кризите, които се стовариха

Вицепремиерът Гроздан Караджов пред бТВ: Реагираме адекватно на кризите, които се стовариха

28 март 2022 | 18:05

Водещ: Днес пътни строители протестираха, настояват държавата да се разплати с тях. Ще се разберат ли? В студиото вече е министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов. Ще отговорите на този и на още много конкретни въпроси, но преди това искам да разбера – вярвате ли, че отношението на българските власти към войната в Украйна и изборът за председател на БНБ може да се превърне във взривоопасен проблем за коалицията?
Гроздан Караджов: Не, твърдо не. Мисля, че и двете решения са решения, в които трябва да се прояви както прагматизъм, така  и мъдрост. В единия случай повече прагматизъм, в другия случай повече мъдрост.

Водещ: В кой случай повече прагматизъм?
Гроздан Караджов: Прагматизъм в случай, в който се избира гуверньорът на БНБ.

Водещ: Защо? Вие вероятно сте за Каримански, тъй като сте излъчен от „Има такъв народ“ /ИТН/, така ли е?
Гроздан Караджов: Аз по-скоро познавам само Каримански и го познавам като изключително способен, много добър финансист, човек който според мен и представата, която съм си изградил за него през тези 6-8 месеца, откакто го познавам, за честен и почтен човек.

Водещ: Обаче от „Продължаваме промяната“ /ПП/  изтъкват непрекъснато, че техният кандидат Гюров не е работил в български локални банки, което навежда на мисълта, че работата в български банки е някакъв проблем?
Гроздан Караджов: Не мога да взема страна по спора, защото това е решение на Народното събрание /НС/. Аз не съм депутат и даже и моето мнение едва ли би се взело предвид, дори да го изкажа. Това е решение на НС.

Водещ: Това е безспорно, защото парламентът ще реши. Но, ако гуверньорът на БНБ се избере с гласовете на опозицията, това ще бъде ли проблем от ваша гледна точка, след като вие не можете да се разберете?
Гроздан Караджов: Пак казвам, това е решение на прагматизъм. Няколко решения са взети с гласовете досега на опозицията, мисля че едното от тях беше за зеления сертификат, не виждам да има драма от взимането на решения прагматични в леко по-различен формат – тук опозиция, там управляващи.

Водещ: Това не ви притеснява, разбирам. Който посочи парламентът, него ще изберете.
Гроздан Караджов: Ни най-малко. В крайна сметка парламентът е гласът на народа и трябва да се свикне с това, че в крайна сметка парламентът решава, а ние министрите сме само избраници на този парламент да извършваме работата, за която сме избрани да вършим, това е един за регионално развитие, друг за финанси, трети – за трето.

Водещ: А по отношение на войната – бронежилетки, каски или оръжие е вашият избор личен?
Гроздан Караджов: Моят личен избор е мъдрост и тази мъдрост трябва преди всичко да е проявена към страховете на българския народ, т.е. българинът се страхува за децата си, за възрастните хора, за болните, т.е. страхува се войната да не се пренесе в границите на България. И към тези чувства трябва да се подходи с уважение. Извън това, аз лично съм привърженик на преди всичко бих казал, че не трябваше изобщо да се стига до тази дилема – дали оръжие или хуманитарна помощ. Просто никой никого не трябваше да напада, не трябваше Русия да извършва тази агресия срещу суверенна държава. Защото днес е Украйна, утре може и ние да бъдем. Така че съм противник на самата идея в момента да бъда съдник между две лоши дилеми. И едната е лоша, и другата е лоша.

Водещ: И все пак – оръжие или хуманитарна помощ?
Гроздан Караджов: В момента бих заложил на хуманитарна помощ.

Водещ: И това да ни превърне отново в изолираната страна, заедно с Унгария на Орбан? Дори с този риск?
Гроздан Караджов: Не смятам, че в момента, придържайки се към по-умерена подкрепа, ние предаваме някого или Украйна ще ни посочи с пръст, или международната общност ще ни посочи с пръст. Отново ще заостря вниманието ви върху това – Украйна има нужда както от хуманитарна помощ, така и от военна помощ. И това, че ние ще предоставим хуманитарна помощ, а не военна помощ, не бива да се приема непременно като недостатък. Да, аз лично бих предоставил всяка помощ. Но днес моето лично мнение няма много голямо значение, защото има парламент и ако ще се ходи на вариант военна помощ, то това е от неговите прерогативи. Там трябва да бъдат отправени тези въпроси. Колкото до това дали българският народ би искал да помогне на украинския – твърдо да. Аз го виждам като пътувам из страната, виждам как българите се отнасят към украинските бежанци, предимно жени с деца и виждам начина, по който НПО-та, отделни граждани, активисти, дават своята подкрепа, дават средства, дават материали, дават дрехи на украинските бежанци и по този начин показват какво наистина българинът има като усещане към тази ужасна война.

Водещ: Тази позиция за известен неутралитет или изобщо да предоставяме хуманитарна помощ, да не се замесваме военно, дали е плод, че вашата четворна коалиция е между партии, които се предполага, че идеологически са несъвместими? Знаем, че това е позицията на БСП и те настояват за това нещо и са казали, че министрите им никога няма да гласуват за военна помощ за Украйна. Всъщност знаете напоследък много анализатори смятат, че това което ви държи на власт е страхът от нови избори, въпреки идеологическите различия, които имате, и не само идеологически, разбира се.
Гроздан Караджов: Безспорно различията са елемент от взимането на по-умерено решение, но отново ви казвам – когато залог е съдбата на България, крайните решения обикновено от тези, които трябва да ги взимаме, не са винаги на масата.

Водещ: Кое ви тежи в тези идеологически, понякога икономически различия, които имате помежду си? Те не спъват ли работата ви, не ви ли правят тромави при вземането на решения?
Гроздан Караджов: Предполагам да, вие ще кажете, аз няма как да се оценя обективно. Смятам, че до момента реагираме адекватно на кризите, които ни се стовариха.

Водещ: И различията не ви натоварват, не ви тежат, не ви спъват в работата?
Гроздан Караджов: Не. До момента не съм видял нещо да спъва примерно моята работа или да се спъва работата на някой от колегите. Това, което ни спъва, са множеството криза. Криза с война, която е на 300 км от нас и криза, която трябваше да се реагира мигновено за зърното, за държавния резерв, който се състои от много елементи. И тези заседания се проведоха доста експедитивно, защото да гарантираш хляба, олиото и всички  останали продукти от първа необходимост във време, в което Европа ги няма и ги няма по щандовете им в момента, не говорим колко струват, струват доста повече оттук, и те търсят да ги изкупят, само за 2-3 денонощия ще се изкупи количествата, които имаме в България, ако не беше реагирало адекватно правителството. Така че за какво тромаво говорим? Аз мога да ви дам още десетина такива примера.

Водещ: Добре. Обаче не само анализатори наблюдават тези проблеми. Президентът също сякаш изразява на няколко пъти несъгласие с позицията на вашето правителство, някакъв разлом се наблюдава. Дори каза една реплика, че се уволняват кадрите на служебните правителства, които са всъщност извадили корупционни практики на показ във връзка с предишните управляващи, включително и във вашия ресор има много освободени хора, назначени от служебните правителства. Вас какво ви мотивира вие да отговорите за вашия ресор да смените хората, назначени от служебните правителства?
Гроздан Караджов: Аз по принцип нямам намерение да коментирам думи на институция, която не е в изпълнителната власт. президентът е на мястото си и е на мястото си да критикува правителствата. Това той е призван по Конституция. Всички негови критики  естествено всеки ги чува и ги пренася в собствения си сектор.

Водещ: Но това е нещо конкретно. Ето вие кажете когато сте сменяли кадри на служебното правителство какво ви е мотивирало?
Гроздан Караджов: Когато съм сменял кадри, първо, аз първият месец почти не съм сменял никакви кадри от предишното правителство. Няколко от кадрите сами напуснаха, защото темпото беше друго, изискванията станаха различни, а някои от тях се представиха зле. Толкова беше просто.

Водещ: Това не е някакво отношение към президента Радев, към служебната власт?
Гроздан Караджов:
Не. При мен има доста от служебното правителство кадри, с които продължавам да работя. Но пак ви казвам – едните не издържаха и сами дойдоха да ми предложат оставките си, а другите ги освободих….

Водещ: Не ви хареса как работят и се представиха зле?
Гроздан Караджов: …просто някои се провалиха доста благозвучно. Така, че си беше наложително. Аз не мога да ходя пред вас медиите и пред  хората да отговарям за неща, които са направени от преди мен.

Водещ: Някакъв провал може ли да кажете конкретен за човек, който се е провалил в работата си?
Гроздан Караджов
: Да, но предпочитам да не го казвам.

Водещ: Защо?
Гроздан Караджов:
Защото е срамота за държавна институция. Намерихме в чекмеджето на един от служителите необработени сертификати, което означава такива документи за извършена работа по текущ ремонт и поддръжка от 2021 г. необработени на скромната стойност от 140 милиона лева.

Водещ: Това е заради неспособност да работи или има друг умисъл според вас?
Гроздан Караджов:
Не знам. Имаше още няколко забележки по неговата работа от моя страна и това вече преля накрая, тотално изплиска чашата. Така че ето ви примери, примери и други мога да ви дам.

Водещ: Дайте още един пример? Това показва какъв е вашият критерий за отговорност за хората, за администрацията, това е всъщност което искаме да разберем?
Гроздан Караджов:
Моят критерий е дали могат да работят бързо, да тичат бързо, да работят след работно време, да работят събота и неделя, да спазват моя темп на работа. Аз работя в събота.

Водещ: И да няма в чекмеджетата необработени документи.
Гроздан Караджов:
И да си е свършил работата, защото това нещо представяте ли си какъв застой е било там. Не, че нещо се е случило счетоводно, но просто не си е свършил работата.

Водещ: Днес протестираха пътни строители от "Автомагистрали Черно море“ за неизплатени 26,7 милиона. Защо не сте изплатили тези пари на  "Автомагистрали - Черно море“?
Гроздан Караджов:
Защото между момента, в който изразихме политическа воля да разплатим една немалка част, близо половината, даже малко над половината от средствата, които се дължат по тези договори, и приготвянето на документите се мина през няколко варианта, които закъсаха на чисто техническо и юридическо ниво. Т.е. има спор в момента точно с какъв акт да се случи това нещо. И утре в 14 часа мисля, че финалната среща, на която ще вземем окончателното решение. Благодаря ви даже за този въпрос, защото имам възможност да им се извиня на хората, това го пишете на мой гръб, просто въпреки, че почти денонощно сме работили върху точно този проблем, ето хората са недоволни, но и един детайл да кажа – чисто юридически тези пари не се дължат, искам да го знаете. Там в клаузите на договора специално на този случай е записано, че когато се разплатят на „Автомагистрали“ ЕАД, тогава се дължат в едномесечен срок дължат, а те все още не са разплатени. Ето защо искам да кажа – има разбиране, работим, геополитическа воля, абсолютно ясно е, че тези средства…

Водещ: Т.е. вие ще ги изплатите тези средства?
Гроздан Караджов:
Абсолютно.

Водещ: Тогава как ще стане това? Може ли да извадите 27-28 милиона без да ги дължите и да ги разплатите?
Гроздан Караджов:
Казвам, че строго юридически тези средства към момента не се дължат. Когато излезе решение било на НС или на МС, или пък постановление на МС между тези три варианта според юристите. Затова ви казах чисто технически е въпросът – кой от вариантите ще излезе. Когато реши МС или когато реши НС имаме възможност да разплащаме.

Водещ: Т.е. не че не трябва да ги плащате, а вие просто сте закъснели, защото нямате изработено становище по каква система да ги изплатите, така ли да разбирам?
Гроздан Караджов: Не. Добре, ако искате, много е дълго. Нямате толкова време за разказване.

Водещ: Не, няма. Т.е. кога ще си получат хората парите тогава?
Гроздан Караджов:
Надявам се, че утре след обяд, т.е. в края на деня ще имам възможност да направя конкретно съобщение със срок, след като знам вариантите. Аз обичам да съм честен и прям с хората. Бях им обещал, че за миналата сряда ще влезе в МС. За съжаление възникнаха спорове, в сряда не можа да влезе. Както виждате за утре е последната среща, на която мисля, че финално ще се реши. Това е, което мога да кажа.

Водещ: Днес се случи нещо много интересно – казахте една добра и една лоша новина. Как го бяхте изчислили – от една страна се разширява обхвата на тол системата, а второкласните пътища също ще бъдат обхванати от тол системата и превозвачите ще трябва да плащат. И от другата страна добрата новина, която беше, за баланс ли я казахте, че с 10-тина лева ще падне от другата година цената на винетката?
Гроздан Караджов:
Да. Днес аз съм лошия за българските превозвачи, защото казах, че повече не може да се плащат нула стотинки за второкласната пътна мрежа. Тя и досега е включена в обхвата на тол-а, само че са начислява нула. И оттам каквото и да кажеш вместо нула оттук нататък – и една стотинка, и пет стотинки, десет стотинки да кажеш, все е много. И е нормално превозвачите да не са съгласни с мен, изслушах техните критики, записах си, обичам да чувам това, което ми казаха. Това, което ми казаха миналия път го взех под внимание. Днес съм им рапортувал по три от точките какви мерки са взети, законодателни в т.ч., направили сме най-доброто.

Водещ: А качеството на второкласните пътища, за които те ще плащат тол такса какво е? Защото моето впечатление е, че не са много добри тези пътища.
Гроздан Караджов:
Защо? На първокласните пътища да не би да ви харесва качеството?

Водещ: Не ми харесва, но другите са още по-лоши.
Гроздан Караджов:
Те станаха по-лоши именно заради донякъде заради това решение да има нула стотинки на второкласните пътища.

Водещ: Те не са станали в последните 2 г. откакто е влязла тол системата. Те са си лоши поначало.
Гроздан Караджов:
Така е, не е поддържана тази система. Аз съм тук от 3 месеца и само това повтарям. В ужасно състояние заварваме тази пътна мрежа на България. И тя, за да се оправи трябват средства, трябва и много бачкане и усилия. Откъм работа и усилия, мисля че го докарваме.

Водещ: Какво им казвате – на увеличените цени на горивата, сега и тол система, има ли рискове те да фалират. Съвсем сериозно чух такива гласове.
Гроздан Караджов:
Трудно могат да фалират. Направих си труда да изчисля, общо-взето един кг захар, брашно или нещо превозено на най-дългата дистанция, взехме три произволни и ги сметнахме по новите тарифи колко ще излязат  - еми под една стотинка. Трудно може да се фалира при такава….

Водещ: Т.е. ще плащат за второкласните пътища твърдо?
Гроздан Караджов:
Ще плащат, въпреки че са в момента в лошо състояние. Тази година точно, за да поправим тези нанесени щети, ще не казвам, че са само от превозвачите, те са и от годините недофинансиране на тази система и на безхаберие към нейната поддръжка, повече вниманието беше тази магистрала, онази магистрала. Но те хората се движат по техните си пътища. Най-важният път на всеки българин е този, който минава близо до него.

Водещ: Сега да ви попитам за онази магистрала, за „Хемус“ – тя е една химера, една мечта като коридор № 8, не знам.
Гроздан Караджов:
Мисля, че за трети път ще си говорим за нея във вашето предаване.

Водещ: Може би за четвърти, за пети, докато в крайна сметка нямаме магистрала. Ние сме страната с една единствена магистрала. Това е нелепо, това е провинциално, което сме направили. Затова питам – какво разбрахте – за магистрала „Хемус“, за онези пари в торби, там ли е проблемът, че не е построена, защото някакви хора теглят на каса пари, слагат ги в торби, после ги някъде в ОАЕ изнасят или проблемът, е че просто не е свършена работата и само си говорим за АМ „Хемус“?
Гроздан Караджов:
Аз отговарям само за гражданската част, т.е. не знам тези торби доколко са навредили на магистралата. Аз гледам как се е работило. Възлагането на инхаус на дружество, което обективно само не може да свърши работа и то си е избрало по някакви си негови правила без Закона за обществените поръчки някакви подизпълнители и те изведнъж стават доставчици на камиони, които да ползват само, наем на техника, наем на материали и доставка на материали и кой носи гаранцията за това построяване – носи го държавното „Автомагистрали“, което пък само по себе си е не е могло да свърши тази работа. Т.е. представете си плащаш пари, не получаваш договори за СМР, а договори за доставка и сам си поемаш гаранцията за построените новите части на автомагистралата. Това е порочното, което е допринесло за тази тромавост, а и малко са си поразменили местата – тези, които взимат решения, тези които контролират и тези, които изпълняват и са станали едно общо цяло и естествено контролът е отишъл по дяволите. Сега ще се опитаме да променим това нещо и както неведнъж съм заявявал и във вашето предаване, това ще мине през решение на НС, в момента дообработваме отново юридически. Това също съм го споменавал, че има възложена задача на юристи да обобщят всички становища до този момент и да предложат вариант, плюс да опишат всички рискове при всеки един от вариантите за продължаване на автомагистралите Хемус и на пътя Видин-Ботевград, които са двата обекта по инхаус. Работата не е спирала.

Водещ: Откакто вие управлявате това министерство колко метри или километра от магистрала „Хемус“ са построени?
Гроздан Караджов:
В момента нямам това нещо пред себе си, не съм подготвен по този въпрос, но лично инспектирах другия обект, който е в участъка Видин-Ботевград, там където така нареченият първи участък по инхаус договорите кипи толкова добре работата в момента, че те ще завършат близо 1 г., с цяла една година предсрочно. И заради това пък аз съм се амбицирал да осигуря финансирането, така че те да не стигат в момента сме позадлъжняли, за което и на тях им се извинявам, да могат да продължат с този темп и по възможност и първият, който си е по ЗОП, а и вторият, който е по инхаус, да спестят на видинчани, а и на всички останали пътуващи в тази посока точно най-кривите участъци с най-много завои, най-много произшествия, т.е. ако можем да намалим жертвите и травмите по този път.

Водещ: Тогава обобщете, не ми казвайте точни метри и километри, откакто вие управлявате строи ли се някъде магистрала „Хемус“, има ли строителство, което е извършено и можем да го видим?
Гроздан Караджов:
Да. На първи, втори и трети участък, включително има една група млади ентусиасти, които я снимат непрекъснато през седмица и ми изпращат видео, имам линкове на телефона си, мога да ви покажа, то се вижда как нараства.

Водещ: Подписвали ли сте досега инхаус процедура, откакто сте министър?
Гроздан Караджов:
Не, не съм. Имах възможност да я подпиша и то беше заради изтеклата процедура за текущ ремонт и поддържка на АМ „Струма“. Там „Автомагистрали“ ЕАД дружеството, 100% държавно има собствената си възможност 100% да извърши тази задача самостоятелно, въпреки това обявихме обществена поръчка и я проведохме. Така че не, инхаус няма да поръчвам, просто защото това…

Водещ: Иначе казвате е можело да се случи?
Гроздан Караджов:
Да. Ако бяхме прочели точно закона и това, което можеше да се направи, щяхме да сме точно и по буквата, и по духа на закона, но въпреки това не го направихме, не е поучително.

Водещ: Към финала на нашия разговор, как гледате на идеята строителството на пътища да се дава на концесии? Чужди фирми, които имат съответното оборудване и опит да поемат ангажимента за магистралите и да ги управляват?
Гроздан Караджов:
Позитивно. То и сега си е разрешено. Концесия в България може да бъде отдадена, включително и за построяването на път и после за експлоатирането му в определен брой години. Вече колко ще са годините ще се реши чрез писмо за намерение, адресирано до МС.

Водещ: Въпросът е има ли досега такова желание или трябва да обявите, че търсите концесионер?
Гроздан Караджов:
Исторически си спомням най-различни желания и на западни фирми, и на китайски фирми, които са проучвали автомагистралата от Русе до Велико Търново, АМ  "Черно море“ от Бургас до Варна, но до конкретни предложения, писмо за намерения, не се е достигнало до този момента. Ето и пред вас тук, пред вашите зрители обявявам, който иска може да напише едно писмо за намерения. Естествено ще трябва да го подплати с някакви доказателства, че е в състояние първо да изпълни това, което е и че има финансиране и опит да го направи.

 

 Интервюто може да гледате в сайта на телевизията чрез този линк.

mrrb