Вицепремиерът Гроздан Караджов пред НТВ: Магистрала „Струма“ може да бъде завършена след 3 г., ако се потвърди избраният вариант за трасе

Вицепремиерът Гроздан Караджов пред НТВ: Магистрала „Струма“ може да бъде завършена след 3 г., ако се потвърди

20 март 2022 | 10:28

Водещ: Ще бъде ли попарен този оптимизъм от регионалния министър Гроздан Караджов – с този въпрос започваме нашия разговор. Марти, благодаря на теб. Чухте за надеждите за тунел под Шипка. Кога ще има тунел под Шипка? Здравейте.

Гроздан Караджов: Здравейте. Директно на въпроса, без заобикалки – чакаме ОК от екологичното министерство. В четвъртък водихме важна среща с министъра, неговия заместник, въобще други членове на политическия му кабинет. Изяснили сме детайлите в процедурата и тази седмица ще имаме среща, надявам се тук до няколко седмици те да ни дадат картбланш да строим. Иначе правилно – имаме оферта, имаме писмо от страна на изпълнителя, че си я потвърждава. За съжаление това потвърждение също е със срок и дано не се откаже междувременно. Чакаме екологичната процедура да завърши.

Водещ: Ако след три-четири седмици получите ОК от екологичното министерство, кога ще е готов този тунел?

Гроздан Караджов: Според офертата си е 4 години и 2 месеца, от които първите 240 дни са проектиране. Но естествено, аз, ако съм  строител и съм сигурен, че както досега добре са вървели предишните участъци от тази отсечка, плюс тунелно преминаване, те ще си подготвят и част от строителната площадка, докато текат проектиранията.

Водещ: Най-късно до 2026 г.?

Гроздан Караджов: Да, следващият министър ще го открие, но ние ще му го подготвим.

Водещ: Това звучи много оправдателно. За „Хемус“ ще ви питам същия въпрос след малко.

Гроздан Караджов: Но ние ще го направим. Т.е. самото откриване ще го оставим на следващия екип.

Водещ: А получихте ли ОК от министъра на екологията за Кресненското дефиле и за строежа на Автомагистрала „Струма“? Знаем, че чакате това ОК, за да започне строежът и там.

Гроздан Караджов: Там е същата, дори още по-напреднала процедура, защото има и надзор, има и избрани изпълнители, има и цена, която в сегашните условия едва ли може да бъде постигната под каквито и да е конкурсни процедури. За съжаление там нещата са доста по-сложни. Няма да скрия, че имахме тежък разговор в четвъртък с моя екип и неговия екип, остана и тази седмица да се срещнем отново – може би още утре или други ден ще имам среща със заместник-министър Белев, който е водещият заместник-министър.

Водещ: Не звучите оптимистично, че скоро ще започне строеж там?

Гроздан Караджов: Не звуча, не звуча, така е. Няма какво да лъжем хората.

Водещ: Т.е. не знаем какво ще се случи там?

Гроздан Караджов: Не звуча оптимистично, хич.

Водещ: Нямаме никаква идея кога ще започне някога строеж и кога ще се финализира всъщност Автомагистрала „Струма“

Гроздан Караджов: Казвам отново: вариантът, който е съгласуван, по който има законно действащ ОВОС, по някаква причина е неприемлив за еколозите. Това е диалог, който водя активно. Каквото зависи от мен като регионален министър, мога още утре, ако получа разрешение от екологията, още утре може да започне строителството на „Струма“ и между другото, ще свърши доста бързо.

Водещ: Кога ще свърши, ако получите ОК?

Гроздан Караджов: За три години е срокът, който са подали в офертите.

Водещ: Но ОК, доколкото разбирам, няма да го получите в следващите три-четири седмици?

Гроздан Караджов: О, ако го получим в следващите три-четири месеца би било изключително, изключително добре.

Водещ: Другият казус, както показахме преди да говорим за тунела под Шипка, е очакванията за увеличение на тол таксите, за увеличение на винетките. Получихме въпроси от наши зрители. Кога ще се въведат адекватни тарифи и обхват на тол системата?

Гроздан Караджов: Увеличение на винетките няма да има. Дето се вика, по-скоро те са за намаляване. Защо? Винетките в момента плащат 2/3 от цялата сума, събрана от тази система – тол плюс винетки. Това не е честно. Във всички останали европейски страни 2/3 от събраните суми се плащат от тежкотоварните превози. Това е комуникирано от моя страна с превозвачите още през януари месец.

Водещ: Колко ще намалите винетките, ако въобще се обсъжда такова нещо?

Гроздан Караджов: Ако въобще се обсъжда, то ще се обсъжда за от януари, тъй като те са платени за тази година, така че ако мислим за някакво намаление, то ще бъде от януари следващата година. Но с това по-скоро искам да кажа, че много е дисбалансирано финансирането на нашите пътища. Това че, всички второкласни пътища в България са били с нулев обхват, е причината в момента те да са абсолютно помляни и на нищо да не приличат. Аз се връщам от Видин вчера, обиколих цялата Видинска област, минах по най-най-лошите пътища, включително минах и по липса на пътища, които обаче се водят…

Водещ: Добре че сте стигнали до студиото.

Гроздан Караджов: Ами, наистина. Когато слушах хората, които живеят там, и когато гледах снимките, които те ми изпращаха, знаех, че отивам на абсолютно лоши пътища. Само че се наложи да минем през горски пътища, които няма нищо по тях. Има огромни оврази, в които се събира вода, кал. Аз не знам тези хора как изобщо пътуват до най-близкия град. Нещо отгоре е, че нямаше и обхват на мобилните мрежи.

Водещ: Това го знаем, обаче какво може да се промени? Ако поговорим отново за тол системата…

Гроздан Караджов: Е ние се разбрахме за тези пътища. Имаме ясен план, имаме ясна карта със срокове. Тази карта беше представена пред обществеността във Видин. Хората бяха изключително доволни на тези срокове, защото на тях 10 години им е обещавано. Този конкретен път – мисля, че се казва ІІІ-121, т.е. тази липса на път, за която хората плащат винетка, реално ще започне строителството през лятото. Тази седмица ще бъде обявена поръчката за нейния ремонт – 11 км основен ремонт на път. Надявам се да се явят повече кандидати, защото имам опасения дали някой изобщо ще иска да работи тази отсечка.

Водещ: След протеста при село Обручище – хващам се за този бърз ремонт, който стартирахте, получихте остри критики от страна на предишните управляващи, че ще използвате този способ, инженеринг, т.е. да се използва строителство, при което една и съща фирма осъществява проекта, строителството и надзора. Те казват: ето, преди протестираха срещу това, казваха, че не е ОК, сега го ползват пак.

Гроздан Караджов: А не, няма такова нещо.

Водещ: Истина ли е това тяхно обвинение, има ли основание?

Гроздан Караджов: Не. Първо, надзорът и изпълнението са две отделни поръчки. Те и двете са пуснати. Единственото, което използваме, е аварийността на положението. Има едно съоръжение, което за съжаление, поради използването на този… това е един виадукт над поточната линия, която идва от близките мини, от там върви суровият материал, т.е. суровината, и заради това е изградено това съоръжение.

Водещ: Няма да използвате този модел на финансиране?

Гроздан Караджов: То е подкопано, има дупки, които се виждат – тях ги има снимани и на моя профил във „Фейсбук“. Така че ще бъде използвана ускорена процедура. Това означава, че по закона за такива случаи имаме право не 30 дни да стоим, а 15 дни да стои обявлението. Ама аз толкова пъти вече го обявих тоя път, че това е много повече от простото висене юридически на тази процедура в регистъра.

Водещ: Вие заговорихте обаче – връщам Ви отново на темата за тол системата. В момента от 20 000 км републиканска пътна мрежа, тол системата обхваща малко над 3000 км.

Гроздан Караджов: Точно така.

Водещ: Ще бъде ли разширен обхватът на тази тол система?

Гроздан Караджов: Да. Тя обхваща на 6000 км, но поради протестите на превозвачите за 3000 км от тях е сложена тарифа нула. Т.е. гражданите плащат за винетките си с нея, а пък тежкотоварните превози не плащат. Стига се до парадокса, че преди, когато бяха на винетка, тежкотоварните превози са плащали повече, отколкото сега.

Водещ: Сега какво ще се промени?

Гроздан Караджов: Получили са някакво облекчение. Ами сега второкласните пътища ще бъдат включени. През това време пък ние ще ги оправяме доста усилено през тази година, през този строителен сезон, защото наистина са направени на… в ужасно състояние са. Защо? Защото заобикалят първокласните пътища. Ето сега и във Видин има един път, който е от Видин към Арчар надолу, също и връзката му с Е-79. Тези пътища се използват в момента от тежкотоварния трафик, за да не се качват там, където има рамки на тола.

Водещ: За да не плащат тол такси.

Гроздан Караджов: Ами да.

Водещ: Сега на всичките тези 20 000 км републиканска пътна мрежа ли ще важи тол системата?

Гроздан Караджов: Не, на 6200 км ще важи тол системата. Това е…

Водещ: Не е ли пак недостатъчно?

Гроздан Караджов: Недостатъчно е, но доколкото пък рехабилитирането, оправянето на третокласната мрежа не е правено десетилетия, сега няма да е много честно отведнъж да кажем, че и за нея. Иначе например там, за където казахте – Обручище, там има много тежкотоварни камиони, това са камионите, които извозват суровините и материалите за мините. Реално те се движат само, правят курсове между един техен завод и друг техен завод само по третокласна мрежа.

Водещ: И не плащат нищо, въпреки че рушат пътя най-много.

Гроздан Караджов: Естествено, естествено.

Водещ: Тези 6000 км – откога ще важи новият обхват на тол системата?

Гроздан Караджов: Вероятно от 1 юни, защото предстои втора среща между мен и превозвачите, на която искам да им я представя. Очаквам, че те ще са недоволни за пореден път, но както се казва, все пак става дума за обществения интерес и за общественото благо, за което всъщност и Вие ме питате, и гражданите ме питат. Надявам се, че през тази седмица, тъй като имаше промени в програмата ми, утре вероятно ще ги поканим за четвъртък, за да им представя моето виждане както за ценови, така и за обхват на тол системата.

Водещ: За цените какво е Вашето виждане? За обхвата разбрахме.

Гроздан Караджов: То е сложна таблица, не…

Водещ: А някакъв процент можем ли да кажем, колко ще се вдигнат тарифите?

Гроздан Караджов: Не, не мога да кажа. Ще го представя първо пред тях – нека да не изземваме…

Водещ: Значителна ли обаче ще е стъпката нагоре?

Гроздан Караджов: Ще го представя пред превозвачите, вероятно в четвъртък, ако те се съгласят, защото все пак търсим удобно време и за техните представители. Готов съм да изслушам всичките им укори. Но да кажа, че от предишната среща от януари – защо се забавихме до март, едва сега, – те представиха редица доста резонни въпроси, като това как се налагат глобите в тол системата. Че има проблем – има проблем. Проблемът е вече отстранен. Законопроектът, който го отстранява – то има същият проблем и за винетките за гражданите – е вече качен за обсъждане и ще влезе в Народното събрание съвсем скоро. Още няколко проблема, които те поставиха към нас, също са решени и аз ще им дам отчет за това, което е свършено. След което ще им предложа и новия обхват и цени на тол системата. И това смятам, че е нормален диалог в едно цивилизовано общество.

Водещ: Да. Ще следим резултата от този диалог. Можете ли да познаете кой е първият въпрос, който Ви изпратиха нашите зрители, в момента, в който им дадохме възможност да Ви задават въпроси?

Гроздан Караджов: За „Хемус“?

Водещ: Да, точно така, познахте. Кога ще бъде готова Автомагистрала „Хемус“?

Гроздан Караджов: Автомагистрала „Хемус“ ще бъде готова в цялостния си вид през 2027 г., в по-голямата си част, т.е. без един единствен участък – до края на 2025 г.

Водещ: За колко време ще се пътува 2027 г. от София до Варна?

Гроздан Караджов: За колкото реално е…

Водещ: Ако спазваме ограниченията, имам предвид.

Гроздан Караджов: Ако спазваме ограниченията, би трябвало да е за под 3 часа стигането от София до Варна, пресмятайки, че 120-130 км/час е разрешената скорост в различни участъци. „Хемус“ е много странна птица. Така е правена от 1976 г. насам, че части от нея трудно могат да бъдат наречени „магистрала“, на части от нея буквално ще трябва да се хомогенизира движението, така че да се намали скоростта, иначе тя е абсолютно опасна за движението. И за тази година по отношение на безопасността сме предвидили абсолютно конкретни и ясни мерки какво ще направим. Ако Ви интересува, ще отговоря.

Водещ: Нямаме, имаме време само за две финални теми. Съвсем малко още за „Хемус“. Спряно ли е в момента строителството там – тези ин хаус процедури, които се оказва, че действат против закона? Случва ли се нещо на „Хемус“ в момента?

Гроздан Караджов: Не, не е спряно строителството. Заобикалянето на закона, което е направено чрез възлагане на ин хаус процедури на едно държавно дружество, което се казва „Автомагистрали“ ЕАД, след това то си е възложило на някакви фирми без ясни критерии и неясно…

Водещ: Спрени ли са тези…

Гроздан Караджов: Не са спрени, строи се и в момента. По същите процедури са и Ботевград-Видин, там също се строи. Използвам възможността да похваля на втори участък изпълнителите – няма да им казвам името, макар че го заслужават. Образцов строеж, такъв, какъвто се строи в Австрия, такъв, какъвто се строи в Германия.

Водещ: Хората обаче Ви критикуват. Казват: ето, беше доказано, че ин хаус процедурите са сключвани противно на закона – това беше една от основните теми на служебната власт, сега обаче се продължава да се строи по същия начин, защото не може да намерите начин как това строителство да бъде продължено да е по закон.

Гроздан Караджов: Не, защото отнема време да се изчисли рискът, който би се поел както при прекратяване на тези процедури и започване на нови ЗОП процедури. Вижте, във Видин изобщо не ме питат по каква процедура ще се стига до тях. Те искат Е-79, скоростен път за тях – това е магистралата за Видин. Същото го искат и в Монтана. Ние трябва да бъдем отговорни, но времето,  което отнема юристите да си кажат финално думата за рисковете, включително ако… Те са най-вече, ако прекратим процедурите. Там има разплатени аванси, има дадени милиарди напред. Какво, да ги забравим ли? Хората да ги платят и да пият една студена вода и след това с още година-две тия срокове, които Ви казвам, да ги забавим? Супер безотговорно е такова нещо. Затова има си юристи, които си работят. Докато те си наумят какво да правим и ни посъветват, ние ще продължим строежа.

Водещ: Вие продължавате.

Гроздан Караджов: Тази седмица точно, понеже дължим доста пари и няма нито един лев по тези ин хаус договори, предвидени в бюджета, очаквахме по-бързо да се развърже юридическият възел, ще отивам и ще се моля на вицепремиера да отпусне тези 120 милиона, които дължим към момента, и да ги разплатим. Защото втората отсечка на пътя Ботевград-Видин се движи с изключително бърза скорост и има вероятност да я пуснем една година по-рано, а това хич не е маловажно за видинчани, да го пуснем ноември месец, точно за зимата. Само колко живота ще спасим – струва си усилието. Така че направо отивам на килимчето и се просвам и искам средства, защото сега е строителството, сега се слага асфалт.

Водещ: И финален въпрос, моля Ви за кратък отговор. В края на миналата година стана ясно, че за текущ ремонт и поддръжка има неизплатени стотици милиони, които не са били предвидени в бюджета. Разплатихте ли се с фирмите, на които дължите пари? И един въпрос от наш зрител: „Питайте, моля Ви, министъра как ще реши казуса за „Автомагистрали – Черно море“ – Шумен и неплатения ремонт за „Тракия“, 28 милиона лева. Без значение ли е, че 800 души ще останат без работа?“. Ако може бърз отговор.

Гроздан Караджов: Хич не е без значение. В сряда в Министерски съвет влиза постановлението, с което ще разплатим 50% от дължимите суми. За останалите, както знаете, Министерството на финансите съвместно с нас има комисия, която проверява, меко казано прави ревизия на всички редове по това, което има да се плаща, за да се види наистина реално имаме ли да ги плащаме тези пари, защото е създадена една ужасна каша. Но смятам, че тези 50% са удовлетворителни. Водих разговори с тяхната камара, задоволително е. Надявам се до края на април-май да разплатим и останалите дължими суми. А тези, които са били надписани или по някакъв начин не са изпълнени, а пък се претендира плащане, защото все пак това са данъците на хората, няма да ги платим и ще вървим, ако трябва, и на дела. Засега обаче проверките показват, че всичко е коректно, и ако е така, съвсем скоро ще има добра развръзка.

Водещ: Добре, много Ви благодаря за този разговор.

Гроздан Караджов: И аз Ви благодаря.

Водещ: Гроздан Караджов, министърът на регионалното развитие – в студиото на „Събуди се“.

 

Запис на разговора с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов може да бъде видян на интернет страницата на Нова телевизия.

mrrb