Вицепремиерът Гроздан Караджов в интервю за БТВ: Сключен е договор за озеленяване на АМ „Хемус“ , а магистрала няма

Вицепремиерът Гроздан Караджов в интервю за БТВ: Сключен е договор за озеленяване на АМ „Хемус“ , а магистрал

10 януари 2022 | 08:34

 

Водещ: Един въпрос на половин век чака своя отговор: ще бъде ли довършена магистрала „Хемус“, ще дочакаме ли някога пряк път до Северното Черноморие?

Време е да чуем обещанието и на новия регионален министър Гроздан Караджов .

 И още – как ще се спре изтичането на пари от обществените поръчки за строителството на пътища. Отговорите – сега. Вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов вече е в студиото на „Тази неделя“. Чухте анонса, сигурна съм. Какво е вашето обещание за „Хемус“? Кога ще можем да изминем цялата магистрала ?

 

Гроздан Караджов : Не може да има обещание с днешна дата с точен срок. За съжаление съм поставен в ситуация, в която не мога да ви дам такъв срок. И мисля, че фактите са общоизвестни на всички български граждани. Сключени са договори между държавното дружество „Автомагистрали “ ЕАД за доставка на материали и договори за наем на техника, включително има за доставка на озеленяване. Това не са договори…

Водещ: Озеленяване за магистралата ?

Гроздан Караджов: За магистралата , да – около магистралата и в зелената лента има озеленяване. Това също е поръчано. Магистрала не е поръчана.

Водещ: Искате да кажете, че не са наети техника и работници, които да строят асфалта и всички пластове под него?

Гроздан Караджов: Не е сключен договор за строително-монтажни работи на магистрала .Сключени са договори за доставка на материали, само това. Чакъл, баластра, бетон, желязо и т.н.

Водещ: На каква стойност са тези договори и „Автомагистрали “ с тези фирми?

Гроздан Караджов: Сключени са договори на практика за 10 участъка. Оставащите 240 км от АМ „Хемус“, които не са изградени, са разделени на 10 участъка. Един единствен от тях е сключен по Закона за обществени поръчки. Той си върви добре, ще бъде изпълнен в срок.

Водещ: Т.е. не е възложен на „Автомагистрали “?

Гроздан Караджов : Не, той е възложен на „Автомагистрали “, но „Автомагистрали “ са спазили ЗОП. За всички останали 9 отсечки е приложен този особен механизъм, който се нарича „ин хаус“. Държавата в лицето на МРРБ възлага Агенция „Пътна инфраструктура “, АПИ превъзлага на „Автомагистрали “ ЕАД, като и МРРБ , и АПИ възлагат строителството на магистрала . И в следващия един момент, когато „Автомагистрали “ ЕАД – пак държавно дружество, пак 100% държавно, контролирано от министъра, вече възлагат тези доставки, възлага доставка на материали, възлага наем на строителна техника, като самата „Автомагистрали “ нито има работници, нито има техника, нито има дори специализираните оборудване, което се използва за кофраж да речем, нито го е наемала, така да се каже.

Водещ: Вие обаче открихте ли индикации за тези смущаващи твърдения на министъра на вътрешните работи, свързани с това, че кухи фирми са усвоили част от парите, и то съществена част – 53 милиона, и те са стигнали до едно физическо лице в крайна сметка?

Гроздан Караджов : Ще започна една стъпка по-напред. От тези 10 лота са възложени дейности за 4 милиарда. От тези 4 милиарда лева са преведени ефективно 1,3 милиарда лева – преведени са на фирмите, с които „Автомагистрали “ е сключила договори по т.нар. „ин хаус“ или вътрешна поръчка. Аз не мога да твърдя коя е куха и коя не е куха, не съм разследващ орган, нямам право да ги проверявам от гледна точка на криминална дейност, т.е. дали са кухи, пък са взели пари и съответно няма да си изпълнят работата. Това е работа на правоохранителните органи.

Водещ: Т.е. и вашият предшественик в редовния кабинет на Бойко Борисов не е можел да следи хода на тези пари къде отиват и как?

Гроздан Караджов : Също не е успял. По същия начин, никой министър на регионалното развитие няма разследващи правомощия. Аз не мога да отворя банкови сметки, не мога да видя по никакъв начин с какви възможности да строи има тази фирма. И тук това не е най-важното. По-важното е, че самата магистрала във всичките тези девет участъка, сключени „ин хаус“, започва строителството без да има нито един проект.

Водещ: А това как е възможно?

Гроздан Караджов : Ето така. Намирам го, това са фактите, които намирам на 13 декември.

Водещ: Сигурен ли сте, че не сте пропуснали да откриете проектите?

Гроздан Караджов : Не, защото и в момента на 4-ти и на 5-ти лот, на четвъртата и на петата отсечка и в момента се довършват проектите. А по тях вече имаме строителство. Това са тези картинки, които показвате.

Водещ: Това е незаконното строителство , за което ни говореха в служебното правителство.

Гроздан Караджов : Точно така. Това фактически е незаконно. Защо? Защото няма разрешение за строеж.

Водещ: Вие не може да криминални деяния да коментирате.

Гроздан Караджов : Не мога.

Водещ: Но можете ли да ми кажете, познавайки функциите си като министър, можел ли е министърът на регионалното развитие да забележи, че няма проект, а пък има раздадени пари и поръчана трева за магистралата ?

Гроздан Караджов : По отношение на вината ще трябва да се произнесат органите, които имат право да се произнесат. Аз като министър бих положил повече грижа да се осведомя по каква процедура ще се строи един голям, с особена национална важност проект. И защо това не е направено от моите предшественици – няма как да бъде отправен този въпрос към мен. Аз и не искам да се превърна в така да се каже преследвач на миналото, не искам да тръгна на лов за вещици. Аз искам да разплета този казус, за да може да се стигне до там, че магистралата да се изпълни в следващите няколко години, четири например.

Водещ: Г-н Караджов, вие казахте, че това минава през закон, който да бъде гласуван през Народното събрание или решение на Народното събрание. Какво имате предвид и вие ли ще го инициирате?

Гроздан Караджов : Ние ще го инициираме. Дали ще е нормативно решение на Народното събрание, дали закон – те са с еднаква сила.На първо време, ние виждаме, че има фактически построени неща, които все още нямат строително разрешение. Да лицемерничим и да казваме на хората в България „Това не е незаконно строителство “ – не е мой стил. Казвам истината пред вас, казвам истината пред хората. Това трябва да се развърже от Народното събрание.

Водещ: Да се узакони.

Гроздан Караджов : Освен това в „Автомагистрали “ ЕАД от една страна получават наета техника и материали уж като дейност, а реално се строи магистрала . И по някакъв магически начин те преобразуват тези наеми и материали в построени километри магистрала . Тя и в момента се строи. Първата, втората и третата секция на магистралата се строят в момента.

Водещ: А какъв е смисълът от тази магия, която се прилага?

Гроздан Караджов : Защото АПИ им е възложила строителство на магистрала и те тук вътре в себе си префактурират договорите за наем и ги правят по странен начин…

Водещ: Аха, защото не е удобно да кажат, че не могат да строят?

Гроздан Караджов : Не, защото това им е възложено. Те не могат… Ние не бихме приели, т.е. АПИ не би приела…

Водещ: Разбрах, не може те да превъзложат.

Гроздан Караджов : Не, те не могат да отчетат към АПИ , че са взели под наем дървета и озеленяване. Те трябва да кажат, че са построили магистрала . Но тази магия не е законна, тя не е законна и тя също трябва да бъде потвърдена от Народното събрание. Също така там третото нещо, което трябва да го има, е ключът, по който от наеми на техника и от закупуване на строителни материали – ето, виждате ги сега в момента, хората ги виждат, всичко онова, от асфалт, битум, чакъл, се превръща в договори за строителство на автомагистрала . Ето тези три момента трябва да бъдат уредени от най-висшия колективен орган на властта и това е Народното събрание. Защото иначе се намираме в капан. Този капан заплашва или да загубим стотици милиони, които стоят, близо 1 милиард стоят по тези сметки – държавата ги е превела като аванс там, и въпреки това магистралата да не може да стане още поне десетилетия.

Водещ: Добре, г-н Караджов, вие казвахте – чух ви през седмицата, „ин хаус“ поръчки, т.е. такова вътрешно възлагане на фирми, които са държавна собственост на практика, няма да има вече. А как ще става?

Гроздан Караджов : Ще става по реда на конкурсните правила на Закона за обществените поръчки. Там си има търгове, има си конкурси, има си специални правила. Другото, което много рязко ще огранича, е да се дава възможност на изпълнителя да проектира сам, т.е. да му възлагаме едновременно и проектирането, и изпълнението. Защо? Един от най-големите съюзници на инвеститора – ако вие строите сама своята къща, вие ще работите с архитектите по това, което искате да построите, защото в края на това проектиране те ще ви дадат количествените сметки на това, което искате да бъде построено. По тях ще вземете три, четири, пет оферти на конкурсен, състезателен принцип и ще разберете кой най-добре ви пасва на вас. Може да не е най-евтиният, но да е най-стабилният. Ето този икономически избор е премахнат при инженеринговия начин на правене. И архитектът, проектантът става съюзник на изпълнителя, не съюзник на държавата. И това за мен е предателство на държавния интерес в случая със строителство на магистрали , тунели и мостове.

Водещ: Кой е вашият приоритет за тези четири години? Какво ще построите? Защото ние чухме заявка: четири или пет моста над река Дунав, три тунела под Стара планина и още куп важни проекти за 12 милиарда в следващите четири години.

Гроздан Караджов : Да.

Водещ: Реалистично ли е?

Гроздан Караджов : За четири години не е реалистично по една… но е възможно да се случи. Ще ви кажа как. Нека да кажа кой е големият проблем. Няма нито един проект готов в момента за голям проект от пътно-строителната сфера.

Водещ: Проектът за тунела под Шипка – той е по-стар дори от проекта за „Хемус“.

Гроздан Караджов : Да, ето затова ще ви кажа: думи като проектът за тунела под Шипка са изпразнени от всякакво съдържание. Няма проект за тунел под Шипка към днешна дата.

Водещ: Включително бившият вицепремиер Томислав Дончев каза, че това е един от проектите, които можеха да се случат в обозримо бъдеще и в хоризонта от четири години.

Гроздан Караджов : В хоризонта от пет години оттук нататък е възможно да се случат. Но да ви кажа какво няма в момента: няма нито проект, питайте ме за финансиране – няма и финансиране.  Понеже видях, че ми е отдала чест кметът на Габрово в един „Фейсбук“ пост – „за 125-годишната мечта на Габрово“. От 2013 г. са техните снимки пред проекта за обходен път на Габрово и на тунела под Шипка. От 2013 г.От 2013 г. досега никой не си е направил труда да направи техническия проект, по който да започне строителство . Напротив, проведена е една процедура, която пак е за инженеринг, където сега тепърва една година, дори да бъде сключен – а то няма как да бъде сключен, защото няма финансиране, – една година ще се проектира, чак тогава ще минава на съгласуване, чак тогава ще се получи разрешение за строеж и оттам нататък още мисля, че четири години ще се строят…

Водещ: Дори беше проведен търг и избрана фирма, която да работи.

Гроздан Караджов : Е точно така. И в нейната работа е оставено да си прави проекта – ей по оня начин, дето ви казвам, че проектантът вече ще е негов, на изпълнителя, а няма да е мой, наш, на държавата.В момента на идейна фаза също, защото и там няма проект, започва вече реалното проектиране на пътя, скоростния път – т.е. две ленти в една посока, общо четири ленти, от Русе до Велико Търново. След което – о, изненада – целият този трафик, който искаме да пъхнем тук, в тунела под Шипка, става двулентов. Т.е. отсечката Бяла – Русе, която сега е отсечката убиец, където стават най-много жертви, където кервани от ТИР-ове и кервани от коли зад тях не могат да се изпреварват и най-честата смърт е отдолу, под бронята на ТИР-овете – ние ще я свалим между Търново и Габрово. И имаме изречение за „мечтата на габровци“. Аз познавам много габровци. Габровци са много светли хора, те са хора с визия. Не им е това мечтата. Не им е мечтата да започнат да се движат ТИР-овете в тази отсечка по двулентовия път, който току-що привършват с европейски пари. Къде е тук мечтата?

Водещ: А какво им предлагате вие?

Гроздан Караджов : Целият този път от Русе – тук той ще се пресече с АМ „Хемус“, след това ще мине през Търново, тази цялата двулентова отсечка да стане четирилентова и да се започне проектиране отсега, за да може следващият министър да го намери на бюрото си, а не като мен да има нула проекта готови. Да има проект, не да се говори за проект под Шипка, а там просто имаме един план да се прави нещо под Шипка. Няма технически проект, той не може да се строи утре. Това искам да стане ясно на хората. След това отново да продължи по тази двулентова тапа, за да се пресече с автомагистралата , част от трафика да тръгне насам, а голямата част от трафика да тръгне по пътя за Истанбул. И сега какво се случва тук по АМ „Марица“? Какво се случва тук? Това е магистрала , това е магистрала , тук ще имаме магистрала и ето – в тази отсечка, „мечтата“, нашата мечта е от 1970 г. това нещо. Тези решения не могат да съществуват. Това са областни градове. Всички тези – Стара Загора, Габрово, до Хасково, Кърджали, Маказа, те трябва да се свържат със скоростен път . Това може да е мечта.

Водещ: Кога? А какво ви е засегнал толкова кметът на Габрово, какво е написал?

Гроздан Караджов : Че мечтата на габровци била заличена от мен в едно предаване. Не е. Ето я.

Водещ: Кога ще им я сбъднете мечтата?

Гроздан Караджов : Започвам да я проектирам. Това, което не съм намерил на предшествениците си, аз на следващите ще го оставя. А може би и ще започне. Но няма повее да се занимаваме с такива – извинете, ама Мики Маус решения. Ако покажете графиката на тунела – тунелът е с 7 метра и нещо ширина. Отстрани по-малкият тунел е, за да влизат пожарна и линейка и ако стане, на дай боже, беля вътре в тунела, хората да могат да претичат отстрани.

Водещ: Чух вашата идея – да бъде разширен и тунелът.

Гроздан Караджов : Да бъде дублиран. Т.е. това, че увеличаваме капацитета на пътя и тръгваме на идейно, а след това и на реално техническо проектиране, няма да забави нито с ден проекта. Но проектът под Шипка го няма, парите за Шипка ги няма. Не знам как изобщо през тези години от 2013 г. досега този проект е бил обещаван. Аз не искам тук да се превърна като предишните – да обещавам неща, които не са възможни.

Водещ: Разбрах ви. Срокове няма да поставите. Благодаря ви, г-н Караджов, за този разговор.

 

Запис на разговора с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов може да бъде намерен на интернет страницата на БТВ.