Вицепремиерът Гроздан Караджов в предаването „Тази сутрин“ на бТВ: Тежкотоварният трафик ще бъде забранен в малките населени места със знаци

Вицепремиерът Гроздан Караджов в предаването „Тази сутрин“ на бТВ: Тежкотоварният трафик ще бъде забранен в ма

07 юни 2022 | 09:27

Водещ: „Тази сутрин“ продължава с горещия въпрос, повдигнат вчера тук, в студиото на „Тази сутрин“ от украинския посланик Виталий Москаленко – ще предизВика ли ноВи разногласия в управляващата коалиция искането на Украйна България да изпрати конкретен тип въоръжение. И още – потушено ли е напрежението с превозвачите? Гост в „Тази сутрин“ е министърът на регионалното разВитие и благоустройството и Вицепремиер Гроздан Караджов. Добро утро.

Гроздан Караджов: Добро утро, здравейте.

Водещ: Ще обърнем сериозно внимание на най-опасните отсечки и на това, което се разбрахте във вчерашния ден с превозвачите, но нека да започнем с темата, която дейстВително отново е на дневен ред. Трябва ли България според Вас да изпрати поисканото от Украйна въоръжение – гаубици и ракетни системи?

Гроздан Караджов: Това е въпросът, на който трябва да отговори Народното събрание, което единствено има прерогатив да взема такива решения. Мисля, че ако се стигне до гласуване в праВителството, отговорът ще бъде „Да“.

Водещ: А не може ли Министерският съвет… Спомням си едно изказване на Вашия колега Тошко Йорданов, който каза „Министерски съвет прехвърля топката към Народното събрание, за да реши този въпрос, и той самият може да реши“.

Гроздан Караджов: Ами не, не може.

Водещ: Защо?

Гроздан Караджов: Защото изпращането на военна помощ, т.е. даряването на военна техника не е прерогатив на праВителството. Такава ни е Конституцията, такива са ни законите.

Водещ: Ситуацията обаче на бойното поле се промени, казва посланик Москаленко. Ще промени ли България своята позиция? Вие Виждате ли желание сред вашите коалиционни партньори за промяна в позицията?

Гроздан Караджов: Нямам представа какво ще се случи в парламента и не бих могъл да гадая. Тук бихме се превърнали с гадатели с Вас, ако отговарям така, произволно на такива сериозни въпроси.

Водещ: И все пак партията, на която Вие сте предстаВител?

Гроздан Караджов: Аз съм избран от тази партия да върша нещо друго.

Водещ: За Корнелия Нинова казусът е затворен. Толкова категорична ли е и позицията според Вас на цялата коалиция?

Гроздан Караджов: Попитайте Корнелия Нинова?

Водещ: Вярвате ли, че това може да предизВика и ноВи трусове? Защото има и партии като „Демократична България“, които категорично са на друга позиция.

Гроздан Караджов: Нека да Ви отговоря тогава категорично. Опитът да вкарате интрига вътре в коалицията няма да успее. Дайте някакви други въпроси да…

Водещ: Ние имаме и други въпроси. Просто разберете, че няма как… Ние не се опитваме да вкарваме ново напрежение. Това е нещо, което изненада и нас във вчерашния ден – посланик Москаленко го заяви тук, в студиото, и…

Гроздан Караджов: Аз на този въпрос вече отговорих обаче.

Водещ: Добре. Продължаваме тогава с другите.

Гроздан Караджов: Да продължаваме.

Водещ: Договорихте ли се с превозвачите по също много важните въпроси, свързани с разширяването на тол системата и с това, което те ще плащат?

Гроздан Караджов: Естествено, че не сме се разбрали. Това беше изначално ясно – че решение…

Водещ: Защо се срещате, ако е толкова ясно, че…

Гроздан Караджов: Защото е важно да се води диалог. Важно е да се води диалог и е важно между различните предложения да се търси компромис. Това беше отчетено и от превозвачите – че когато се води диалог, може накрая те да не са доволни от това, че ще трябва да плащат върху цялата второкласна пътна мрежа, а именно такова е моето решение, което влиза в Министерски съвет за окончателно потвърждение с постановление на Министерски съвет. Второ, че повишаването на цените на тола като цяло ще се случи и ще се случи на две стъпки, защото наистина изведнъж случването няма да има точно тези шест месеца, които е нормално и по европейски директиви, ние да дадем преди сериозно увеличение в тол таксите.

Водещ: Какъв проблем обаче решава този плавен преход, стъпаловиден, за който говорите, и няма ли това пък да ощети бюджета? Защото Вие правите едни прогнози веднъж, когато искате увеличението да е в даден размер, а след това казвате „То ще бъде на етапи“.

Гроздан Караджов: За нещо, което все още не се е случило, няма как да е щета. Т.е. това, което е видно от разчетите, е, че за цялата минала година, каквото са платили тежкотоварните автомобили, сега ще го платят още веднъж само за половин година. Това е разчетът. И следващата година ще платят още веднъж тази надбавка. Т.е. от около 160 милиона, които са плащали досега, следващата година, от 1 януари 2023 г., ще платят реално около 480-500 милиона. Разбирате колко е голяма разликата. И затова тази разлика е разделена на две. Едната ще действа, половината ще действа като надбавка сега за шест месеца и с това се прекратяват всякакви отстъпки и така да се каже компромиси. Това е компромисът. Той не се…

Водещ: Повече няма да правите? Защото от бранша казват, че това, което сте се договорили не е достатъчно.

Гроздан Караджов: Той не се харесва от бранша. Аз ги разбирам и нямам право по никакъв начин да опровергавам тяхното решение. Смятам, че всеки има право така да се каже на различието си и те имат право на всички свои действия, които преценят, но онова отговорно действие спрямо всички граждани на България, което трябваше да се направи, е първо от 1 юли да влезе в сила увеличението, второ, да е върху целия обхват на второкласната мрежа. Аз постигам тези цели след много дълъг разговор с превозвачите, който започна през февруари.

Водещ: Много е важен и въпросът кой ще плати сметката, защото според Йордан Арабаджиев – изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, разширяването на второкласните пътища и включването им в обхвата на тол системата ще доведе до поскъпване на стоките, което българите ще усетят „по джоба си“. Те ли ще платят сметката, г-н Караджов?

Гроздан Караджов: Много пъти сме го доказвали, включително и тук, във Вашето студио, че няма да се отрази никак инфлационно, защото и при най-скъпите тарифи за тирове по магистрала, това нещо като цена върху 1 кг било сирене, било върху хляб, било върху литър олио ще се отрази с 0,00 десети от стотинката. Това не може да донесе никакъв инфлационен натиск. Така че да, досега се плащаше също от всички нас през данъците. По-честно и по-справедливо е да се плаща от тези, които ползват пътищата.

Водещ: Какъв е приносът пък на онези, които минават транзитно през България, чуждестранните превозвачи, които минават от тук? Защото си спомням, при разговор с наши превозвачи те казват, че Министерството на регионалното развитие трябва да обърне сериозно внимание на тях – сякаш бюджетът и хазната търпят пропуски именно от този тип превози.

Гроздан Караджов: Т.нар. транзитен трафик плаща също толкова, колкото плащат и нетранзитните превози. Така и трябва да бъде.

Водещ: Като процент, защото Вие имате точно статистика.

Гроздан Караджов: Ние като държава членка на… Като процент колко е – около 20% от общия трафик на товари и превоз на хора е международен.

Водещ: А толкова ли трябва да бъде? Защото си говорихме за съотношение и с Вас сме говорили, че в момента съотношението е грешно. Леките автомобили плащат 2:1 спрямо тежкотоварните.

Гроздан Караджов: Вие ме питате за международния трафик.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: Това е различно. Около 20% е транзитно преминаващият през България трафик.

Водещ: Да, разбрах Ви.

Гроздан Караджов: Ние няма как да знаем колко трябва да бъде. Колкото премине – толкова. В момента виждам една графика, която показвате. На практика досега 1/3 от всички събрани пътни такси се плащаха от леките превозни средства, т.е. това са над 280 милиона. За разлика от тях, тежкотоварните плащаха 160 милиона приблизително.

Водещ: Не беше ли съотношението две към… Значи 2/3 се плащат от леките автомобили, 1/3 – от тежкотоварните, да.

Гроздан Караджов: Точно така. Толът – само 173 милиона, Винетките – 250 милиона.

Водещ: Да, да.

Гроздан Караджов: Близо 2:1, т.е. 1/3.

Водещ: Как ще се промени това през следващата година, г-н Караджов?

Гроздан Караджов: На следващите слайдове може да видите, ако бъдат показани. Да, ето как – с 50%, когато се вдигне, те се изравняват, т.е. от юли до декември тази година ще съберем горе-долу толкова, колкото за цяла една година досега тола се предлага.

Водещ: Но пак системата няма да е „онези, които рушат повече, доплащат повече“.

Гроздан Караджов: Няма да бъде, точно така. Системата няма да е изравнена през тези шест месеца така. А в следващия момент – от 277 милиона лева за следващата година винетките спадат с 10%, т.е. с 10 лева сваляме годишната винетка, а толът отива на около 520 милиона. С други думи, близо 800 милиона събираемост от ползване на републиканската пътна мрежа. Това е заложено, това е нашето очакване. При 1,1 милиарда за текущ ремонт и поддръжка, ние почти се доближаваме до онази цел, за която всъщност това беше смисълът на цялата реформа, това е формулата, към която се стремяхме, и това е, което постигаме. Затова аз съм много благодарен, че вчера разговорът с превозвачите мина конструктивно, без каквито и да е ексцесии.

Водещ: А те отказват ли се от протести, какво Ви казаха?

Гроздан Караджов: Вижте, протестът е право на всеки. Аз не бих искал да говоря от тяхно име. Сигурен съм, че техни представители ще дойдат. Също така съм сигурен, че те няма да са доволни от това решение, но както вчера се разбрахме, ние запазваме своите различия. Моето искрено вярване е, че това е честният и почтен начин, по който да се заплаща ползването на републиканската пътна мрежа, и Вие го видяхте. В две стъпки постигаме онова желано съотношение – 1/3 за личните моторни превозни средства към 2/3 за тежкотоварните.

Водещ: И понеже всичко, което говорим с Вас, все още е в сферата на прогнозите и тепърва ще се случва, сега да погледнем към реалностите.

Гроздан Караджов: Не, не е в сферата на прогнозите, защото актът е вече качен за обществено обсъждане на сайта за обществените обсъждания, и ще влезе някъде между 25 и 30 този месец в Министерския съвет.

Водещ: Но не е сигурно, че сумите точно ще бъдат такива. Това са очаквания все пак.

Гроздан Караджов: Общо взето, когато влезе за обществено обсъждане, всичко вече може да го броите за сигурно.

Водещ: Идеята ми е следната, реалностите са следните: малки населени места, през които минава тежкотоварен трафик. Видяхме по-рано сутринта в нашето предаване тирове, които буквално влизат в дворовете и в къщите на хората. Как ще решите този проблем? Можем да бъдем конкретни – в този случай говорим за Доктор Йосифово, но и няколко села, където дори броят тировете. 87 тира на ден, казват хората, минават – това нормално ли е?

Гроздан Караджов: Абсолютно не е нормално. И това е още един от примерите как когато има неплатена част от републиканската пътна мрежа, тя става предпочитана за тежкотоварния трафик. Защо? Защото не се заплаща тол. И се налага специално за тези случаи буквално път по път да се въвежда т.нар. постоянна организация на движението, т.е. да се поставят знаци, с които да се ограничава изобщо минаването през тези участъци на тежкотоварен трафик. Същият такъв проект, между другото, беше възложен още в началото на тази година – да се изследват тези маршрути и да започне въвеждане на такава организация на движението, че да не преминават тежкотоварни автомобили. Иначе години…

Водещ: Само с пътни знаци ли става това обаче?

Гроздан Караджов: Ами да, чрез забрана да се преминава от там. Друг начин знаете ли?

Водещ: Ще има ли такава конкретно в тези населени места, където катастрофите и инцидентите са чести?

Гроздан Караджов: Това специално е дълго неглижиран казус. И казах Ви, още в началото на тази година сме възложили на АПИ, мисля, че е въпрос на две седмици, в които там ще започне поставянето, реалното поставяне на новите знаци, защото едно подобно мероприятие да го наречем минава през много тежка процедура – през КАТ, през Агенцията за безопасността на движението, през още няколко институции, само за да се поставят правилните знаци. Минала е тази съгласувателна процедура, за щастие, и този участък се надявам максимално бързо – знам, че от АПИ са потвърдили за до края на юни да се случи, ще се опитаме и по-бързо да го въведем. Така че се надявам хората да ги успокоим.

Водещ: Само за района на Монтанско ли се отнася това или има и други райони, за които знаете?

Гроздан Караджов: Не, не, не, има много такива други райони.

Водещ: Кои са те, можете ли да ги споменете сега?

Гроздан Караджов: Това са имена на села, които не мога да Ви цитирам.

Водещ: Да, въпросът е като области къде са?

Гроздан Караджов: На много места имаме такива заобиколни маршрути, които заобикалят първокласната пътна мрежа, тъй като тя само и магистралите се плащаше и продължава да се плаща до 1 юли. Такива заобиколни маршрути има и на третокласни пътища, какъвто е този. Този, освен всичко друго, е рехабилитиран със страшно много средства в много добро състояние преди две години и половина и сега наистина ще бъде жалко, ако този трафик, за който един третокласен път с такъв интензитет не е предвиден, да бъде съсипан. Така че до две седмици ще го прекратим.

Водещ: Какво конкретно ще подобрите в седемте най-рискови участъци, които са описани и анализирани именно от регионалното министерство?

Гроздан Караджов: Първо, седемте участъка с концентрация на пътнотранспортни произшествия, те са известни от десетилетия и ги повтаряме едни и същи.

Водещ: За жалост.

Гроздан Караджов: Защо досега никой не е взел мерки – оставям на Вас и на зрителите да си отговорите. Отново в началото на годината това, което съм  възложил на АПИ, е, първо – в тези участъци платната да бъдат с абсолютно добра равнинност на настилката. На  второ място – да се премахнат всички аквапланинг точки. На трето място – по всички първокласни пътища от начало докрай да се изследват настилките. Не само за тези седем участъци, а и за всички останали първокласни пътища да се изследва настилката, да се мине със специални устройства за равнинност, да бъдат подравнени и да бъдат на първи клас и на автомагистрали да бъде прекратена думата „аквапланинг“, защото тя е една от способстващите за произшествия.

Водещ: Това означала ли ремонти и кога започват тези ремонти?

Гроздан Караджов: Те вече започнаха, те вече започнаха. Това, което искате да видите -крайния резултат, ще бъде вероятно през октомври. Следващото, което съм възложил на АПИ, е да бъдат премаркирани всички магистрали открай докрая и всички първокласни пътища, за да може поне по опорната мрежа, където минава най-много трафик, ние в тази година да издадем тези 3000 км в изряден вид. Естествено, бихме искали всичко да може да се направи наведнъж, но то, като много години нищо не е правено, няма как в една година да постигнем всичко. Аз затова казвам какви са нашите цели, за да могат и гражданите да ги следят и да ми подават сигнали, ако според тях нещо не се прави като хората. Ще подменим и мантинелите там, където липсват, ще бъдат и поправени на местата, където липсват. Цялото знаково стопанство, което е по магистрали първи клас, там, където не отговаря на изискванията, ще бъде подменено, защото имаме такива от 70-те години знаци, които си стоят там, те не са светлоотразителни от много, много години, от десетилетия. И е крайно време първокласните ни пътища и автомагистралите да заприличат на тези в Централна Европа.

Водещ: На колко места в страната има знаци на по половин век?

Гроздан Караджов: На много, на много. Много пари се изискват, за да се подмени навсякъде, но както казах, това са 3000-3100 км, които ще обновим през тази година. Такава е заявката и натам вървим, планът е такъв. Онова, което се ремонтира в момента, го има на карти за първи път качено на уебстраницата и на Министерството, и на Агенцията. Хората могат да следят буквално всеки от участъците, който е за текущ ремонт и който е за основен ремонт, какво се случва върху него. Отделно за първи път ще се контролира с машини, т.е. няма да зависи от субективното отношение на някой регионален директор. Машини ще следят маркировките и ще ги минат открай докрай всички новоположени маркировки. Ще имат компютърна разпечатка и тя ще сертифицира с какво качество и светлоотразителност е линията. Същото ще стане и със знаците. За първи път ще бъдат буквално инвентаризирани знаците. Всеки знак ще бъде с… Сега обявявам обществена поръчка, за да купим тези устройства. Във всяко регионално управление ще има такива устройства, с които да се измерва светлоотразителността на фолиото на знака. Всеки знак ще получава GPS точка и ще бъде заведен електронно, т.е. през определен период те ще бъдат тествани и когато дадена партида се Види, че започва да става некачествена, т.е. да не си върши работата светлоотразителността, ще бъдат подменяни.

Водещ: Ще бъдат подменяни.

Гроздан Караджов: Т.е. ето Ви вече и един такъв независим контрол, какъвто нямаше досега в АПИ.

Водещ: И тъй като се обръщате към хората, които пътуват и използват българската инфраструктура и пътища, как ще пътуваме към морето това лято? От София като тръгнем по магистрала „Тракия“ за какво хората трябва да се съобразяват, къде ще има ремонти, ще има ли ограничения на скоростта? Зрители ни писаха във вчерашния ден дали на Автомагистрала „Тракия“ ще има ограничение от 120-130 км/час, защото според тях с толкова трябва да се движат колите там.

Гроздан Караджов: Ами то си има ограничения. Само в определени участъци знам, че е 140 км/час. Така че ограничение върху автомагистралата си има. Но ето и това, което показвате тук, са едни такива вълнообразни неравности, които много пречат на безопасността на движението. Ето това ще се подменя навсякъде по Автомагистрала „Тракия“, понеже питате за нея, навсякъде по Автомагистрала „Хемус“, навсякъде по Автомагистрала „Струма“, както и във всички останали участъци, където имаме автомагистрали и пътища първи клас. Естествено, това означава много ремонти и навсякъде, естествено означава временна организация на движението. Във временната организация на движението знам, че е много изнервяща и знам, че много ни се иска да стигнем бързо – било по работа, било до морето, но ще трябва да се съобразяваме. Това е в интерес на нашата безопасност, на децата, които водим с нас. Затова призовавам: там, където има временна организация, повече търпение. Ето, в момента се въвежда временна организация за тотално неизпреварване в Кресненското дефиле. Понеже питахте за тези седем точки – това е една от точките, в които буквално за едни 13 км всяка година имаме по няколко смъртни случая, да не говорим колко много ранени. Това са 10 минути и аз призовавам към разумност. Изтърпете тези 10 минути! Слагаме в момента колчета едно след друго, така че просто да не може, физически не може да изпреварите. Много моля за търпение, моля да не се изнервят пътуващите и да знаят, че това е в името на безопасността и на тях, и на тези, които идват срещу тях.

Водещ: Тези 10 минути също могат да бъдат спестени, както и травматизмът и жертвите на пътя с цялостното изграждане на Автомагистрала „Струма“. Според екоминистъра Борислав Сандов проектът за Автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле трябва да започне отначало. Как ще коментирате?

Гроздан Караджов: Аз съм твърдо против и съм го заявявал много пъти. Направил съм своето предложение, което смятам, че е разумно протегната ръка отново за един компромисен вариант, в който да качим и двете платна на бъдещата автомагистрала в частта Кресна. Това са 13-14 км – да ги качим върху източния склон на Пирин планина, като започнем с първия етап веднага, защото там имаме проведен ОВОС, той е законен, имаме проведени обществени поръчки, процедури, имаме избрани изпълнители, имаме цени, които са към един минал момент вече твърде неактуални и ако бъдат потвърдени, ще бъде меко казано икономически много изгодно за държавата. Така че да започнем да строим първото платно и заедно с него, тъй като първата една година то ще се проектира, да възложим на изпълнителите да проектират и второто платно, за да имат гаранция и хората, които живеят в Кресна, и неправителствените организации, които защитават този пролом от възможен увеличен трафик вътре в дефилето, да знаят, че и второто платно ще се построи. Само че за него ще трябват няколко години процедури и по околна среда, и по ЗОП, и по отчуждаване. Това са близо три години, т.е. едното платно ще върви три години след другото, но поне едното ще мине и връзката от Гърция към България ще си мине горе по хълма.

Водещ: Кога за последно имахте разговор с министър Сандов? Вие призовавахте заедно „да се хванете за ръка“ и да отидете в Брюксел, точно с единно решение.

Гроздан Караджов: Това е единственият начин. Днес последно ще имаме такава среща на двата политически кабинета. Сядаме да разговаряме, горе-долу ще му кажа това, което казах и сега – Вие просто малко изпреварихте, и да поискам и от него, и от неговия екип подкрепа, тъй като тук не става въпрос някой да измами някого, т.е. да построим първото трасе, пък после да се разсеем за второто. Напротив, сключваме договорите и веднага започваме паралелно проектиране и на двете платна.

Водещ: Ако не се случи сега, ще бъде ли отложено строителството на този участък за след 2030 г.?

Гроздан Караджов: Опасявам се, че хората няма да ни дадат възможност да ни се случи нищо повече. Аз не вярвам, че ще оцелее правителството, ако кажем, че няма да построим този участък. Ние сме пословични – над 20 и колко години вече се мотаем с един сравнително къс проект, 13 км е много къс проект за автомагистрала.

Водещ: Мислите, че този проект може да преобърне съдбата на правителството и да доведе до сваляне на правителството?

Гроздан Караджов: В моята сфера има три сериозни риска, които са от значение да бутнат правителството, казано най-директно. Единият са договорите за текущ ремонт и поддръжка, които слава богу, преминаха. Вторите са ин хаус договорите, които тепърва предстоят. И ако спрем да строим „Хемус“ и пътя Видин-Мездра, смятате ли, че хората ще ни търпят? Ами, няма да ни търпят. И третият е „Струма“. Ако спрем да строим и кажем, че окончателно се отказваме от сегашния ОВОС, от сегашния проект и го оставяме за някъде си в бъдещето, аз, ако съм на мястото на българските граждани, няма да търпя това правителство.

Водещ: Не чувам обаче сред ключовите Ви приоритети и теми за Вас петте моста над река Дунав. Те обаче са важни за транспортния министър Николай Събев. Реалистични ли са те?

Гроздан Караджов: Мостовете по наше споразумение ще се движат и като проучвания, и като процедури от Министерство на транспорта и съобщенията, така че аз не мога да дам отговор по този въпрос. Между другото, той доста сериозно се е заел с това, защото непрекъснато пътува. Вчера беше в Румъния, има много сериозни срещи на Високо ниво и наистина му стискам палци това да се случи. И три да станат, пак е много добре за българската свързаност север-юг.

Водещ: За финал на нашия разговор – едни кадри, които сигурно вече сте гледали, от нашия сутрешен ефир. Една тротинетка, момиче на тротинетка, която се движи с необичайна скорост по Околовръстното шосе, т.нар. вътрешна магистрала. Може ли това нещо да бъде пресечено, защото очевидно не е единствената и Виждаме хора, които се движат в градска среда с все по-висока скорост? Какъв е отговорът и решението на това?

Гроздан Караджов: Може. Назря моментът, в който трябва да се  направи така да се каже разпределение по Видове и не само електрически транспортни средства, а транспортни средства, които… Примерно с това транспортно средство може да се движите свободно, само ако се движи до 25 км/час. За всички останали ще трябва да има регулация, ще трябва да има мерки за безопасност. Самите транспортни средства трябва да са пригодни като безопасност, защото представете си сега при една неравност и това момиче да падне какви тежки поражения ще има за нея. Да не говорим, че всички, които я изпреварват в момента – това, което Виждаме, са изключително травмирани, тъй като – представете си, всеки внимава какво може да се случи в едно изпреварване. Така че това е много опасно, много е опасно и е назрял моментът, в който ние трябва да разпределим кои така да се каже тротинетки ще са на регулация и кои ще са на свободно. Тези, които са до 25 км/час – свободно и всеки, в определените за тях места, а тези, които ще се качват на платно, а пък не дай боже и на магистрала, трябва да са си под пълната регулация за всички останали моторни превозни средства.

Водещ: Благодаря Ви. Ще проследим и съдбата, ще има ли промяна в нормативните документи и в законодателството по отношение на тротинетките. Ще следим с интерес и срещата, която предстои, за която ни разкрихте току-що – среща между Регионалното министерство и екоминистерството, която касае съдбата на Автомагистрала „Струма“.

 

Интервюто с министър Гроздан Караджов в предаването „Тази сутрин“ на бТВ може да видите в сайта на телевизията чрез този линк.  

mrrb