Вицепремиерът Гроздан Караджов в сутрешния блок „Денят Започва“ на БНТ: Предлаганите решения за пътищата са бомби със закъснител

Вицепремиерът Гроздан Караджов в сутрешния блок „Денят Започва“ на БНТ: Предлаганите решения за пътищата са бо

01 август 2022 | 10:19

 

Водещ: В следващите минути се насочваме към може би най-актуалната тема от изминалата седмица – кой спира парите за пътно строителство и поддръжка. Заложник ли са те на политически процеси и битки и може ли служебното правителство да се справи с тази ситуация? И още за равносметката в управлението – министърът на регионалното развитие и благоустройство в оставка и вицепремиер Гроздан Караджов е при нас. Добро утро.

Гроздан Караджов: Добро утро, здравейте. Още броени часове, надявам се.

Водещ: Да, вероятно са часове, така че в тези последни часове да обсъдим вероятно за последен път, да се опитаме да разясним ситуацията. От Финансовото министерство, както и от „Продължаваме промяната“ твърдят, че парите за ремонт и поддръжка са били спрени от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Вие казвате, че проблемът е в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Отстрани изглежда, че е вашата дума срещу тяхната. Как да се ориентираме ние в тази ситуация?

Гроздан Караджов: Отстрани винаги изглежда, че има две спорещи страни, но когато документите са на страната на единия, то тогава истината и фактите са там. А всичко друго е лъжа. Истината е, че КЗК с шест свои решения спря всички процедури, нови процедури за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа с аргументите, че е прекалено защитен държавният интерес, т.е. там бяхме поставили условия, които защитават интересите на гражданите, интересите на АПИ, а бяхме дали повече тежест в посоката на евентуалните изпълнители. Това нещо комисията, която е универсалният орган за конкуренция и която казва кога има нарушения на конкурентностните правила като цяло, каза, че сме защитили прекалено много държавата. Имаше два варианта. Единият е още една година да обжалваме, което по мнението на специалистите, нямаше да доведе друг резултат, и чак тогава да рестартираме отново процедурите, или веднага да се действа и да се рестартират. Избрахме втория вариант, защото това е правилното мениджърско решение.

Водещ: И все пак нещо в дейността на АПИ Трябва да дава доводи на „Продължаваме промяната“, че там е проблемът. Какво в дейността й провокира становището както на Кирил Петков, така и на председателя на Регионалната комисия, така и на другите представители на управляващата партия, най-голямата?

Гроздан Караджов: Това е нездравото желание на Кирил Петков и на кръжока около него да се месят в работата на МРРБ като цяло, но предимно в АПИ, което нямаше да е особено тежък проблем, ако предлаганите решения всъщност не бяха бомби със закъснител. Ще ви дам двата примера, за които предполагам, че и вие тук искате да попитате. Единият е за т.нар. дата 30 септември. 30 септември е датата, до която „Продължаваме промяната“ и лично Кирил Петков  наложиха като срок, в който да могат да се удължат действащите досега договори за…

Водещ: Защо точно тази дата?

Гроздан Караджов: Ами и аз това го попитах. Казвам: ама защо, при условие че можем да решим генерално проблема, и моето предложение е писмено изпратено до него, беше „до сключване на нови договори по процедури по Закона за обществените поръчки“. Това е най-логичното, вие също бихте избрали това – когато се сключат новите договори, да се прекратят тези автоматично. Само че той каза „Ами така, по тоя начин ще си гарантирам, че коалицията ще върви по-дълго време и че няма да бъде бутнато правителството“, което е детинско. Извинявайте, но това е инфантилно поведение, защото се заложи една гигантска криза и сега 30 септември ще бъде катастрофа. Ако фирмите доброволно не продължат да си вършат работата или ако Конституционният съд не се намеси през септември, смятам, че ще предизвикаме една огромна катастрофа заради един каприз на управляващите от „Продължаваме промяната“.

Водещ: От другата страна обаче чуваме нередности в договорите на някои пътни фирми, завишение от 40-50% на цената и на офертите. Тези фирми, които очевидно не защитават държавния интерес, трябва ли да им се плаща?

Гроздан Караджов: Това сега е смесване на няколко неща. Единственото завишение, което съм чул напоследък, е, че АПИ си… едва ли не че „Продължаваме промяната“ спрели някакви 1,5 милиарда лева за автомагистралата Русе – Велико Търново. Значи нито са спрели, нито има договор за тази автомагистрала, нито пък такива пари има планирани в бюджета. Представяте ли си?! Въпросът е защо лъжат тези хора, изобщо трябва ли на такива хора да се дава доверие, за да се занимават с най-важното нещо – управлението на държавата. Първо, автомагистрала Русе – Велико Търново беше дискутирана на голяма среща в кабинета на премиера. Там беше и финансовият министър, там беше и вътрешният министър, бях и аз.

Водещ: Казвате, те са били наясно с цената за офертите, с всичко?

Гроздан Караджов: Не, не, с цената никой на беше наясно. Те бяха наясно кои са тези фирми, които участват, и се знаеше. И много ясно подчертах – това са същите фирми, които са взимали големите аванси по ин хаус договорите. Продължаваме ли да отворим финансовите оферти, да видим цените, или не продължаваме? Казаха „Продължаваме, отворете ги“. Отворихме ги, видяхме, че са с 50% по-високи и дотам. Още на оперативката в понеделник казах: тези договори няма да се сключват, твърде скъпи са, нека следващите да преценят след мен дали ще ги продължават, или няма да ги продължават. И от там излизат от „Продължаваме промяната“ и казват „Ние спряхме за 1,5 милиарда“. Е, след като чуете фактите – това така ли е? Със същия успех можеха да кажат, че спират Ниагарския водопад, защото там „Има такъв народ“ всъщност пропиляват 1,5 милиарда кубически метра вода. Нали разбирате колко детинско и инфантилно е цялото им поведение?

Водещ: Добре, сега да се насочим обаче и към изхода от цялата ситуация, защото в крайна сметка това е, от което се интересуват и гражданите, както и всички замесени в пътното строителство, и пряко, и косвено, всички бизнеси, които доставят суровини. Може ли например служебното правителство да разреши проблема и да има зимна поддръжка и след 30 септември да се тръгне наново, така да се каже?

Гроздан Караджов: Ами не може да го разреши, защото липсва законово основание, на което да си възстановят договорите след тази терминална дата, която лично Кирил Петков наложи. Тази катастрофа ни е от него. Тя няма да ни е единствена – слушах тук за катастрофите…

Водещ: Значи зимна поддръжка няма да има?

Гроздан Караджов: Зимна поддръжка може да има, ако Конституционният съд например прецени да разгледа делото през септември – то има такова дело, и там аз съм абсолютно сигурен, че ще паднат тези две условия, които пак Кирил Петков наложи. Едното е за този безумен срок, второто е за това, че едва ли не Народното събрание реши какви суми и кога да бъдат плащани, и едва ли не да бъдат плащани след този измислен контрол пред залата в Народното събрание. Може да си представите как залата в Народното събрание преценява едни счетоводни документи. Всичко това е маскирано зад едни прекрасни лозунги като „Ами да има повече контрол“, и всички се възхищават на тези празни приказки. В същото време това не е никакъв контрол. Това беше начин да се изолира президентът от процеса на разплащането с тези фирми, ако случайно имаше такъв служебен кабинет. Ето че го има. Тези две неща ще паднат в Конституционния съд.

Водещ: Т.е. да им бъдат вързани ръцете на президента и на служебното правителство – това ли казвате?

Гроздан Караджов: Точно така, да. И с това да се увеличи кризата, да се заложат мини. Просто се слага прът в управлението на цялата страна, прави се лекомислено, пак ви казвам, по детински, изцяло от инфантилни подбуди, нещо като игра с управлението на държавата. Не може повече хора, които си играят с най-важното нещо – управлението на страната, да бъдат допускани до властта.

Водещ: Обаче опитите за извънредна парламентарна комисия миналата седмица се провалиха. От „Продължаваме промяната“ обвиниха ГЕРБ и ДПС.

Гроздан Караджов: Ами, както се казва, управляващите трябва да могат да си събират мнозинството и да взимат решенията на тези комисия. Те искаха какво да направят – искаха да вземат решение за това отново чрез комисия и чрез… защото след това трябваше да влезе и в зала, а нямаше никакво време да влиза и в зала това решение, да влезе в зала, да се утвърди каква част от втората 1/2 от средствата да се плати. Нали разбирате колко е детинско това нещо отново?

Водещ: Както казахте, Конституционният съд може да реши проблема през септември, но…

Гроздан Караджов: Дано да се забърза, защото ни чака катастрофа с пътищата. Както виждате, катастрофи и в други сектори се задава. „Продължаваме промяната“ се оказаха една голяма катастрофа.

Водещ: Изплатени ли са поне средствата за работата дотук? На каква стойност, какъв дял от тях?

Гроздан Караджов: 50% от средствата са изплатени. Ето, приготвил съм една малка табличка, в нея много ясно искам да покажа относно всички възможни инсинуации за това колко прозрачно сме работили. В жълто двете колонки са решенията на Народното събрание, с които до стотинка АПИ се е разплатила, тези 50%, според това какво е решило Народното събрание. До 85 стотинки тук, където виждате, всичко е изплатено точно по решението на Народното събрание. В червеното тук са показани онези договори за зимно и за аварийно поддържане, които наследихме от служебния кабинет. Само това можехме да правим – зимно и аварийно поддържане. А в синьото са заварените договори за основен ремонт и за ново строителство.

Водещ: А ще може ли впрочем да се прави аварийно поддържане след 30 септември, ако няма промяна в настоящата ситуация?

Гроздан Караджов: Не, няма да може. Аз ви казах, че глупостта на „Продължаваме промяната“  и лично на Кирил Петков е грандиозна, грандиозна. Аз тук може би единствената ми вина е, че се съгласих на подобно решение. Не трябваше никога да се поддавам на това изнудване, което те осъществиха върху мен тогава.

Водещ: Така, както ви слушаме, да разбираме ли, че темата ще се използва в предизборната кампания? Да очакваме ли нови разкрития във връзка с пътното строителство?

Гроздан Караджов: Ами те вече такива теми се използват в предизборната кампания. Както виждате, това е заложена мина умишлено – и срокът 30 септември, и това втората половина от средствата да се плащат под условия на решение на Народното събрание, това са заровени мини специално за служебното правителство. С този аргумент бяха сложени там от Кирил Петков. Детинско поведение, абсолютно безотговорно към българската нация. Третото – оня ден се говори кога щял да влезе интерконекторът в употреба и кога щял да има Акт 16.

Водещ: Скоро.

Гроздан Караджов: Скоро, ама онзи ден има Акт 14. Специалистите по строителство, като го чуват това нещо, се смеят с глас на ужасната некомпетентност на премиера. Знаете ли какво е Акт 14? Акт 14 е, ако тази телевизия има само бетон и тухли по нея, даже и тухлите не са необходими. Ами Акт 15, ами Акт 16? Минимум месец-два са необходими само за да се оформи документално това нещо. И онзи ден си излиза и си говори премиерът: „До две седмици, ако няма Акт 16, значи служебният кабинет ще саботира българските национални интереси“. Ето това са лъжите на „Продължаваме промяната“ на едро, грандиозни, безпардонни. И всички сякаш замръзват пред тях и даже и вие, журналистите започвате да питате – „Ама наистина ли са спрени тези пари?“. Не, не са спрени тези пари. Знаете ли кой може да спре една обществена поръчка?Или възложителят, или съдът, никой друг. Никаква Агенция за държавен финансов контрол, никакъв Кирил Петков, никакъв Асен Василев не могат да ги спрат. А също така тази поръчка е започнала през 2020 г., тя не е от онзи ден. И както ви казах, всичко се знае, знае се кои са възможните изпълнители. Единственото, което не се знаеше, е цената.

Водещ: В оставащите минути на разговора ни бих искал да ви попитам за вашата равносметка от престоя в управлението. Какво успяхте да свършите, бяха ли ви вързани ръцете и най-вече какво наследство оставяте?

Гроздан Караджов: Да. През по-голямата част от времето по отношение на АПИ много силно бяхме блокирани от „Продължаваме промяната“, лично от премиера. Защо – не мога да ви кажа. Но благодарение на този блокаж нямаме, спряла е работата по всички автомагистрали в България.

Водещ: Има хипотези за този блокаж. Една от тях гласи, че фирмите за пътно строителство са свързани с партия ГЕРБ и оттук насетне „Продължаваме промяната“ искат косвено да ударят по тях. Не е ли това едно резонно обяснение?

Гроздан Караджов: Точно така. На 30 януари кой внесе доклад до премиера, до вътрешния министър и до финансовия министър, в който искаше веднага да се спрат процедурите по ин хаус, защото по тях се строят автомагистралите, и да се премине към обявяването там, където имаше незаконни строежи? На 30 януари. И какво отговориха тия тримата, Кирил Петков и Асен Василев? Ами нищо, скриха се, скриха се, защото като стане въпрос да се взимат тежки решения, те не искат да носят отговорност. Те се крият. А ако вземем такова решение и са раздадени над 1,3 милиарда в аванси на тези фирми, и не успеем да си ги върнем като държава, кой ще носи вината, кой ще носи вината? Ей такива безотговорни хора, пак казвам, до власт не трябва да се допускат.  Те не само че съсипаха държавата, а спряха всички големи инфраструктурни проекти в България.

Водещ: Да се върнем на равносметката. Защо именно вашето министерство се оказа в центъра на някои от най-големите скандали? Най-много пари ли са замесени там, за какво става дума?

Гроздан Караджов: Ами, защото им трябваше фалшив повод, с който да обяснят пред хората защо е паднала коалицията. Те излязоха с…

Водещ: Но проблемите започнаха още пролетта, с първите траншове за средствата на пътното строителство. Тогава казвахме, че вероятно заложникът е гуверньорът на БНБ, че се преговаря по тази линия.

Гроздан Караджов: Напротив, обратното стана – заложник станаха пътищата на избора на гуверньора на БНБ, но това е ноторно известно. Пак тогава се затегнаха преговорите за управител на БНБ и отново се спря едно решение в Народното събрание, което беше внесено с подписите на „Продължаваме промяната“.

Водещ: А като казваме разменната монета е била БНБ, каква е разменната монета сега, по настоящия скандал?

Гроздан Караджов: Ама не може пътната инфраструктура, това, че нямаше кой да запълни една дупка тогава… Вие спомняте ли си, че на 1 април вече падна зимното поддържане и вече трябваше да почнем да оправяме пътищата, и нямаше кой, нямаше договор, с който да направим една дупка. И тогава беше ударена спирачка на това решение в Народното събрание заради избора на гуверньор, което също беше безотговорно и детинско поведение. Как може да застрашиш живота и здравето на хората?! Тези дупки късаха гуми, изкривяваха джанти, хората претърпяваха пътнотранспортни произшествия, здравето и животът им беше изложен на опасност. Те заради гуверньора удариха спирачките на това нещо. Какви са тия партньори? Вие с такива партньори няма да отидете на екскурзия, камо ли да тръгнете да управлявате държавата!

Водещ: Сега, тъй като отиваме към предсрочни избори, каква е вашата заявка за тях? Ще продължите ли да помагате експертно на „Има такъв народ“, бихме ли ви видели в партията?

Гроздан Караджов: Естествено, че аз съм се ползвал от тяхното доверие до този момент и много силна подкрепа. Партията е изключително лоялна към своите хора, заради което аз им дължа абсолютно същото. Така че ще работя за тях, доколкото съм им необходим и докъдето биха поискали. Моята лоялност никога не е била поставяна под въпрос. Животът ми е така да се каже достатъчно прозрачно виден за всички и да, ще продължа да им помагам във всяко едно отношение за кампанията.

Водещ: Участие в листи?

Гроздан Караджов: Казах ви, докъдето и както биха поискали, твърде рано е да говорими за такива неща.  Но за шест месеца, въпреки всички тези спънки, постигнахме немалко. Спомняте си реформата за тола, която две-три години всички бягаха от нея заради това, че е непопулярна мярка. 420 милиона за тази година е бюджетът благодарение на… Искаха ми оставката, имаше протести, заплашвах със стачки, какво ли не. Въпреки всичко си останах на позицията, както се казва, като министър тропнах по масата и догодина са 800 милиона, които ще влязат за пътна поддръжка, за безопасност и здравето на хората. Въпреки че едновременно с това намаляваме винетките с 10%. Това е наше постижение. Отделно – сгрешените винетки…

Водещ: Да, спомняме си добре, имаше протести тогава, доста сериозни от страна на пътните превозвачи във връзка с тол системата, но…

Гроздан Караджов: Да, ама как да нямаше, имаше! И да ви кажа, едно цяло правителство преди нас се беше огънало, ако си спомняте, и цялата второкласна мрежа не се таксуваше за тежкотоварните автомобили. Тежкотоварните автомобили внасяха 1/3 от сумата за тол, а 2/3 – ние за винетките. Това нещо се преобърна, от 1 януари вече ще бъде различно, и то при намаляване на винетките. Искам да ви припомня също, че благодарение на нашата политика спрямо местната власт и общините заделихме от бюджета на АПИ 418 милиона лева за 234 български общини, а 294 са проектите. Общият брой на общините в България е 265, т.е. има само 30 общини, които или не са подали никакви проекти, или проектите им да речем са били…

Водещ: Г-н Караджов, на финала на нашия разговор бих искал да ви попитам за вашите очаквания за служебното правителство.

Гроздан Караджов: А, моите очаквания, искрени, към служебното правителство са да направи ревизия на сегашното, да почне от моето министерство, да направи много детайлна ревизия кой как си е харчил парите. Аз имах възможност да покажа колко прозрачно. С решение на Народното събрание, по предишни договори за зимно поддържане и аварийно и за ново строителство, пак по предишни договори. Т.е. няма никаква, никаква следа за това някой да е бил облагодетелстван от пътното строителство или някоя от фирмите „Има такъв народ“ или аз персонално да сме искали да я финансираме по нещо, което е незаконно, или пък е направено или фаворизирано от нас.

Водещ: Много ви благодаря за този разговор, надявам се, че успяхме да внесем още малко яснота във връзка с казуса с пътното строителство.

Гроздан Караджов: И аз се надявам, да.

 

 

Цялото интервю на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов може да видите на интернет страницата на телевизията чрез този линк:

mrrb