Вицепремиерът Гроздан Караджов за БНТ: Протестите няма да променят решението за ТОЛ такса за второкласните пътища

Вицепремиерът Гроздан Караджов за БНТ: Протестите няма да променят решението за ТОЛ такса за второкласните път

29 март 2022 | 10:53

Водещ: Ще говорим за състоянието на българските пътища, в частност и магистрали. И едно решение, което беше анонсирано във вчерашния ден – превозните средства между 3,5 и 12 т от 1 юли да плащат между 2 и 7 стотинки на километър за преминаване по второкласните пътища. И в момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е 0 стотинки. Това предложение за промени направи и анонсира вицепремиерът Гроздан Караджов. Той сега е мой гост. Министър Караджов, веднага след като показахте и обяснихте за тези промени и ги анонсирахте във вчерашния ден, веднага след това имаше заявки за протести от страна на превозвачите, които попитаха защо сега, в най-голямата криза, в която се намираме, защо сега?
Гроздан Караджов:
Естествено е, ако си плащал 0 стотинки за второкласната пътна мрежа, всяка цена, която се предложи оттук нататък ще ти е висока. И със същите аргументи е било отложено заплащането на второкласната мрежа през 2020 г. Тогава са се снишили управляващите, стреснали са се от тези протести, които превозвачите и сега възнамеряват да направят. Аз съм за това те да изразят свободно своя граждански глас, ако искат с протести, по какъвто й да е начин, но казвам, че има политическа воля и не само в мен, но и в цялото правителство да подредим нещата така, както трябва да бъдат.

Водещ: Протестите няма да променят това решение?
Гроздан Караджов:
Мисля, че не.

Водещ: А не чухте ли аргументите от тяхна страна преди да го вземете? Имат опасения например за фалити, за това че наистина и без това се намират в тежко положение с цената на горивата и прочие?
Гроздан Караджов:
Нека да го кажем така – аз направих една среща с тях още на 2 февруари и тогава чух всичките им аргументи, част от тях бяха много резонни. И вчера им дадох отчет на представителите на превозвачите за това какво сме свършили. Какви промени в Закона за пътищата сме направили, така че тези високи наказания, които сега им се налагат заради тези пропуснати сегменти, или за пропуснато начало или край на определен маршрут в тол системата или чрез маршрутната карта, те да могат след това чрез своя оператор, който ги поддържа, да заявят тези грешки и да не бъдат третирани като нарушители. Имаше въпроси, които поставиха съвсем резонно за начина, по който се оперира тол системата, за това къде отиват средствата. По всички тези въпроси сме дали ясен отчет вчера и по икономическата страна естествено за фалити според мен не може да се говори. Става дума за представете си, ако един тир превози от единия край до другия на около 300 км 1 л олио или 1 кг брашно, ще бъде с не повече от стотинка  на килограм допълнителната цена. Т.е. не смятам, че нито за инфлация можем сериозно да говорим. Да, можем да хвърлим на масата като твърдение, но не се подкрепя икономически.

Водещ: Нека да поговорим за нещата, които сте им дали тогава като разчети, така да го кажем. Къде ще отидат тези средства, които сега ще се събират, защото едно от оплакванията е състоянието на пътищата именно от второкласната пътна мрежа?
Гроздан Караджов:
Точно това е моята констатация и моето оплакване. От декември месец съм министър на регионалното развитие и това, на което сме свидетели е ужасяващото състояние, в което се намира цялата пътна мрежа. Но това е претърпяло допълнително влошаване, защото през тол системата можем да наблюдаваме как се променя трафикът. И те се моделираха, така че да избягват първокласните пътища и магистралите, които в моментна давате на Вашия екран, защото по второкласната не се плаща. Това пък доведе до допълнително износване на тази мрежа и тази година, знаете че са предвидени около 500 милиона лева повече точно, за да оправим щетите и да я върнем в едно малко по-благоприятно състояние. Да Ви припомня още, че сме обявили 4-годишна програма за ремонтиране на цялата пътна мрежа в България, най-важната естествено, защото тя е 20 хиляди км и няма толкова средства за съжаление в бюджета. Принципът е онзи, който използва повече, онзи, който цапа повече, т.е. с по-лоши двигатели, той да заплаща и повече. Това е идеята. И разчетите на Световната банка, когато са инсталирали тази система, които са били консултанти по нейното  инсталиране, са били точно тя да стигне 1 милиард – 1,3 милиарда средства приходи.

Водещ: Кога ще ги стигнем тези 1,3 милиарда?
Гроздан Караджов:
Ако продължаваме да се снишаваме при всеки протест, ако продължаваме да се плашим от тежките решения, може би никога.

Водещ: А сега колко е събираемостта?
Гроздан Караджов:
За миналата година общо е 430 милиона.

Водещ: Това е много по-малко от тези 1,3 милиарда.
Гроздан Караджов:
Точно така. А от тези 430 милиона две трети са от винетките, от леките автомобили, които дават съвсем незначително износване.

Водещ: Т.е. системата в момента се е поддържала от автомобилите, а не от тежкотоварните.
Гроздан Караджов:
В европейските страни, това което аз няколко пъти изтъквам и мисля, че Вашите зрители вече много добре знаят, е че в европейските страни е обратното. Този, който повече въздейства – тежкотоварният трафик, тировете, те носят две трети от парите, които са необходими, за да се поддържа пътната мрежа. И сега също с вчерашната промяна, а именно ние ще намалим винетките с 10%, т.е. една годишна винетка ще падне с 10 лв., ние връщаме точно това уравнение в неговия равновесен вид – намаляваме цената на тези, които досега носеха бремето и увеличаваме цената на тежкотоварния трафик.

Водещ: Работят ли навсякъде камерите на тол системата? Има ли достатъчно екипи, които да следят за това и Ви връщам на онова, което сте казали на превозвачите – за нарушенията, събират ли се достатъчно глобите от нарушенията?
Гроздан Караджов:
Да, събират се. Специално нарушенията, които са при нас, защото примерно нарушенията за претоварване се събират от Агенция „Митници“, но тези нарушения, които са при нас се събират, по някои от тях естествено са съставени актове за административно нарушение, по тях се водят дела, някои превозвачи водят дела, абсолютно тяхно законово право, но всички онези, които са влезли в сила, са били събрани. И сега една от промените, които сме предложили в пакет с това, е че точно тези нарушения ще бъдат сведени до един санитарен минимум, т.е. не повече от 10% от досегашните нарушения ще останат, а всички останали неволни грешки, които се случват било заради технически неизправности на бордовото устройство или да кажем по друга техническа причина, или е забравил шофьорът да включи в запалката устройството…

Водещ: Това разбрах. Но Ви питам за камерите, не заради нещо друго, а защото имаме сигнали, за това, че…
Гроздан Караджов:
Камерите са изправни.

Водещ: Навсякъде работят?
Гроздан Караджов:
Последно ми докладваха за около 10 камери на цялата територия на държавата, но те се подменят периодично, мога тук да Ви потвърдя, че лично съм проверил складовите наличности. Даже са купени малко повече за складови наличности.

Водещ: То въпросът е и две да са камерите, ако знаят шофьорите, че там не работят, минават точно оттам.
Гроздан Караджов: Не могат, защото следващата рамка ги засича и тя автоматично заличава грешката на тази. Ако една рамка Ви е пропуснала, дори втора, но Ви засече третата, тя заличава тези двете и те не се отразяват като грешка. Грешки са само, когато имате в началото и края на един маршрут нерегистриране. И точно тях оправяме в момента. Случва се шофьор да забрави да си включи устройството, което си комуникира с тези рамки. Това е човешко. В 24 часа срок неговият оператор ще може да оправи тази грешка, да заплати само половината от така нареченият мак стол и с това да се приключи, да няма наказания.

Водещ: Да минем и към останалите теми, защото това не е никак маловажно да ги разясним тези неща, но виждам на нашата фейсбук страница колко към Вас въпроси се натрупаха само с началото на разговора ни. От вчера така към анонса към Вашето гостуване. Сега колегите ще ни покажат един клип, който ни изпрати Николай Николов с текста, който гласи: „Не е нормално, години прекарват международния транспорт през Витиня, пътят е развалина, хората правят магистрали за времето, дето тук се ремонтира. Нашата държава влачи тунел „Ечемишка“ и виадукти с години, срам и позор“. И с коментар моля наистина за това място и въпросът кога ремонтът на „Ечемишка“ ще е приключил, за да не минават, кога ще може да минават и по магистралата не по този път оттам?
Гроздан Караджов:
Тук в случая не е заради ремонта на „Ечемишка“ толкова проблемът, колкото е заради една тежка повреда на едно мостово съоръжение в този участък, където поради за съжаление наследените юридически проблеми, които имаме с така наречените договори за текущ ремонт и поддръжка, които са били прекратени в края на миналата година от служебното правителство, ние нямаме юридически начин да продължим да възлагаме този иначе авариен ремонт. И решението е в момента, как да се каже, да се мине през НС, което да потвърди тези договори и да продължи действието им, за да можем, така да се каже да отмени това прекратяване, иначе ние нямаме законово основание да го възлагаме. Или трябва да нарушаваме, както се е правило преди, закона или трябва да рискуваме. Както виждаме дотам е докарана, в смисъл това е наследството. Ако някой си мисли, че сме наследили, аз не успях да видя клипа, но с тези шофьори аз си пиша непрекъснато, те ми изпращат непрекъснато и на мен, може да е същият човек, и познавам проблемите им, но и на тях съм им казвал много пъти – наследството е толкова тежко и в юридическо, и в материално отношение, че почти не са ни останали…

Водещ: Да, то наследството е ясно. Но когато се връщаме постоянно на това – да, такова ни е наследството, хората искат резултати. Като казвате, че част от резултатите и решенията са в НС, Вие направили ли сте постъпка тогава да се вземе такова решение?
Гроздан Караджов:
Да, направил съм постъпка. Първо, проект за решение на НС е обсъден в коалиционен формат, за да забързаме неговото внасяне ще бъде подписано през тази седмица от депутати. Иначе, ако мине през нормалния ред на МС ще отнеме два месеца. Така че направили сме постъпка, не само сме направили, а сме разяснили на депутатите от регионалната комисия, които са от управляващата коалиция в детайли целия проблем и защо той не може да се реши от МС или от министъра лично, а трябва санкция на НС.

Водещ: Красимир Кацаров: „Кога ще се завърши АМ „Струма“, на чия съвест ще лежат по 30 убити всяка година катастрофи в Кресненското дефиле? На съвестта ли, на коалиционния партньор ли, дето управлява екоминистерството?“
Гроздан Караджов:
Няма да скрия, че водим тежък диалог с екоминистерството по повод Кресна, Кресненското дефиле. Разговорът продължава. Има резон това, което казва Вашият зрител.

Водещ: Не можете да се ангажирате докъде и какво оттук нататък?
Гроздан Караджов:
Не. Процедурата за момента е в три работни групи, за които МОСВ настоява да бъдат проверени отново всички варианти за тунел, за двойно преминаване по хълма, за смесено преминаване. Така че ще се проверят общо 4 варианта, което ще отнеме поне няколко месеца.

Водещ: Какво се случва, министър Караджов, с така наречените инхаус процедури, има ли ги все още, Вие възлагате ли нови?
Гроздан Караджов: Има ги. По тях продължава да се строи. Този въпрос също, мисля че тук в това студио съм споменавал, че също трябва да бъде разплетен от НС. Там също е подготвен материал от моя страна, който мисля че в края на януари или началото на февруари предоставих в МС и на базата, на който има така да се каже, един юридически консилиум, който в момента работи да представи рисковете от прекратяването на тези инхаус процедури, с които се строи АМ „Хемус“ и скоростният път Видин-Ботевград или да бъдат продължени чрез някакъв вид санирано оздравяване на тези процедури. Това обаче крие страхотни рискове и в двата случая, така че не може да се вземе лекомислено. Мисля, че в следващия месец, в април, ще бъде разплетено отново в НС, надявам се с подкрепата на мнозинството.

Водещ: Но тези процедури бяха посочени вече като порочна практика и остана в хората впечатлението, че нещо, което Вие няма да продължите като практика?
Гроздан Караджов:
Аз не съм възлагал такива процедури и няма да ги продължавам. Т.е., когато разплетем и този възел, там ще има санкциониране, санкция на НС, т.е. те или ще бъдат претрансформирани в друг вид договор, по който да е ясно кой носи гаранцията. В момента по инхаус договорите държавата си носи сама гаранцията по построеното и нали разбирате, това не е в държавен интерес. Освен това са раздадени 35% аванси, за които ясно е записано, че не се връщат, независимо по каква причина ще бъдат прекратени тези договори. Това са сериозни рискове, става дума за над 1 милиард.

Водещ: Темата за „Струма“ веднага предизвика дебат във фейсбук. Вярно ли е, че тунел „Железница“ свършва в нищото и трасето му не може да се използва, докато не бъде завършена магистрала „Струма“?
Гроздан Караджов:
Не. Тунел „Железница“ си завършва там, където трябва да завърши. От него остават едни 3 км, които в момента не се строят.  Защото, когато се избере вариант за тунел е едно трасето, имаме ли разработени трите варианта с едно платно долу, едно платно горе е друго и с двете платна е трето. Така че с тунел „Железница“ има голям проблем, защото там се активира сериозно свлачище, т.е. в момента се проектира противосвлачищно съоръжение, това което ще го застопори, за да не се деформира.

Водещ: Европрокуратурата разследва 9 български строителни фирми. Знаете ли нещо повече по този казус?
Гроздан Караджов:
Не.

Водещ: Дори и за какви точно злоупотреби става дума?
Гроздан Караджов:
Не. Само това, което чрез Вашите медии научавам.

Водещ: Кога да се очаква тогава някаква информация или за някакъв край да бъде достигнат и защо европрокуратурата върши нещо, което тук не е казано, че е проблем?
Гроздан Караджов:
Това е добър въпрос, но нямам коментар, в смисъл нямам представа защо. Аз съм министър на гражданско министерство. Нямам никаква представа какво се разследва, какво прокуратурата прави, какво съдът прави. В смисъл това е друга власт. И даже не е много етично аз да коментирам какво се случва там.

Водещ: Като вицепремиер Ви питам любимият въпрос напоследък, стабилна ли е коалицията, след различията по темата Украйна, сега се появиха различия по темата шеф на БНБ, какво ще се случи?
Гроздан Караджов:
Различията, според мен, имат и позитивен ефект, т.е. различията в крайна сметка често водят до това, че се намира най-верният път. Не виждам специално в тези два въпроса как това би довело до такъв драматичен разрив, че да се разпадне коалицията. Мисля, че се преекспонира.

Водещ: В крайна сметка в четвъртък ще имаме ли нов управител на БНБ?
Гроздан Караджов:
Това ще го реши НС, ние министрите нямаме много общо с този избор. Ще се съгласите, че…

Водещ: Като разговори в коалицията Ви питам по-скоро, има ли някакъв напредък или категорично в зала ще се реши, там знаем гласовете как са?
Гроздан Караджов:
Ако са двама кандидатите, според мен би трябвало да има. Защото най-малкото гласовете се разпределят и един от двамата ще бъде избран.

Водещ: Благодаря Ви много за този разговор.

 

Запис от участието на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов може да видите на интернет страницата на БНТ

mrrb