Вицепремиерът Гроздан Караджов за Нова тв: Работи се по закон, стимулиращ развитието на инфраструктурата

Вицепремиерът Гроздан Караджов за Нова тв: Работи се по закон, стимулиращ развитието на инфраструктурата

05 април 2022 | 11:00

Водещ: Министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов вече е в нашето студио. Добро утро!

Гроздан Караджов: Добро утро!

Водещ: Няма да Ви лъжа, страшно много въпроси към Вас по много теми, свързани и със строителството, и със санирането, и с ВиК сектора. Това, което си говорихме допреди малко –  това е едно доста политематично министерство. Преди това обаче един въпрос извън Вашето министерство, по който съм сигурна, че имате мнение. Кажете с кого от двамата кандидати начело на БНБ бихте се чувствали по-спокоен? И ви питам – по-спокоен, защото си спомням, че назад във времето, преди с Вас да говорим за магистрали, сме говорили примерно за КТБ и за ролята на БНБ в стабилността на банковата система. Та, имате ли си кандидат от двамата от управляващата коалиция?

Гроздан Караджов: Ако измерителят за спокойствие би бил да не се случи второ КТБ, аз мисля, че и с двамата съм спокоен. Но в лично качество познавам само Любо Каримански и го познавам като почтен и сериозен човек, в смисъл и като финансист сериозен, и като морални качества сериозен.

Водещ: Това ли Ви е основанието или по партийна линия по-скоро, защото той е кандидатът на „Има такъв народ“, го подкрепяте?

Гроздан Караджов: Не, просто го познавам. В смисъл, последните 6 месеца се запознах с него и е имало неща, които сме работили заедно. Включително и в сряда ще бъдем при него на изслушване на бюджетна комисия. С него се работи лесно, делови човек е и според мен като морални устои е човек, който никога не би допуснал второ КТБ. Не знам откъде се породи тая цялата истерия, но…

Водещ: Не, не, извън истерията, която е създадена, за да наклони везните в едната или в другата посока, просто помня, че с Вас сме водили тези разговори. Помня, дори Вие казвахте, давахте примера с Английската централна банка, която се ръководи от чужденец. В този смисъл добре ли е? Да, има я и тая опорна точка срещу Каримански. Добре ли е това, че той е работил в локални банки, не е ли риск?

Гроздан Караджов: Важно е да е добър професионалист, да е стабилен като характер, т.е. да не може някой да му дърпа конците в решителния момент. Т.е. той трябва да прояви твърдост, когато се зародят още признаците на едно ново КТБ. А то какво е – в смисъл, да видиш, че банката дава повече средства, отколкото може да… първо, без обезпечение и че няма необходимите провизии. Тези неща, ако се следят истински, т.е. проверяващите екипи да ги контролираш и те да виждат вътре какво става в банката, не да си затворят очите всичките и да разпишат едни прекрасни документи, защото с такива прекрасни подписи фалира КТБ.

Водещ: Така беше, да. Сега, ако се стигне до там, че кандидатът на „Има такъв народ“ бъде избран с гласовете на ДПС, това ще бъде ли проблем за Вас?

Гроздан Караджов: В случая има двама кандидати и аз го приемам като съревнование. Няма нищо по-хубаво от съревнованието. Единната кандидатура – да, тя носи политическото послание, към което според мен вие ме навеждате, че една стабилна коалиция излъчва един кандидат. Аз бих казал, че една стабилна коалиция може да излъчи и двама, и трима кандидати. И оттам нататък, станат ли двама, съревнованието си е истинско и който завоюва повече гласове и откъдето ги завоюва. Аз между другото съм далече от мисълта…

Водещ: Аз Ви питах по-скоро за символа…

Гроздан Караджов: … че те ще се разделят, тези гласове. Аз мисля, че ще има депутати от различни цветове, които ще гласуват и за единия, и за другия, защото и двамата са добри.

Водещ: Няма да е монолитна подкрепа от страна на парламентарната група на ГЕРБ и на ДПС. Но знаете ли, за ДПС…

Гроздан Караджов: Това е моето предположение и почти съм убеден, че така ще стане.

Водещ: За ДПС истината е, че Ви попитах, защото си спомням, че в някакъв момент, в който те пишеха някакъв закон срещу разграбването на КТБ…

Гроздан Караджов: Да.

Водещ: … Вие ги посъветвахте да напишат учебник как се срутва банка.

Гроздан Караджов: Учебник, учебник.

Водещ: И затова Ви попитах – ако в тоя момент те застанат зад вашия кандидат, дали няма да е проблем за вас?

Гроздан Караджов: Е, няма връзка между тези две неща. В смисъл, абсолютно в случая си е въпрос на съревнование, защото те наистина съучастваха в бутането на КТБ. То и в изграждането на КТБ. И аз си спомням колко много ги беше жегнал този мой пост във фейсбук, но това е истината. Надявам се обаче, че след тази случка всички са си извадили необходимите изводи в България.

Водещ: И какво, сега има друго ДПС, което може да подкрепи Каримански?

Гроздан Караджов: Не, няма друго ДПС, същото ДПС си е. Но пак казвам, нека да видим дали тези гласове ще са решаващите. Аз се опитах да Ви кажа, че ако толкова елементарно се разделят гласовете, тогава въпросът Ви би имал някакво основание. Но аз не мисля, че ще е така. Смятам, че много депутати ще подкрепят и двамата кандидати. И има защо. В смисъл, и двамата са добри. Какво значение има кой от двама добри кандидати ще спечели?

Водещ: Да, смятате, че няма да става дума за партийна подкрепа, а по-скоро, че депутатите ще решат по съвест, както се казва?

Гроздан Караджов: Да, идеята на въпроса ви – че ДПС ще реши кой да е кандидатът, според мен не отговаря на действителността. Тя е много опростено математическа.

Водещ: Разбрах Ви.

Гроздан Караджов: В парламента в момента има хора, които подкрепят и двамата кандидати, и това ще проличи на гласуването.

Водещ: Добре, понеже искам да ни остане достатъчно време да говорим за пътища, един въпрос само по другата спорна тема – да се изпраща или не военна помощ. Сега тази тема беше прехвърлена вече в Народното събрание, но знам, че сте обсъждали в Министерски съвет. Кажете Вие на каква позиция бяхте и това си беше Вашата си позиция или сте следвали някаква зададена от „Има такъв народ“ позиция и теза?

Гроздан Караджов: Няколко въпроса са. По първия – изначално си е тема на Народното събрание. Народното събрание може да прецени в частта „Военна помощ“ дали може да изпращаме оръжие като помощ на Украйна или не. Вторият въпрос е – не съм получавал инструкции от „Има такъв народ“ за това какво да ми бъде мнението. Дори напротив, още когато приех да съм тяхна номинация, лидерът на формацията Слави Трифонов ми каза „Прави това, което трябва да се прави, т.е. това, което по съвест смяташ, че трябва да се прави“. Това, което в разговорите, които сме водили в Министерски съвет, защото очевидно е, че имаме различия, и то крайни, моето мнение е не само предвидимо, а и смятам, че е абсолютно морално устойчиво и правилно – че ние трябва да помогнем по всеки един начин, по който Украйна поиска от нас. Всяка една помощ, включително било тя и военна, би трябвало да им бъде предоставена, защото първо те са нападнати, те не са нападатели, защото агресорът е многократно пъти по-силен военно, хегемон е в този район. И трето, защото Украйна брани своята демокрация, каквато сме и ние. Ние не сме диктатура. Всъщност у българина силно е залегнало това чувство за желание към свобода и към демокрация. Не е това случаят в Русия. Т.е. няма как да не помогнем. И между другото, ние им помагаме. Аз не съм убеден, че военната помощ е най-важната в случая. Това, че майките, синовете и дъщерите и възрастните хора на украинците са тук и са в приятелска обстановка, това е много голяма помощ.

Водещ: Да, и Украйна всеки ден ни благодари за това, но и всеки ден някой ни напомня, че всъщност там битката не е само за Украйна, а за цяла Европа, и че те ще победят в деня, в който имат достатъчно оръжие да го направят.

Гроздан Караджов: Така е, така е. И аз съм на същото мнение. Но пак казвам, въпросът ще се развие в Народното събрание. Народното събрание е това, което единствено може да реши тази част от въпроса. Иначе за всякаква помощ съм – и за военната, и за невоенната помощ. Не смятам, че предоставянето на каквато и да е военна помощ ще ни въвлече във война. Смятам, че това са измислени плашила, такива хартиени плашила, които да ни страхуват. И също приемам, че е нормално голяма част от хората да се страхуват от това войната да премине българската граница. Така че гледам и да съм умерен в говоренето.

Водещ: Важно беше да изясним Вашите позиции и по тази тема. Сега обаче влизаме в…

Гроздан Караджов: Е, тя е ясна от 1989 г. насам.

Водещ: Да. Влизаме сега в Министерството на регионалното развитие и във вашата роля на министър. Да започнем с обхвата на тол системата, защото това ми се струва най-актуалното в момента. От юли превозните средства между 3,5 и 12 тона ще плащат такси и за второкласните пътища. Таксите, доколкото разбирам, са между 2 и 7 стотинки.

Гроздан Караджов: 2 и 7 стотинки.

Водещ: Да. Сега, разбирам вашата логика, че тези, които рушат най-много, трябва да плащат най-много и че досега пирамидата е била обърната, което не е логично и не е справедливо. Обаче посреща се тази идея с притеснение. От една страна – че това се случва на превозвачите в момент, в който и горивата се качват и е криза, и от друга страна – че тия пътища са в много лошо състояние и образно казано, не си струват парите. Не е ли логично това, което казват те?

Гроздан Караджов: И с двете притеснения съм абсолютно съгласен и солидарен. Аз го казах пред превозвачите. Имах две срещи с тях и на двете бях абсолютно честен, открит с тях и съм съгласен с това, което те казват. Но фактите са, че тол системата е трябвало да влезе с реален обхват, т.е. и в момента второкласните пътища са в нейния обхват, но са с 0 стотинки. Още преди две години – две години ваканция. Приемете го така за превозвачите.

Водещ: А сега ваканцията свърши, така ли?

Гроздан Караджов: Да, някой трябва да изпие горчивата чаша. На мен се пада. Аз не съм от нерешителните хора, които да се поддадат на какъвто и да е натиск. Да, разбирам, че са недоволни и абсолютно съм солидарен с тяхното недоволство. Но не смятам, че на фона на превози, които се увеличават и има ръст в превозите, видим, от пандемията. Всъщност пандемията не даде този спад икономически, както го имаше в другите сектори, нямаше го в сектора на транспортните превози. Така че…

Водещ: Т.е. вие казвате – криза в тоя бизнес няма, няма да ги ощети толкова много тая цена, 2-7 стотинки.

Гроздан Караджов: Реално… Вижте, криза има навсякъде. Нито един министър няма да си позволи да каже това, което… или да повторя.

Водещ: Защото казахте „увеличаване в ръста“.

Гроздан Караджов: Увеличават се, но това не значи, че и разходите не им се увеличават. Т.е. аз не искам да гледам в тяхното канче, казано на български език.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: По отношение на пътищата – да, състоянието, в което ги заварваме, е меко казано отвратително. И усилията, които ще хвърлим през тази година, за да се оправят, по-специално магистрали, първокласни и скоростни пътища, това ще бъде първата стъпка през тази година. А след това ще се пренесем и към второкласните пътища. За първи път е сложено толкова голямо финансиране. Т.е. държавата предварително слага тази надбавка, която ще получи след това. С други думи, приемете го и така: ние първо даваме – говоря като държавно управление, като правителство, след това обаче искаме и този, който ползва, да плаща. Защото иначе го плащате вие, плащат го пенсионери, плащат го хора, които да речем не ползват толкова активно пътищата.

Водещ: Добре, но нека да видим…

Гроздан Караджов: И другото – 2/3 от средствата за 2021 г. са платени от винетките. Не е честно. Трябва да балансираме нещата. 2/3 от парите трябва да идват от тежкотоварните превози, 1/3 трябва да идват от винетките. Ето това сега е балансирано и от 1 юли ще бъде балансирано.

Водещ: Опитвате се да обърнете системата с други думи. Тая система, тя трябваше да е …

Гроздан Караджов: Да я подредим.

Водещ: Да. Тя трябваше да е…

Гроздан Караджов: Аз съм дошъл с идеята за добър стопанин, който да подреди както обществените поръчки, защото това е най-големият възложител в страната – МРРБ. Да стават по нормален, по чист и прозрачен начина, не през ин хаус, не през всякакви измислени процедури на такива номинирани фаворити. Това ми е усилието.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: Сигурно сте забелязали, може и да е останало…

Водещ: Казахте, че са в отвратително състояние, особено някои пътища. Да отидем там, където бяхме вчера, там, където трябва да обикалят камионите през Витиня. Да видим Румен Бахов вчера какво видя на място – наистина е… как да кажа, човек да се чуди да се забавлява ли или да тъгува за условията, в които живеем и при които пък преминават тези шофьори.

Водещ: Да. И сега въпросът е тия дупки колко стотинки струват, министър Караджов?

Гроздан Караджов: Тези дупки са в резултат на една тежка повреда – ето, виждате тези колони на виадукта, които подпират целия мост отгоре.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: В неговата най-висока част има едно нещо, което се казва ригел и което е скъсано. Ама е скъсано така от година и половина, не е скъсано сега, от януари. И още тогава са отклонили движението, защото ако този трафик минава отгоре, може целите три ленти, т.е. едното платно, да се срине долу. Казвам го с целия риск хората да се страхуват. Но да, това е реалността, която заварваме. Освен това, са ни оставили договори за поддръжка, по които не можем да възлагаме. Т.е. дори тези пълненици на дупки, които видяхте – жалки, се правят буквално по ръба на закона. И за да се избавим от тези от една страна юридически клещи…

Водещ: Как не може да възлагате – извинявайте, нека да го обясним?

Гроздан Караджов: Договорите за текущ ремонт и поддръжка, които ние сме наследили, веднъж са били обявени за надхвърлили многократно размера си, следователно ние не можем да довъзложим сега този път да се работи.

Водещ: Защото сте над, да.

Гроздан Караджов: Да. Вчера съм помолил колегите от АПИ, въпреки всичко, да започнат ремонта на този участък, много добре знаейки, че ще нарушат закона.

Водещ: Да го нарушат, не на ръба, а да го нарушат?

Гроздан Караджов: Ами да.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: Като паралелно сме внесли в Народното събрание, за да се избавим от тези юридически клещи, и днес ще се гледа в Комисията по регионална политика – надявам се, ако Господ е с нас и председателят на Народното събрание го разпореди, да е първа точка в четвъртък – решение, с което да ни се даде възможност, тъй като по време на служебното правителство пък тези договори отделно са били прекратени, сега от април до юни всички тези 32 договора за поддържане на страната ще отпадат един по един, като мини гърмят, за да ни дадат разрешение от Народното събрание с нормативна сила да възлагаме. Ето това е резултатът, който виждате…

Водещ: С други думи, да ви развържат ръцете през парламента.

Гроздан Караджов: Да ни дадат възможност да си вършим работата, да започнат тези ремонти. Като такива ремонти – започнати и недовършени, като този, има 278 обекта.

Водещ: 278 обекта.

Гроздан Караджов: 278. Няма община…

Водещ: По които Вие на практика в момента не можете да направите нищо, освен ако не искате да нарушите закона? Така ли е?

Гроздан Караджов: Абсолютно.

Водещ: Така е.

Гроздан Караджов: Абсолютно.

Водещ: Добре, кажете по…

Гроздан Караджов: Гарантирам Ви го с думата си. Нещо повече – внесли сме доклад по този въпрос в Народното събрание, днес ще се гледа на регионална комисия.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: Аз много, много се моля на депутатите да ни влязат в положението, да разрешат да довъзлагаме тези договори, които са били прекратени, да не ги броим за прекратени, а до избора на новите процедури, които пък вече са в ход, да може да завържем старите с новите процедури. Виждате…

Водещ: За да продължите работа, разбрах ви. Понеже много…

Гроздан Караджов: Да. И мисля, че е нормално да ни дадат.

Водещ: Да. Много бързо тече времето във Ваше присъствие, затова кажете има ли развитие по темата с магистрала „Струма“ и Кресненското дефиле? Там знам, че няколко комисии умуват как точно да стават нещата – тунел ли да има, двойно преминаване по хълма ли, смесено ли, по какъв начин. Някакъв напредък, стъпки има ли?

Гроздан Караджов: Казано директно, най-кратко – екологията не харесват сегашния вариант, при който остават две ленти долу в дефилето и само едно, тройно платно горе на хълма на Пирин.

Водещ: Те хубаво не го харесват – нещо предлагат ли конкретно? Някъде срещнали ли сте се в идеите си?

Гроздан Караджов: Предлагат се двата варианта. Единият е за тунела, другият е и двете платна да минат по склоновете на Пирин. Естествено, ние изчакваме да видим т.нар. процедура по Бернската конвенция до какви резултати ще доведе. Резултатите ще бъдат какви ще са цените на тия три варианта, каква ще е икономическата и социалната цена за местното население и трето – каква ще е екологичната цена. Според изводите от тези три варианта и по тези три параметри ще се избере и варианта, по който да продължим. Още едно…

Водещ: От какво ще се водите основно – от екологията или от икономиката? Кой ще бъде аргументът, който ще надделее?

Гроздан Караджов: Кажете ми Вие. Който надделее, в смисъл, може би ще има един вариант, по който всичките тези ще бъдат удовлетворителни. Тогава ще е той. Няма как да прогнозирам.

Водещ: Срокове някакви можем ли да кажем?

Гроздан Караджов: Ако остане този вариант, който е в момента – има и избрани изпълнители, и избрани изпълнители за надзорната работа и може да започне веднага, като 240 дена е проектирането спрямо него. Има си цени на завършването, които, понеже това е станало преди две години още, започнал е този търг – представете си цените са много…

Водещ: Аз не говоря за сроковете на търговете, а за това тези комисии, които работят в екологичното и в регионалното министерство, в какви срокове могат да дадат… знам ли, някаква препоръка какво да се прави там, решение да има.

Гроздан Караджов: Надявам се, че ако не през април, то през май ще сме финализирали.

Водещ: Добре. По „Хемус“ строи ли се? Колко километра магистрала за първите 100 дни на новото правителство са построени?

Гроздан Караджов: Зависи какво имате предвид под „построи“. Асфалтира – нищо, защото зимата не може да се асфалтира.

Водещ: Чак дотам – не.

Гроздан Караджов: Но по първи, втори и трети участък имаме напредък на автомагистрала „Хемус“. Много сериозен напредък имаме по скоростния път Ботевград – Видин, където и на двете места фактически вчера на оперативка обсъждахме дали вече времето е подходящо. Искат фирмите разрешение да започнат да асфалтират, така че мнението на специалистите вече е, че може да се даде разрешение и могат да започнат асфалтиране на участъците.

Водещ: Това е добре, но следите ли това разследване за „Хемус“, за парите в чували, теглени от банкомати, изнасяни в чували, по което и до ден днешен има един единствен обвиняем? Не Ви ли… как да кажа, като човек, който строи пътища в момента, или поне отговаря за това, не ви ли взривява тая тема?

Гроздан Караджов: Тя ме взривява като гражданин, защото аз ги следя през вас, през медиите – това, което излезе в медиите, това чета. Като граждански министър нямам повече информация от всеки друг гражданин. Взривява ме. И затова задачата, която съм си поставил за края на този месец или началото на май, е да разплетем и казуса, освен този казус с текущия ремонт, който преди малко ви казах и го разплитаме през Народното събрание…

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: По същия начин, по подобен начин да разплетем и казуса с ин хаус процедурите, от които са се вадели тези сакове.

Водещ: Които са си в ход, нали така? Вие отказахте да ги спрете, защото оттук нататък това би означавало, да, неустойки.

Гроздан Караджов: Аз не мога да спра работата по автомагистралите. Също, ако прекратя, рискът да не се върнат 35%, т.е. 1,3 милиарда лева да не се върнат и години наред да се съдим за тия пари и накрая държавата да ги загуби, за мен това е прекомерен риск и няма да взема такова решение. Но много бих искал сегашните им договори по сегашните цени, независимо как се е стигнало до тях, отново да бъдат трансформирани в реални договори за строителство, така че вече строителите да носят гаранции за това, което построяват. Защото в момента имаме доставчици на материали и доставчици на наем на техника и какво се случва, кой носи гаранцията – държавната, 100% държавната фирма „Автомагистрали“. Това каква гаранция е? Ами мен ако ме питате, все едно държавата си носи гаранцията, все едно че тя няма нито един ден гаранция.

Водещ: Сега вече, като сте вътре в министерството, имате ли отговор на въпроса и различен ли е отговорът от отговора, който сте имали преди да влезете в министерството – отговорът на въпроса защо имаме магистрала, магистрала и половина? Кражбите ли, далаверата ли, интересите ли? Затова ли в такова състояние са нашите пътища, затова ли нямаме достатъчно магистрали? Затова ли се бавят процедури? Каква е причината?

Гроздан Караджов: За мен главните две причини наистина са и кражбите, защото кражбите позволяват между фирмите и властта, и управляващите да стане симбиоза. И после тоя, от който един вид си взел рушвета, ти как ще го контролираш? И от първия ден съм казал: срещи с фирми при мен няма никакви, не искам нито да ги знам, нито да ги познавам. По документи – те трябва да си изпълняват и това, което имат грешки, трябва неустойки да си плащат. Толкова по въпроса. Никакви приятелства, познанства и закачки. Второто нещо е – законите са много тромави. Ако искате по законен път да започнем сега примерно една магистрала с Вас, да я начертаем и да… да кажем имаме средства осигурени, да я започнем – между 5 и 6 години отнемат само процедурни правила. И смятам, че Законът за устройството на територията е непригоден за инфраструктурните проекти. Мисля, че той никога не е – като юрист го казвам, мисля, че той никога не е правен, защото той е правен 1995, 1996, 1997 г., за големи или за всякакви инфраструктурни проекти. Налага се и съм възложил, вече работят върху идеи – може би това е новина, – върху идейна фаза на инфраструктурен закон, т.е. закон, който да стимулира развитието на инфраструктурата, като скъси всички срокове и ги приведе по възможност до една година подготвителна работа. Иначе в момента 6 години подготвителна работа – каква инфраструктура?

Водещ: Да, специален закон, казвате.

Гроздан Караджов: Ами да, закон за… Аз лично в началото смятах, че това трябва да е един временен закон, т.е. Закон за интензивно развитие на инфраструктурата до 2030 г., за да може да насмогнем. Просто така никога няма българинът да получи онова, което иска.

Водещ: Да.

Гроздан Караджов: А реално той си плаща за това. Сега смятам, че това трябва да е един постоянен закон, с много строги срокове за всеки чиновник в какъв срок да отговаря. Защото всичките тези срокове са разни срокове на институции, които се подават писма, чака се с месеци и тия месеци…

Водещ: Добре.

Гроздан Караджов: Екологичната е 20 месеца, 20 месеца е екологична процедура.

Водещ: Идеята е във Вашите ръце, остава и да я реализирате.

Гроздан Караджов: Ами да, предполагам, че до края на лятото, до юли ще можем да предложим нещо.

Водещ: Добре. Благодаря Ви много за това, че отделихте от времето си и отговорихте на моите въпроси. Благодаря Ви!

 

Интервюто може да гледате в сайта на телевизията чрез този линк. 

 

mrrb