Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в интервю за "Здравей, България" на Нова тв: Никога не е било възможно „Хемус” да се построи до 2024 г.

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в интервю за "Здравей,

24 януари 2022 | 11:12

Водещ: Здравейте, добре дошли. Сняг вали. Проблеми има ли навън?

Гроздан Караджов: По информацията, която получавам от рано тази сутрин, не е имало проблеми досега със снегопочистването, изобщо с проходимостта. В някои части, където традиционно пътищата не са пригодени за тежкотоварен трафик при обилен снеговалеж, имаме кратки затваряния за над 12-тонни превозни средства.

Водеща: Да. И се чисти, казвате, навсякъде, няма да има неочаквани проблеми с придвижването днес.

Гроздан Караджов: Да, даже имам, за щастие, за първи път имам снимки на граждани, които показват как по три снегорина вървят един след друг по „Хемус“ и явно се справят.

Водеща: Да, защото обикновено други снимки виждаме, така че да. Добре.

Гроздан Караджов: За първи път. При предишния снеговалеж имаше проблеми доста, аз дори написах във „Фейсбук“, че каквото можахме, направихме рано сутринта, но не бяха излезли толкова навреме машините. Тази нощ няма такива проблеми. Очевидно започваме да се справяме по-добре.

Водеща: Че и снегът не е много голям, така че да. Добре.

Гроздан Караджов: Така е, така е, също признавам, че и това способства.

Водеща: Сега ще говорим за магистралите, коя кога я чакаме, при какви условия я чакаме също така. Ще говорим и за тези мащабни ремонти на пътища, които са в окаяно състояние и които се каните да правите. Но в началото кажете за „Хемус“. Няма да бъде завършена по-рано от 2027 г. Последно я чакахме 2024 г. Защо още – колко, още пет години трябва да чакаме „Хемус“.

Гроздан Караджов: 2024 г. може да го сложите в графата „Предизборни обещания“. Никога не е можело да бъде направена за 2024 г. Ще ви дам доказателства.

Водеща: Никога не е било реалистично, така ли?

Гроздан Караджов: Могло е да я нарисуват до 2024 г., което и в момента се прави. Работата по „Хемус“ никога не е спирала, работата по проектирането по „Хемус“ също не е спирала.

Водещ: Първи, втори, трети – какво е сега? Това е до Ловеч, нали така?

Гроздан Караджов: Вижте, магистралата минава над Ловеч, тя не минава през Ловеч.

Първи участък е почти готов. Той още през май месец тази година ще бъде готов. Участъкът 2 и 3 – в 2 има нужда от преработка на участъка, защото е било предвидено първоначално да има тунел, който сега отпада поради, както казват геолозите, глинен комин вътре в самия тунел, т.е. няма върху какво да се укрепи дъното на този тунел.

Водеща: Т.е. малко трябва да се работи там, да се преработи.

Гроздан Караджов: Лошо проектиране. Там в момента се преработва, така че той ще стане догодина пролетта. Участък 3 – по същия начин, до края на годината ще бъде готов.

Водещ: Четвърти, пети, шести.

Гроздан Караджов: На практика няма как да се вържете към жълтия път долу – това е пътят към Варна. Стоп. Ето дотук. Виждате ли, най-първото място, на което можете да се вържете към пътя Севлиево – Велико Търново и от там…

Водещ: Сегашният път.

Гроздан Караджов: Да, сегашният път е при Велико Търново.  Така че няма никакво значение първи, втори, трети, четвърти, пети, шести участъци кога ще станат. Най-първата възможна практическа полза за българския шофьор ще бъде, когато се завърши и шести участък.

Водещ: Е защо? Ако съм в Ловеч, ще стигна от горе, зеленото, където е – нали ако съм в Ловеч и се открие до края на годината, ще мога от тук да отида.

Гроздан Караджов: Така е, вие сте прав.  5% от трафика може би ще спечели, но останалите 95%, които са за Варна, няма.

Водеща: Им е все едно, да.

Гроздан Караджов: Им е все едно.

Водещ: То е 30 км – аз се опитвах да го сметна. То не е много.

Гроздан Караджов: Хич не е, хич не е много, да.

Водещ: Изглежда много зелено – първи, втори, трети участък, то са някакви смешни километри.

Гроздан Караджов: Да, така е. Сега нека да продължим, за да разберете оттам нататък как вървят. В четвърти-пети участък имаме също проблеми с това, че още не е отчуждена собствеността, по която ще мине магистралата. Там имаме проекти, но отчуждаване не е извършено. Защо не е извършено повече от 24 месеца – не знам. Ето ви ги тези две години, които са проспани. Трудно ми е да изследвам кой какво не си е свършил, казвам ви фактите. Освен това четвърти и пети участък имат незаконно строителство, т.е. там е констатирано строителство без да е имало разрешение за строеж.

Водеща: А там какво се прави сега?

Гроздан Караджов: Ами какво се прави – сега нищо не се прави на четвърти и пети участък, освен че се отчуждава. Т.е. първо трябва да стане отчуждението, после, за да е законно, трябва да извадим разрешението за строеж и трето, трябва да минем през Народното събрание, за да узакони това незаконно построено.

Водещ: Ние ще се пенсионираме, докато стане тая магистрала.

Гроздан Караджов: Ами, ако смятате да се пенсионирате до 2027 г. – да. Аз също като много пъти лъган, защото мисля, че разбирате, че съм от вашата страна. От един месец и половина съм на другия стол и казвам фактите – такива са, каквито са. Не искам да лъжа хората, не искам да давам такива обещания, предизборни.

Водеща: То затова е въпросът дали и 2027 г. е реалистичен, защото ще стигнем и до участък 7 – там ли беше свлачището?

Гроздан Караджов: Седми, осми участък са изцяло ново трасе. Веднъж имаме минаване през един участък, който е в ловно стопанство, нещо като природен парк – нямаме право да минем от там. Има и свлачищни процеси, които заобикаляме. С 3 км ще се удължи общо трасето, но за да заобиколим, почваме от нулата. Т.е. защо никога не е могло да стане до 2027 г. – в момента „А“-то и „Б“-то на инвестиционните проекти е първо – проектиране, второ – отчуждаване, трето – ОВОС, четвърто – строително разрешение и чак тогава започва строежът. Минимум две години са тези първите четири.

Водещ: Много е бавно и много трудно се подготвя. Тогава…

Гроздан Караджов: Точно така. И това трябва да е ясно – когато политиците обещават някакви неща, това са едни фантазии.  Аз ви казвам съвсем експертно и това беше показано в интернет, разговарях на работно съвещание с експертите – те дадоха тези срокове, това не са мои срокове.

Водещ: Как тогава новата власт обещава пет моста над Дунав, след като вие, цялото време дотук говорим за едни участъци от една от магистралите ни, дето не е готова? Обяснихте колко време трябва да се подготвя.

Гроздан Караджов: Новата власт не е конкретно. Аз не съм обещавал в четиригодишен срок да стане нито един мост. Това е невъзможно. И в същата тази работна среща за първи път, когато съм говорил за мостове, съм казал: в четиригодишния период, за който се разчита един мандат, може най-много да започне строителството на един или повече мостове.

Водещ: Цитат – Асен Василев, 4 януари: „Четворната коалиция подготвя мащабна инфраструктурна програма за близо 12 милиарда лева в рамките на мандата, съобщи финансовият министър. Целта е в следващите четири години да бъдат построени нови четири-пет моста над река Дунав, три тунела под Стара планина и още куп други важни проекти. Транспортният министър Събев на практика изрази същите намерения“. Това сега какво е?

Гроздан Караджов: Регионалният министър изрази ясно, че шест години е минималният срок – минималният срок, без обжалвания, ако няма тежки съдебни дела, за построяване на един или повече мостове, ако се движи паралелно.

Водещ: А защо се казва, че…

Гроздан Караджов: Питате мен кой какво е казал ли?

Водещ: Защото говорихме, че сме били лъгани и двамата, и тримата. 

Гроздан Караджов: Смятам, че също според мен са преразчели възможностите. Казах ви, две години е само подготовката. Този петък заедно с министър Събев сме в Русе, среща с румънския транспортен министър. Там има и още един елемент, когато е мост между две държави – естествено, и другата държава трябва да потвърди и да даде времеви график, в който и тя ще създаде условията на място, защото те също трябва да отчуждават, те също трябва да минат през ОВОС. Там, особено при Русе мостът, стъпва на един междинен остров между двата бряга. Има толкова много международни въпроси, въпроси от международен характер, които трябва да се решат, че…

Водеща: И те най-вероятно също ще се забавят, да.

Гроздан Караджов: Шест години е някакво супер оптимистично нещо, което ви казвам.

Водеща: Аз исках да ви питам за магистрала „Струма“.  Също път, който се очаква с огромно нетърпение. Виждам, че се върна напоследък темата за тунела през дефилето.

Гроздан Караджов: Не съм връщал никаква тема за тунела.

Водещ: Вицепремиерът Сандов – 15 км тунел.

Водеща: Министър Сандов я върна. Затова кажете там последно какво се случва. ОВОС има за другия вариант, нали така?

Гроздан Караджов: Това, което показвате, ако видите двете червени линии, всъщност, ако ги кажете как завършват, всъщност лявата червена линия – това е сега съществуващият път долу в дефилето на Кресна. А горе от дясната страна и всъщност горе на високо по източния хълм на Пирин планина. И от гледна точка на най-голяма пестеливост като средства – трябва да знаем горе-долу къде сме като финанси, като включително и намеса в околната среда, лично на мен ми се струва, че това е най-пестеливото. Едно единствено платно с три ленти е новопостроеното, другото само се уширява. Ще се създадат всички мерки, т.нар. консервационни мерки, т.е. да могат животните да преминават от двете страни на пътя и да стигат до реката и т.н.

Водещ: Сегашният път.

Гроздан Караджов: Сегашният път. И това би имало най-малка намеса. Защо? Защото едната част от платното вече съществува. Дори да остане в типа скоростен път – чуйте ме добре – с 80 км/час да карате, за 10 минути го минавате това разстояния.   Това са 13 км. Извинявайте, но не е чак толкова голяма драма, ако там е двулентов пътят, само в едната посока.  Въпреки това е проектирано от три ленти, като магистрала. Той ще си бъде идеално направено, и то само за 1 милиард по предварителни данни.

Водеща: Т.е. вие не разсъждавате изобщо по темата „Тунел“, 15-километров, или в момента говорим за различни опции? Изключвате ли го това с тунела?

Гроздан Караджов: Нищо не изключвам. Нека да сме наясно. Екологията има своето място. Аз също съм човек, загрижен за природата, загрижен съм и за животните, и за всичко, което ни заобикаля. Бих искал да оставя достатъчно и повече природа след себе си като регионален министър, а не всичко да е в бетон и асфалт, както хората си мислят. Когато говорим за други варианти, трябва да знаем, че аз разсъждавам в това, което е разрешено. Има ОВОС и е разрешено в момента този вариант, който виждате. Ние си имаме законен ОВОС. Когато сме изтеглили апликацията си за финансиране, сме казали, че ще изпълним повече консервационни мерки, и ги очакваме тези консервационни мерки от Министерството на околната среда и водите. Не сме сядали и не сме разговаряли в работен формат. Чухме по медиите – което не е добре, да се говори по този начин между институциите, – че тунелът е за предпочитане. Тунелът е четири пъти по-скъп. И да ви кажа честно, искам да прочета внимателно екологичното становище, което казва, че той е по-щадящ за природата.

Водещ: А вие като шофьор ми кажете как ще се чувствате в тунел, ако стане лек сблъсък вътре? Той е и земетръсен район. И не може да се излезе от… 15 км говорим – аз такова съоръжение… То ще е в света едно от големите.

Гроздан Караджов: Не е да не може да се излезе. Тунелът е с всички мерки също мислен като… Имаме ги и трите идейни проекта, т.е. където ни укажат, там ще го направим – това не е проблем.

Водещ: Представете си катастрофа като тая, която стана с македонците.

Гроздан Караджов: Има си отвори и излази, така че когато стане нещо, всички да могат да се евакуират и да излязат. Има си аварийно платно, през което влизат пожарни и спасителни екипи.

Водещ: Ние „Железница“ не може да прокопаем, 2 км – откога се прави. Сега говорим за 15. Това според вас реалистично ли е изобщо или си губим телевизионното време?

Гроздан Караджов: Всичко е реалистично, не си губите времето. По-дълго е, по-скъпо е и според мен е по-екологично нещадящо. Но аз не съм този, който взима решенията за екологията, така че каквото укажат от там, това ще изпълним. Нека да е ясно, няма спорове на ниво институции.

Водеща: Да. По-дълго, казвате. Колко по-дълго? Защото нали със сроковете започнахме.

Гроздан Караджов: Ами, четири пъти е по-скъпо приблизително и два пъти по-дълго.  Мисля, че съм го споменавал. 2028 г., ако се работи по този вариант, 2030 г., ако се работи по тунела.

Водеща: Да. Кажете сега за тези пътища, които имате много, много амбициозна програма – 3000 км до края на годината, които да бъдат ремонтирани.

Гроздан Караджов: Да, не само до края на годината. Те могат да се ремонтират само в топлия сезон. Когато падне сняг, няма как да асфалтираме.  Имаше такива практики в миналото, няма да ги повтаряме.

Водеща: Имате ли вече план откъде започвате? Има ли достатъчно средства за това?

Гроздан Караджов: Не само план, ние сме публикували на уеб страницата си всеки един от пътищата, за който имаме проектна готовност, и в момента обсъждаме критериите, по които ще се проведат процедурите по ЗОП, и най-вече индикаторите, списъкът от индикатори, върху които ще измерваме качеството на направения ремонт. Това са условията, които ще поставим на изпълнителите. Досега не са слагани такива условия.

Водеща: Да. Това ще бъде кърпене на дупки, там, където има нужда…

Гроздан Караджов: Не, кърпенето на дупки…

Водеща: Или това ще бъде сериозен ремонт на пътя?

Гроздан Караджов: Има пътища, които са за закърпване на дупки, те не са за сериозен, основен ремонт. Ремонтите биват два вида. Единият се казва текущ, или както вие го нарекохте, кърпене на дупки, правене на хоризонтална маркировка, оправяне на вертикална, на знаците, евентуално там, където има – поправки по мантинелите. Основният ремонт – за него вече се изискват строителни книжа и строително разрешително. Затова не можете да направите основен ремонт на път, който ей сега си намерите на картата и пожелаете. За него трябва поне няколко месеца, три-четири месеца да проектирате, след това един-два месеца да съгласувате, и след това, докато получите…т.е. изтича топлият сезон и чак за догодина.

Водеща: Пари има ли?

Гроздан Караджов: мТази година, както беше съобщено – още не е минало в Народното събрание, но има почти около 1 милиард повече пари за ремонт на пътища.

Водещ: Един въпрос принципен на финала и той е за вашето отношение към ремонтите. Видяхме всички скандали с инхаус процедурите – приключват. Вие искате състезателно начало, един да проектира дори, друг да изпълнява, за да не стане проектантът да угажда на строителя и да улеснява него.

Водещ: Идеята е на нас да ни е добре, възложителите. Въпросът ми е: всички тези процедури и това разтегляне във времето няма ли да доведе до много голямо поскъпване? Говоря и за строителните материали. Чух, че вече има отказ. Някои, които са спечелили и строят, ви казват: „Ами, ние няма да го строим, поскъпна“.

Водеща: За тия пари не може.

Гроздан Караджов: Въпросът ви е точно в десетката, както бих казал. По заварените процедури – да започнем от там, по заварените инхаус процедури вариантът, в който спираме тези процедури, разваляме договорите и правим наново честно и почтено процедури по ЗОП, означава минимум с още две години забавяне, плюс плащане на 15% неустойка.  15% върху 4 милиарда само за магистрала „Хемус“ е страшно много пари.

Водеща: Кошмарни суми са, да.

Гроздан Караджов: Отделно имате – сега го показвате Видин – Ботевград пътя…

Водещ: Т.е. по заварените няма да…  

Гроздан Караджов: Сега моето мнение по заварените е следното.

Водещ: Да оскъпявате.

Гроздан Караджов: Да. Три неща. Първо – това нещо да се внесе в Народното събрание. Казвал съм го и сега малко ще го конкретизирам. Първо – Народното събрание да констатира, че това са незаконни процедури, направени са да заобиколят закона, вероятно с цел да се ускори…

Водещ: Да си узаконим незаконното, но да стане.

Гроздан Караджов: Не, не, да си ускорят процеса са проектиране, защото са го забавили, а пък са искали да го обещаят политически. Кашите стават най-вече с добри намерения. Така че трябва тази безотговорност, политическа безотговорност да бъде констатирана от Народното събрание, както и да бъде констатирано, че всички варианти с разваляне и плащане на неустойки са много по-скъпи, много по-дълги. Следователно, да се узакони продължаването по тази незаконна процедура, въпреки че е незаконна. И третото е да се узакони вече направеното незаконно строителство по четвърти и пети участък, за които…

Водещ: Това е за заварените, добре.

Гроздан Караджов: Това е за заварените. Същото е положението и за пътя Видин – Ботевград, който показвате в момента. Еднакъв подход и за двете. Това е единственият начин държавата да не загуби пари, второ – да се ускори максимално строежите им, и трето – все пак да бъде даден ясен знак от Народното събрание като политическа оценка за това, което е било направено.

Водеща: Последен въпрос от мен. Понеже чух сериозни упреци, адресирани и към вас – Денислава Христова, която беше освободена като шеф на „Автомагистрали“…

Гроздан Караджов: Да. Точно какви упреци са били, че…

Водеща: Да. Защо е освободена тя – защото говори за това, че „задкулисието се връщало през задния вход“.

Гроздан Караджов: Да, връщало се… Задкулисието, когато викат, че се връща задкулисието, най-обичам. Едно е какво…

Водещ: Нея я назначи предният министър.

Гроздан Караджов: Няма значение, няма значение.

Водеща: И спечели конкурс преди месец.

Гроздан Караджов: Това, което излезе в пресата и което аз не знаех, ясно показва документите какво говорят.  Документите говорят, че цялата тази схема с инхаус процедурите, която аз се чудя сега с екипа си как да развържем, е била създадена за броени дни точно по нейна докладна и с нейно участие в тогавашния борд на „Автомагистрали“.

Водеща: За да облагодетелства кого и как?

Гроздан Караджов: То е било изцяло под давление на предишните управляващи, предишното редовно правителство.

Водещ: А защо я назначи служебното, предното служебно правителство?

Гроздан Караджов: Ама пак ме питате защо някой трети е свършил нещо друго. Не знам, попитайте ги тях. Който е назначил служебното правителство, той да ви отговори.

Водещ: А това е авторът, там или помощникът на схемата за инхаус процедури. Срещу тях беше и вашият…

Гроздан Караджов: Вие сте го прочели в пресата, видяхте ги автентичните документи. Аз също ги видях от там, т.е. аз не знаех, че тя е била член на борда по времето на управлението на предишното редовно правителство.

Водеща: Това е причината да я освободите?

Гроздан Караджов: Естествено. Има гигантска пропаст между това, което говорят пред мен и по медиите, и това, което са вършили документално. Как да ги оставите? В смисъл, какво още да се случи, за да сменим един директор?

Водеща: Разбрахме ви, да.

Гроздан Караджов: И другото е – целият този вой, като смените някой чиновник, който се разпорежда със стотици милиони – аз не го разбирам. В края на краищата, министърът носи отговорността. Дошъл е нов министър, иска да заложи на нов екип, слага нов стил и нов метод на работа. Оттук нататък ще може да оценявате моя пърформанс, моето представяне точно през тези хора, как ще си вършат работата. Аз имам правото да инсталирам там хора, на които имам доверие.

 

Интервюто може да гледате в сайта на Нова телевизия.

mrrb