Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в предаването „Крум Савов Live“ на 7/8 ТВ

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в предаването „Крум Сав

20 януари 2022 | 21:00

Водещ: Без предисловия – здравейте и добре дошъл, господин Караджов. Много напрежение май около вас и вашата позиция в правителството? Има най-много тъмни облаци за разсейване и най-много работа за вършене?

Гроздан Караджов: Така е. Има сериозни проблеми, които наследявам. Най-големият проблем е , че всичко е спряло и трябва да бъде тласнато да потръгне, а след това и да наваксаме с обороти и пропуснатото време.

Водещ: Някои от сроковете, които заявихте примерно за АМ „Хемус“ не изглеждат чак толкова далечни, въпреки опасенията на хората, че 2027 г.  изглежда неизпълнимо. Малко е оптимистично като срок.

Гроздан Караджов: Сроковете ги определиха експертите от Агенцията „Пътна инфраструктура“. Вие си спомняте, че го направихме преди 2 седмици публично през уеб излъчване в интернет, така че всички граждани да могат да чуят оценките на експертите от администрацията. Защото там ние не сме сменяли хора. Това са същите хора, които са работили и преди 1 г. И исках да подчертая, че когато идват от експертите сроковете, това вече са близки до истинските срокове. А когато в предизборна кампания се хвърлят срокове как след 2 г., 3 г., 4 г. ще се построят гигантски неща, за които дори няма проекти, това е част от предизборната битка. Затова аз исках да остана на тази прагматична основа, където хората слушат експертите и запомнят тези срокове, които те ми казват и които дълбоко вярвам, че са реалистични.

Водещ: Тъй като една от трите най-актуални думи за 2021 г. е изчегъртване, има ли обаче заварени хора , некомпетентни, калинки така наречени, които ви се налага да, хайде да не е изчегъртате, да сменяте и давам вече за пример уволнената директорка на „Автомагистрали“ Десислава Христова, изпълнителен директор, един от двамата, този който впоследствие стана доста сериозен медиен скандал с нейната поява в „Лице в лице“ при Цветанка Ризова в бТВ?

Гроздан Караджов: Аз не мога да вляза в диалог с нея, естествено, но искам да кажа, че има сериозно разминаване между това, което говори и това, което говорят документите. За щастие тези документи излязоха в медиите и аз не мога да не вярвам на документите. Цялата одисея, в която сега се чудим как да се измъкнем, наречена „инхаус“, тръгва от един неин доклад и сега изведнъж да се преоблечем в агнешка кожа и това нещо да остане несанкционирано от моя страна, това не съм аз, не в моето дежурство, такива неща.

Водещ: А нейното изявление, че първо сте й забранили да говори пред медиите, за да не развалят имиджа на дружеството и след това най-тежкото обвинение „за мен задкулисието се връща през задния вход чрез нови лица и нови наименование, старите интереси се връщат, за мен вече е ясно“, това твърди тя в това си участие телевизионно.

Гроздан Караджов: Винаги е така – задкулисието вика дръжте задкулисието. Не искам дума срещу дума, няма какво да казвам друго, освен това, което съм казал. Има фрапиращо разминаване между това, което се говори и това което показват документите. Съответно тя е получила моята санкция, това е моето решение като принципал на тази фирма. В крайна сметка аз съм отговорен пред гражданите, а те чрез медийни публикации можаха да видят всъщност за какво става дума.

Водещ: Връщане назад за нея няма? Макар че тя под една или друга форма е присъствала-отсъствала, назначавана-уволнявана, включително под една или друга форма като жертва на ГЕРБ се изявяваше, когато беше много активна. Всъщност тя е човекът, който е въвел документално прословутите инхаус процедури?

Гроздан Караджов: Тя е подписала доклада, с който се стартира изобщо тази афера, наречена инхаус. След това в агнешка кожа става отново, вече е антиГЕРБ, такива преобличания има много и аз не искам да коментирам такива неща. Губим времето, според мен, на зрителите. Ако искате с някой друг може да поговорим.

Водещ: Тъй като от нея тръгва инхаус.

Гроздан Караджов: Нека тя да разказва. Аз каквото имах, казах.

Водещ: Така. Тя каквото, също според мен, можа, каза. Отпадат ли инхаус процедурите напълно, на 100% или под някаква форма ще продължат да съществуват в поръчките за строителство на магистрали най-вече?

Гроздан Караджов: От мен подписан инхаус договор няма да излезе. Това мога да гарантирам. Иначе дали може в закона да остане формата инхаус, мисля че ще остане, просто трябва да се прецизира много ясно, че такова вътрешно възлагане между фирма майка и дъщерна фирма може да стане само, ако дъщерната фирма може да изпълни сама 80% от работата без да я превъзлага на други.

Водещ: Нещо, което държавната „Автомагистрали“ по никакъв начин нямаше как да..

Гроздан Караджов:  Очевидно, да, тя не е имала тази възможност и виждате, че се заобикаля законът – ще наемем техника, ще наемем труд, т.е. работна сила, ще си купим материали.

Водещ: Между другото по темата злоупотреби, неправомерно изразходвани средства предварително напред дадени, включително сега чувам 12 милиона за храсти и озеленяване, след малко с експерта по национална сигурност проф. Николай Радулов, ще говорим, защото най-вероятно там МВР има повече информация, вие не сте разследващ орган министерството.

Гроздан Караджов: Министерството нито има поглед върху нечии сметки, нито върху движението на хората. Като регионален министър моята цел и моите задължения по Конституция са да развивам строителството и благоустрояването в страната, да развиваме регионите, особено тези от тях, които са поизостанали. Така че за мен е важно какво оттук нататък ще мога да направя и как ще мога да тласна обратно на релси и със скорост поспрялото строителство през последната година.

Водещ: Тогава съвсем логично следва като тема въпросите – мостовете над Дунав и тунелите под Стара планина. 4 предизвикващи леко недоумения и ирония у опонентите на премиера Кирил Петков, бяха заявени, че предстоят да се построят над р. Дунав и три тунела под Стара планина. Първо, възможно ли е? Второ, в какви срокове? И трето, какви пари са нужни за такъв тип грандиозно строителство?

Гроздан Караджов: В коалиционното ни споразумение е записано, че ще се започне работа по тези 4 моста и три тунела. Говорейки за реалистични срокове отново, при липса на каквито й да е дори идейни проекти за тези 4 моста, най-ранната възможна дата, стартирайки от нула да кажем, а ние вече започнахме работа по идейните фази на тези 4 моста, ще отнеме минимум 6 г. Т.е. това ще стане далеч извън сегашният мандат на това правителство. По отношение на тунелите – конкретно разписаният тунел под връх Шипка е в добра проектна готовност, всъщност той е в добра готовност да започне инженерингова дейност, т.е. предишното правителство го е докарало до момента, в който фирма е спечелила конкурс, той е бил обжалван на две инстанции и делата са прекратени. В момента от нас зависи да поискаме актуализация от фирмата изпълнител на своята оферта, т.е. не актуализация, а да бъде потвърдена офертата на фирмата изпълнител, защото е минало доста време и ако тя бъде потвърдена, съответно трябва да се прецени дали да се продължи с договор за строеж или тази процедура да бъде прекратена. Лично моето мнение като министър на регионалното развитие е винаги да се направи тази стъпка и да се започне пробиването на Стара планина. Това ще бъде и първият пробив на Стара планина за цялостен тунел.

Водещ: По стечение на обстоятелствата заради ресора, който ръководите, сте орисан горе-долу да повтаряте мантрата на предишното правителство и най-вече на Бойко Борисов, че най-важното нещо са магистралите. И щете, не щете, ще въртите в тази орбита. Да, ето става дума и за АМ „Струма“ – ще има ли ново трасе, кой от вариантите за Кресненското дефиле остава, там не се ли загубиха едни огромни пари – някъде около 20-тина милиона заради разминаване с европейското финансиране? Въобще там продължава да бъде абсолютно мъгла какво се случва?

Гроздан Караджов: Аз мисля, че когато говорим за приоритет, магистрала „Хемус“ е безспорният приоритет. Северна България е изключително ощетена от към и магистрална, но и пътна инфраструктура. В Южна България са повечето първокласни пътища, повече магистрали, с вече изградени връзки към пристанището в Бургас или към съседна Турция. Това е и може би най-голямата грижа, наследените инхаус процедури в строителството на тази магистрала, преодоляването на тази трудност и стремежът ми да не се спре това строителство.

Водещ: Онзи ден пак заяви Бойко Борисов – това никога няма да бъде построено, той смята, че само ако той е на власт, може да бъде завършено. Друг е въпросът 40 г. откакто е стартирало.

Гроздан Караджов: Това е чудесно предизвикателство. Аз винаги съм харесвал хората да искат да ме тестват и да, ще се явя на този изпит и ще го взема. А по отношение на оставащият участък, който ние си познаваме като Кресненското дефиле – не мисля, че е загубена и една стотинка. Напротив, има осигурено една трета от финансирането за тази отсечка. С няколко думи да кажа, ние имаме съгласувана процедура за ОВОС, т.е. за съгласуване с МОСВ, която е още от преди 2 г. И тази процедура все още е валидна, т.е. ние имаме законен ОВОС, той все още е в сила. Междувременно ЕК повдигна въпроса за това дали са надеждно защитени местообитанията, особено на птиците, в този вариант, в който България финално е избрала. А това е вариантът, в който едното платно минава през Кресненското дефиле долу ниско, а другото се качва по източния склон на Пирин. От гледна точка, ако щете и на строителна дейност, и на положен асфалт, и на изнесени материали по оформянето на леглото на пътя, това за мен е най-щадящият вариант. Но аз не съм министър на околната среда и нямам право да казвам кой е най-щадящият, мога да кажа личното си мнение. В момента ние очакваме от МОСВ да влезе в разговор с тях и да изясним как ще довършим този диалог по окончателно разрешение от тяхна страна да започнем работа и най-вече по кой вариант ще се споразумеем да работим. Вариантът с тунел е около малко под 4 пъти по-скъп, отколкото този.

Водещ: За това щях да ви попитам.

Гроздан Караджов: Да, аз си знам какво ще ме питате, защото хората се интересуват кога ще се случи и колко ще струва. Най-бързият вариант е този, защото със съвсем малко оширяване на сегашното трасе в Кресна, ще получим единият лъч на магистралата, а другият ще се качи на източния склон и естествено ще отнеме два пъти по-кратко време, за да бъде извършено. При този вариант имаме възможност за около 4 г. да приключим и с тази отсечка и реално да свържем София с границата с Гърция.

Водещ: Методи Вълчев, зрител пита – пътят между София и Пловдив е ужасен, това не е никаква магистрала, има дупки, коловози, по време на дъжд се образуват локви. Аз добавям дори и аквапланинг рискове от тази неконтролируема част от пътуването. Предстои ли ремонт и кога? Защото един зверски ремонт на пътя между Чирпан и Стара Загора беше направен. Там беше животозастрашаващо, но и другата част не е добре.

Гроздан Караджов: Така е. Това е положението, това наследяваме. И затова в тазгодишната програма сме включили около 150 км основен ремонт на АМ „Тракия“. Сега за конкретните участъци, за които господинът пита, понеже не ги е специфицирал, не мога да отговоря дали точно те са включени в тази година, но ще бъдат ремонтирани точно такива най-увредените части на автомагистралата.

Водещ: Като говорите за ремонти, заявихте че 3000 км пътища имат нужда от такъв, също 2,8 милиарда /…/?

Гроздан Караджов: Ако трябва да бъда честен, аз бих направил така, че на всеки 5 г. да се ремонтира една пета от цялата пътна мрежа и тогава ще имаме наистина перфектна маркировка, перфектни знаци и перфектна настилка на пътя. Също така перфектна мантинела. Но възможностите на бюджета са лимитирани и ние трябва да се разпростираме спрямо чергата си. Затова максимумът, който успяхме да постигнем като предварителна договорка и с Министерство на финансите е да се заделят средства за тези 3000 км, а това са 3000 км, за които имаме информация от предишна година, че това местата с най-много ПТП или са оценени от нашите управления по пътищата в областните градове като най-разбити. За да бъде обаче картината пълна, ние сме извадили тези списъци в интернет, аз съм сигурен даже те са на карта оцветени точните участъци, за да могат и гражданите, те ми пишат в страницата ми всеки ден и ми дават мнение защо този път да, защо другият път не. Това всичко ще бъде обработено. Паралелно изпращам писма и до областните управители, като ги моля и те заедно с нашите началници на Областните управления „Пътища“ да обходят участъците в областта си и да ни дадат обратна информация, т.е. ще има и лека корекция, да го кажа, на това, което ние виждаме като най-разбити пътища спрямо това, което гражданите, областните управители, смятат че трябва да се направи корекция. Едва тогава ще започнат процедурите по Закона за обществените поръчки да се направят основните ремонти, а преди това за основните ремонти ще бъде направено, това е много важно, защото не е правено в последните 10-тина години, да се направят строителни книжа, т.е. проекти и разрешения за строеж.

Водещ: Нещо, което на „Хемус“, един лот е май само по тези стандарти. Всичко друго е незаконно.

Гроздан Караджов: На „Хемус“ първи, втори и трети лот са работени с правилната документация, но оттам нататък каквото е работено е в графата без строително разрешително.

Водещ: Скандално звучи винаги, когато се спомене думата тол, тол система – нужна ли ни е, какви са приходите и разходите, има ли несъбрани глоби и докъде стигна онзи прословут скандал в Русе със служителят, който щеше да пребие един молдовец, защото не искаше да си плати кеш таксата, а се опитва с карта, което навежда на мисълта, че парите, събирани в брой, не отиват по предназначение в държавната хазна?

Гроздан Караджов: На първия въпрос какво се крие зад думата тол? Това е разбирането, че всеки, който ползва пътя, трябва да го заплаща, защото този път се износва веднъж от атмосферните условия, втори път от преминаващите върху него автомобили и камиони. И тук правим уговорката, че камионите колкото по-тежки са те, колкото по-голямо натоварване има, толкова повече го развалят. Ето защо тол системата идва в развитите държави като разрешение на този проблем, казвайки така – ако ние харчим 100 пари за поддръжка и ремонт на нашата пътна система, тези 100 пари трябва да се разпределят върху ползвателите честно. Ние сме избралия следният модел – аз и вие плащаме винетка и цяла година или цял месец, зависи какъв период сме избрали, можем да караме по всички пътища – първи клас, втори клас, трети клас, че и по-ниските. С товарните автомобили това не е така. Те заплащат само за автомагистралите и за първи клас. Втори, трети клас, в които те също я ползват тази мрежа, даже напоследък забелязваме по трафичните данни на тол системата, че преимуществено се използват, включително и от чуждестранни тирове втори клас мрежата, че и трети клас мрежата, за да заобикалят основните трасета на първокласната мрежа и на магистралите, с което имаме две щети. Веднъж, те не си плащат, плащаме ние с винетките. И втори път, втори клас, трети клас мрежата не е пригаждана, никога не е била конструирана за такава интензивност на тежък трафик да минава. Веднага казвам – Хаинбоаз е вече в лошо състояние. Защо? Защото оттам бройката на тировете, които са минали за миналата година, тук ви давам статистика, която досега не е казвана, но ние 19 милиона лева сме пропуснали само от тировете, които са преминали през Хаинбоаз за миналата година. А за една много малка отсечка, това е под 30 км. Защото тежкотоварните коли плащат на тон/км. Това е най-честното плащане. Бил съм върху вашата пътна мрежа 23 км, плащам за 23 км. Аз съм камион 20 т, платил съм си затова, че съм 20 т. Ето това е честният модел. А в момента се оказва така, че аз и вие от винетките, всички български граждани сме платили 300 милиона, вие сам казахте – необходими са ни над 2,5 милиарда, за да си ремонтираме само тези 3000 км път. А ние с винетки сме платили 300 милиона. Попитайте ме колко са платили тежкотоварните автомобили?

Водещ: От тези 300 милиона?

Гроздан Караджов: Не, извън тях.

Водещ: Колко?

Гроздан Караджов: Предположете?

Водещ: Още толкова.

Гроздан Караджов: Не, на половина – 150 милиона. Това честно ли е? И още един въпрос да си задам, ако може? Как е в другите страни в Европа? Рациото е обърнато – две трети се плаща от тежкотоварните, защото те развалят. Ето това ще бъде моето предложение – да се върнем на честна основа – тежкотоварният трафик първо да започне да плаща за второкласната мрежа, след което да поеме малко по-тежък дял спрямо винетките. Няма как всички ние да плащаме за тежкотоварния превоз.

Водещ: И отделно за ремонт за колите. И за финал – наказан ли е този служител, има ли разследване?

Гроздан Караджов: Той вече е уволнен. Това е най-тежкото наказание. Направихме много обстойно обследване и неговите резултати бяха изнесени, т.е. първият ми кризисен казус при встъпването. Бяха разследвани дотолкова, доколкото искахме да изясним дали тези кешови разплащания не отиват в служителите на тол и те да си ги прибират в джоба. Резултатът твърдо е следният – тол служителите не приемат никакви пари в кеш, наши агенти на границата са Агенция „Митници“ – там може да се плати както с карта, така и кеш. Така че каквито разплащания е имало, те са през гишетата на Агенция „Митници“. В този смисъл аз свалих подозренията си от тол звеното.

Водещ: Добре, благодаря. Оставаме да следим тези най-важни процеси за икономиката на държавата, защото кризите, които са ни налегнали, трябва да бъдат разрешени през инвестиции и строителство. Благодаря на министър Караджов.

 

Видео от участието на министър Гроздан Караджов може да гледате в сайта на телевизията чрез този линк.

mrrb