Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в предаването „Офанзива“ на Nova News: Обявен е конкурс за ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в предаването „Офанзива

06 февруари 2022 | 09:48

Водещ: Широкомащабна и амбициозна програма за ремонт на пътища за милиарди, строеж на мостове и тунели е сред приоритетите на новото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Доколко обаче е възможно тя да се реализира? Сега в студиото е вицепремиерът Гроздан Караджов. Здравейте.

Гроздан Караджов: Здравейте.

Водещ: 2,8 милиарда лева за ремонт на пътища. Кои са приоритетните отсечки обаче, които започват да се ремонтират, както се казва, от момента, в който пролет пукне? Защото зимата не може да се ремонтира нищо, нали така?

Гроздан Караджов: 2,6 милиарда – актуално вече е предложението на бюджета.

Водещ: Намалихте с 200 милиона?

Гроздан Караджов: Тези 2,8 милиард, за които вие говорите, те бяха прогнозната сума, която АПИ е изчислила за тези над 3000 км, от които обаче аз вярвам, че ще могат да се спестят значителна част от средствата, защото за първи път за основни ремонти, поне от пет години насам, не е имало ЗОП. Не е имало нито едно обявление за обществена поръчка за основни ремонти, които да са платени с парите от бюджета.

Водещ: И кои са приоритетните проекти?

Гроздан Караджов: Те са били прикривани за текущи ремонти. Приоритетните проекти – във всяка една от областите в България има различни приоритетни обекти, но приоритетът, по който сме ги скалирали, така да се каже: на първо място – там, където има най-много пътнотранспортни произшествия, на второ място – това са пътищата, които са най-сериозно разрушени, т.е. ако не се пристъпи към ремонт в тази година, те ще претърпят вече катастрофални повреди и ще трябва буквално да ги правим отново.

Водещ: Те обаче не са от първокласната мрежа, предполагам, тези, най-разрушените?

Гроздан Караджов: Повечето не са, не са.  Но примерно, един такъв път, който ще правим, е пътят, който минава по крайбрежието от Бургас долу до Царево и от там продължава до Малко Търново. Той мисля, че второкласен път се води – не мога да бъда прецизен в момента, но е толкова натоварен от пролетта нататък, че може да го броите като първокласен.

Водещ: Направихте ли одит в АПИ, в „Автомагистрали“? Стана ли ясно дали са били изтеглени тези 60 милиона в сакове, в чували, както бяха приказките и изявленията на вашия колега?

Гроздан Караджов: Е, няма как ние да правим такива разследвания, защото ние не сме разследващ орган. Аз съм министър на гражданско министерство, т.е. нито съм следовател, нито съм прокурор, нито съм МВР. Такива действия на нас по закон не ни е разрешено да правим.

Водещ: Виждате ли някакви проблеми в тези отсечки, които бяха цитирани, тези лотове на автомагистрала „Хемус“?

Гроздан Караджов: Разбира се, има. Като цяло с възлагането на поръчките за Автомагистрала „Хемус“ и за скоростния път Видин – Ботевград има голям проблем и това е, че е заобиколен Законът за обществените поръчки, който императивно казва, че когато такива големи на стойност обекти се търсят изпълнители, то това се прави чрез състезателна процедура. А единственото изключение, което законът прави в член 14, е, че може, когато дъщерно дружество – в случая на АПИ, на него може да се предостави поръчката без конкурс, без състезателна процедура, само ако самото дъщерно дружество може да изпълни над 80% от работата само, без да превъзлага. Какви са фактите обаче? Фактите са, че „Автомагистрали“ ЕАД задържат между 8 и 14% - комисионна си го представете, от цялата сума, която идва за Автомагистрала „Хемус“ и за пътя Видин – Ботевград. И останалите пари ги дава на свои подизпълнители. Т.е. разбирате – моделът е изцяло обърнат. Абсолютно незаконно са сключени тези така наречени „инхаус“ договори.

Водещ: Ще говорим и за инхаус договорите. Обаче вашата предшественичка Виолета Комитова каза, че в „Автомагистрали“ се връщат приближени на бившето ръководство на дружеството. Разглеждате ли го това като някакъв приятелски огън? „Завръщане на задкулисието“, „стари практики“ беше цитирано.

Гроздан Караджов: Разглеждам го като онази максима, която казва, че всеки съди от пиедестала на собствената си порочност. Нека да припомним, че изпълнителен директор на дружеството през цялото време на служебното правителство е точно човекът, с чиято докладна записка ръководството на МРРБ парафира, и тази записка за броени дни минава и цялата инхаус процедура, цялата инхаус лавина се стоварва върху плещите на българския данъкоплатец. Така че по отношение на задкулисие и особено пък по този случай ми се струва, че по-скоро трябва да гледате кой какво върши. И аз ви моля – и медиите, и гражданите: следете какво ще правя и следете какви са резултатите от това какво ще правя, по-малко вярвайте на думите, особено на хора, които през цялото време се правеха на едни поборници срещу инхаус процедурите, а в същото време „Автомагистрали“ ЕАД си е строяла по инхаус договорите, не е прекратила договорите, нито е предприела някакви други действия.

Водещ: По времето на Виолета Комитова като министър?

Гроздан Караджов: На служебното правителство се случва това. След което на мен на 15 или 20 декември, няколко дена след това при мен пристигат всичките актове, вече актувани, работата свършена и ангажимент за държавата да плати тези 26 милиона ангажименти.

Водещ: 26 милиона сте разплатили по инхаус поръчката?

Гроздан Караджов: Не, разреших АПИ да се разплаща. Защо? Защото има перфектна документация. Ако не бяхме ги разплатили, фирмите можеха да поискат неустойки за неизпълнение от страна на държавата, които са в размер на 15%. Така че аз предпочетох да се разплати това, което е изпълнено, тъй като договорите, независимо че са сключени незаконно, те са си действащи и докато не бъдат прогласени от българския съд, те ще продължат да са си действащи. И всеки един министър, независимо дали след няколко месеца може да има друг на мое място – и той ще трябва да продължи да плаща заради това, че предишни управляващи са ги подписали.

Водещ: Вярно ли е, че по време на Виолета Комитова също са разплатени 14 милиона? И ако и тя отговори същото: ами те дойдоха с разписани проекти…

Гроздан Караджов: Ами, абсолютно вярно е. Аз тук ще кажа, че тя си е свършила работата, защото е трябвало да ги плати. Тези задължения са възникнали. А защо не е спряна работата е друг въпрос.

Водещ: А има ли инхаус поръчки, които са правени, и на колко възлизат по времето на служебното правителство, от Виолета Комитова? Тя правила ли е инхаус поръчки, ведомството?

Гроздан Караджов: Цялата тази сума, и 14-те, и 26-те милиона са построени, т.е. актувани са. Вижте, плащането е накрая. Вие може да сте свършили работата миналата година, аз сега да ви я платя. Т.е. няма значение коя е датата на плащане.

Водещ: Аз говоря служебното правителство инхаус процедури възлагало ли е?

Гроздан Караджов: Ами, през цялата година ги е възлагало, да. В смисъл, че…

Водещ: За колко милиона?

Гроздан Караджов: Предполагам, че е за всичките тези 14 плюс 26.

Водещ: 40 милиона. А вие смятате ли за в бъдеще да използвате същия инструмент?

Гроздан Караджов: Никога. Докато съм на тази позиция, аз няма да разпиша инхаус процедура.

Водещ: А как ще се справите с вълната от обжалвания? Това няма ли да блокира пък процеса на строеж на пътища?

Гроздан Караджов: Ами, ще го блокира, но това е законът и законът трябва да се спазва.

Водещ: Законът предпоставя използването и на инхаус поръчките.

Гроздан Караджов: Да, но ако фирмата ви, която ви е дъщерна, както вече обявих, може да изпълни повече, ако се създаде някакъв капацитет. Ама той ще се създаде във времето. И към датата, на която ще сключим договорите, 80% от парите остават във фирмата „Автомагистрали“ ЕАД, а не 10%, както е в момента. Те се явяват една пощенска кутия, с която да се излъже обществото, че това е инхаус процедура. Да, ама тая лъжа не може да мине. В смисъл, това е гигантска лъжа, лъжа за 4 милиарда – тя не може да остане незабелязана.

Водещ: А вярно ли е, че предстоят конкурси за бордовете в „Автомагистрали“?

Гроздан Караджов: В „Автомагистрали“ съм обявил конкурс за избор на онези трима члена, които министърът на регионалното развитие предлага. Там трябва да кажа, че от пет члена двама се предлагат от Агенцията за публичните предприятия и трима се предлагат от министъра. В случая аз съм сложил двама души, които са временно, сега и трети ще сложа, които са временно, до провеждането на конкурса.

Водещ: Сега, с поскъпването на строителните материали няма ли да се оскъпи допълнително пък строежът по лотовете?

Гроздан Караджов: Ще се оскъпи, да. Ако се прекрати процедурата, ще се оскъпи. Многократно вече съм заявявал, че аз съм привърженик на варианта, в който инхаус процедурите продължават да действат, само че са санкционирани от Народното събрание, т.е. със специален закон се разреши, въпреки че са незаконно сключени, да се довършат, защото… по няколко причини. Първо, ще се спести време; второ – чрез този специален закон ще се узакони незаконно построеното в четвърти и пети участък на Автомагистрала „Хемус“; и трето – ще се спестят средства, защото провеждането на нови конкурси по Закона за обществените поръчки, при сегашните цени, които са с 40-50% по-високи за строителните материали, ми се струва, че ще оскъпим цялостното завършване на Автомагистрала „Хемус“. 

Водещ: Кога ще бъдат пуснати следващите лотове в експлоатация на „Хемус“?

Гроздан Караджов: „Хемус“ – всеки по различно време. Първи и трети участък на магистралата ще бъдат пуснати единият – в средата на следващата година, другият – в края на следващата година. И през 2024 г., пак в края, ще се пусне втори, по средата, който е. Така че първи, втори и трети ги мислете за края на 2024 г.

Водещ: Там всичко по процедурите вече е добре и е чисто, така ли?

Гроздан Караджов: Не, не, не е добре. Само десети участък е по ЗОП, всички останали са по инхаус процедурите, но работата си напредва, т.е. изтощават се авансите, които са дадени. Това е изключително изгодно за държавата. Въпросът е, че не е законно. Както винаги става, може да е хубаво, ама не е законно.

Водещ: Това е уникално. Значи хубаво за държавата, обаче незаконно.

Гроздан Караджов: Това е, което се е случило. В момента, пак да кажа, аз съм ескалирал въпроса с инхаусите до Министерски съвет. Те провеждат в момента един комплексен арбитражен анализ от най-добрите юридически фирми в София и когато те ни кажат какви ще са рисковете, ще можем да предложим решението на Народното събрание.

Водещ: Кога ще започне да се строи този тунел под Шипка? Вече бяха отворени офертите за строителния надзор.

Гроздан Караджов: Той почна вече да се строи. Вие, докато ме запитате, той всеки момент ще започне.

Водещ: Кога ще бъде завършен?

Гроздан Караджов: Кога ще бъде завършен? Първо да кажа – сигурно до края на месеца АПИ ще сключи договор със спечелилия изпълнител и от там четири години и два месеца е по оферта, с огромната надежда, че може пък да смогнат и малко по-бързо. Винаги в инженеринга се разчита малко повече време, защото не се знае какво ще излезе след проектирането. Инженерингът включва проектирането.

Водещ: Там по ЗОП ли е?

Гроздан Караджов: Там си е по ЗОП. Там е по ЗОП, минало е през съда, съдът се е произнесъл на две инстанции, всичко е приключило.

Водещ: То затова се чака вече години този тунел, исторически.

Гроздан Караджов: Ами чака се, но ето – когато е законно, е лесно. Аз затова казвам: когато е законно, никой не прави обструкции, никой не създава драми, само защото не му харесва едно или друго нещо по процедурата. В случая инхаусът е незаконна, затова е цялата тази драма. И аз не разбирам какъв е тоя комсомолски ентусиазъм, с който бившите управляващи се въртят и опитват да докажат – ама имало такова нещо в закона като инхаус. Абе, има го, но вашите процедури са незаконни. За „Хемус“ и за Ботевград – Видин се незаконни, толкоз.

Водещ: А сега Ботевград – Видин. Кога ще бъде завършен пък този път в Северозапада, койот го чакат вече 10-15 години?

Гроздан Караджов: Там също различните сектори, различните участъци от скоростния път завършват по различно време, но крайната дата, на която най-рано може да бъде пуснат, е в края на 2026 г., и то ако погледнат с добро око към нас от Агенцията по горите, където имаме едно преминаване… казвам го така, по-разговорно, иначе имаме едно преминаване през едно ловно стопанство и през пътя са направени едни такива пасажи да минават елените. България е с изключително богатство на природната среда, също и на животинския свят.

Водещ: Да, трябва да се пази наистина.

Гроздан Караджов: Ние сме ги предложили, ама те не ги харесват. Т.е. ако сега по някакъв начин успеем да се споразумеем, 2026 г. Ако обаче не се споразумеем – 2027 г., ще ни забавят с една година.

Водещ: Днес премиерът Кирил Петков е разговарял с румънския премиер Николае Чука и е обсъдено строеж на нов мост над Дунав. Вие с румънския транспортен министър говорихте за няколко моста. Сега има ли някаква… Наистина пожелателно ли е това с петте моста, защото знаем, че румънците не се отнасят с много голям ентусиазъм за строеж на много съоръжения по реката?

Гроздан Караджов: Да, открай време се знае, че румънската политика е насочена към, т.е. има нежелание от страна на румънската страна да се строят нови мостове на Дунав. Аз съм съвременник на строежа на втория мост във Видин и си спомням колко трудно политически, с колко много медиаторство от страна на Европейската комисия постигнахме това нещо. Сега сме на същата фаза. Започнахме усилени разговори за всички четири моста, за които сме записали в коалиционното си споразумение. Румънската страна по същия начин не дава сигнали, че е склонна за повече от един да се разговаря, т.е. тя се придържа към момента…

Водещ: А единият е пак на същото място – Русе-Гюргево.

Гроздан Караджов: Не е така. 2019 г. сме си подписали меморандум между Румъния и България, в който сме определили пет възможни точки. И аз сега, ако ми позволите, ще ви ги прочета, защото винаги има шанс да сбъркам. И една от тези пет точки, обаче, е залегнала единствено с възможност да се построи мост. И да, втори мост на Русе – Гюргево е възможен, но това зависи от развитието на една работна група, която сега трябва да ускори работата по този въпрос и по един друг въпрос, който вълнува Румъния. Т.е. ние държим за мостовете, те държат за проекта Fast Danube, който е свързан с целогодишната плавателност на Дунава в нашия участък, който е между България и Румъния.

Водещ: Обаче знаем, че сегашният мост на Русе – Гюргево е в окаяно състояние. Може ли да се стигне до затваряне на този мост, докато се строи втората част, вторият, третият мост по-скоро?

Гроздан Караджов: Не, няма да се стигне до затваряне. Ние сме наясно със състоянието, в което е мостът. То наистина е лошо.  В смисъл, аз съм реално обезпокоен, защото видях оголени вече конструктивни елементи, а това е притеснително. Имаме го планиран за тази година, в момента върви проектиране. През май ще е готов проектът, юни-юли – ЗОП за изпълнение и веднага след това започваме работа. До година, до средата се надяваме да е изремонтиран изцяло.

Водещ: Да. Планът за възстановяване – в действителност ли е върнат всъщност този план за забележките, които бяха получени? Колко очаквате от този план да дойдат в проекти в регионалното ведомство?

Гроздан Караджов: Планът за възстановяване и развитие е излязъл от МРРБ. Т.е. въпросът, който ме питате, е над моята глава. Министерският съвет се намира над министерствата и аз като министър съгласувам този план. В нашия план са заложени няколко много добри проекта. Първият е за така нареченото „саниране“, по народно му, на многофамилни сгради, т.е. на блоковете. Това е – ето сега ще кажа – това е един много добър проект, който е захванат от предишните управляващи. Хората са изключително доволни от него. Отделно се постига над 30% масово, 30, 40 до 50% енергийна икономия. При сегашните сметки – представете си колко е добре това.Ние го продължаваме с 1,2 милиарда, които пак са за… Следващите са около 300 милиона за пречиствателни станции и грубо 250 милиона за също така енергийна ефективност, но вече на обществени сгради.

Водещ: Обявихте одит на тол звеното. Ще се вдигат ли тол таксите на превозвачите, на автобуси и на камиони?

Гроздан Караджов: Аз не съм излязъл с конкретно предложение пред превозвачите, защото отидох на разговор с тях, с изцяло отворено съзнание, т.е. исках да ги чуя те какво искат да ми кажат на мен. И те ми казаха за доста проблеми. Има проблеми с това как автобусните превози, общинските автобусни превози ще си плащат евентуално повишаване на тола, движейки се по второкласните пътища. Има проблем с това, че тол управлението изпраща едни глоби, които се наричат „компенсаторни такси“, но те се забавят във времето, така че се натрупват стотици и хиляди левове в глоби, без дори онзи, който е превозвач, да е разбрал.

Водещ: Ще има ли повишение?

Гроздан Караджов: За мен е справедливо да се доближим поне малко до съседните нам страни и да заплащаме.

Водещ: Казахте, че в пъти са по-ниски таксите.

Гроздан Караджов: Три, четири, пет до шест пъти. Трябва да ги увеличим.

Водещ: Т.е. превозвачите могат да очакват три, четири пъти повишаване на тол таксите?

Гроздан Караджов: Не. Превозвачите след три седмици ще дойдат на втори разговор, на който самите те ще ми дадат своето мнение с колко би трябвало да се повиши, но не е справедливо да останем тол раят на Европа. Ние тук сме най-ниската по толове държава в Европа.

Водещ: За ДНСК предвиждате ли акции като в Испания за сриване на хотели на първа линия? Какво става с Алепу – тази фамозна, чудесна подпорна стена с къщичка за птици?

Гроздан Караджов: Всеки, който се опита да строи незаконно, това нещо ще бъде констатирано и ще бъде премахнато? Защо? Защото за първи път в бюджета на ДНСК са сложени над 500 000 лева за бутане на незаконни строежи. Първият от тях вероятно ще бъде Алепу. Вече имаме възложено конструктивно обследване на Университета за архитектура и строителство, който екип от там трябва да ни даде насока докъде трябва да го бутнем и докъде той трябва да си остане и да бъде засипан. Така че заповядайте в началото на лятото, ще видите как се бутат строежи.

Водещ: И само за 10 секунди да чуем колко са средствата за ремонт във ВиК сектора – буквално секунди.

Гроздан Караджов: Във ВиК сектора имаме оставащи около 750 милиона по Оперативна програма „Околна среда“.

 

Интервюто може да видите в сайта на медията чрез този линк.

mrrb