Заместник-министър Николай Нанков: Разбирането на Европа и България за устойчиво развитие съвпада

Заместник-министър Николай Нанков: Разбирането на Европа и България за устойчиво развитие съвпада

18 ноември 2015 | 07:41
Уважаеми господин Нанков, минаха промените в Закона за водите, с които се дава възможност за ускоряване на процесите по реформата в отрасъл „Водоснабдяване и канализация”. Кои са следващите стъпки в посока реформиране на отрасъла?

Законът за изменение и допълнение на Закона за водите беше обнародван на 31.07.2015 г. Той включва много важни за провеждането на реформата промени, свързани с намаляване на прага на социалната поносимост на цената за ВиК услугите (от 4% на 2,5% от средния месечен доход на домакинство), въвеждане на единна цена на ВиК услуга за една обособена територия в съответствие с принципа на солидарност, улеснено формиране на мнозинство за вземане на решения на асоциациите по ВиК, удължаване на действащия регулаторен период и започване на новия период от 1 януари 2017 г., определяне на механизъм по прехвърляне и заприходяване на публичните ВиК активи в областните администрации и оразмеряване, учредяване и отписване на земите в санитарно-охранителните зони и др. Това са промени, които отразяват не само очакванията на Европейската комисия, но и европейските практики в областта на развитие и управление на отрасъл ВиК.
Следващата година ще е изключително динамична. Вече стартира обществената поръчка за избор на изпълнители на регионалните прединвестиционни проучвания (РПИП) за териториите на 14 области, в които има един консолидиран оператор. Очакваме договорите с изпълнителите да бъдат сключени в началото на 2016 г. В продължение на регионалните генерални планове за ВиК и в съответствие с изискванията на ЕС за опазване на околната среда тези проучвания ще дефинират конкретни инвестиционни намерения и проекти, които да се реализират от ВиК операторите основно с помощта на ОП „Околна среда 2014-2020 г.”. РПИП са стъпка в посока на прилагане на регионалния принцип на планиране и управление на отрасъла, за който вече многократно сме разговаряли и който е една от целите на реформата. Това е разбирането на Европа, това е разбирането и на България, що се касае до устойчиво развитие.
Много важно е да споменем и подписването на договорите за стопанисването, поддържането и експлоатацията на публичната ВиК инфраструктура и предоставянето на ВиК услуги между асоциациите по ВиК и ВиК операторите. На 10 септември се подписа първият такъв договор за обособена територия Смолян. Подписването на останалите ще е възможно през 2016 г., заради провеждането на местните избори и необходимостта от даване на мандат от общинските съвети на кметовете за гласуване в асоциациите.
 
Ключова стъпка в осъществяването на реформата във ВиК е създаването на областните асоциации по ВиК. Какво е развитието на процеса към настоящия момент?
Всички 29 асоциации в обособени територии, където собствеността на активите е разделена между държавата и общините са сформирани и ефективни от 2014 г. В рамките на изпълнявания от МРРБ проект „Подкрепа на реформата в отрасъл ВиК”, финансиран от ОП „Околна среда 2007-2013 г.”, асоциациите бяха ресурсно обезпечени, беше изготвен и приет правилник за работата им и се проведоха обучения на служителите, за да могат реално да изпълняват функциите си, регламентирани в Закона за водите. През 2015 г. всички 29 асоциации чрез общите си събрания взеха принципно решение за сключване на договора за стопанисване, поддържане и експлоатация на публичната ВиК инфраструктура и предоставянето на ВиК услуги с действащите на съответната обособена територия ВиК оператори. Това беше първата и много важна стъпка към подписване на договорите. Затова може да се каже, че към настоящия момент те изпълняват съвсем ефективно функциите си. В предстоящите проекти на МРРБ предвиждаме да продължим с обучението и повишаването на квалификацията на служителите им, за да могат да осъществяват контрол по изпълнението на договорите с операторите.
 
Една от основните концепции на реформата включва във всяка област на страната да има по едни ВиК оператор, който да е обвързан със създаването на областната асоциация по ВиК. Как държавата управлява процеса и какво предвижда в случаите, когато има повече от един ВиК оператор в дадена област?
 
Въпросът с консолидирането на сектора е деликатен и това е причината все още да бъде на дневен ред. Преимуществата от постигането му са безспорни и времето вече го показва. За щастие мога да кажа, че наблюдаваме положителна тенденция в разбирането към този процес. Получихме вече няколко сигнала за желание за обсъждане на възможностите за консолидиране на областите с повече от един ВиК оператор. Заложили сме дейности в рамките на предстоящия ни проект по ОП „Околна среда 2014-2020”, с които да подпомогнем такива инициативи и да се даде добър пример на тези, които все още не виждат позитивите.
От друга страна регионалните инвестиции и управление са категорично изискване на Европейската комисия и в рамките на новата оперативна програма ще бъдат финансирани само територии с консолидирани ВиК оператори.
 
„На масата“ е проектът за договор между ВиК операторите и асоциациите по ВиК. Какви са основните коментари на ВиК операторите по предложения проект? Ще претърпи ли той промяна?
 
Договорът представлява основен текст и 13 приложения. През последните два месеца проведохме срещи с всички 29 ВиК оператора, които предстои да сключат такъв. Разбира се, съвсем разбираемо, основните въпроси касаят инвестиционната програма. Имаме убеждението, че всички ще успеят да постигнат разбирателство по основните параметри с асоциациите и промените ще бъдат незначителни.
 
БАВ, Съюза на ВиК операторите в Р България и двата синдиката – КНСБ и КТ „Подкрепа“ поставиха пред КЕВР въпроса за адекватното заплащане в отрасъл ВиК. Какъв е Вашият коментар по въпроса?
 
Всеки професионалнист трябва да бъде адекватно заплатен, в това число и заетите във ВиК отрасъла. Разбира се могат да се обмислят механизми за постигане повишаване на заплащането и КЕВР, като независим орган, отговорен за регулирането на цените и качеството на ВиК услугите, може заедно с ВиК операторите да обсъди различни варианти.
 
БАВ изгради система за бенчмаркинг (сравнителен анализ) в отрасъл ВиК, с участието на общо 16 ВиК оператора. Ще подкрепи ли МРРБ развитието на проекта?
 
Внедряването на система за бенчмаркинг в отрасъл ВиК, който да обхваща територията на цялата страна би бил изключително полезен. Безспорно това е един от много успешните инструменти в световен мащаб за постигане на устойчиво и ефективно управление и развитие на отрасъла. МРРБ застава твърдо зад тази инициатива.

 

mrrb