Започна поетапното строителство на АМ „Хемус“ между Боаза и пътя Русе - Велико Търново

Започна поетапното строителство на АМ „Хемус“ между Боаза и пътя Русе - Велико Търново

23 април 2019 | 14:34

През есента ще са готови още близо 10 км от автомагистралата в отсечката от Ябланица до Боаза

 

Започна поетапното строителство на автомагистрала „Хемус“ в участъка между п. в. „Боаза“ и връзката с път I-5 Русе - Велико Търново с дължина 134,14 км. За изграждането му в края на миналата година правителството осигури от бюджета 1,12 млрд. лв. без ДДС. Изпълнител на проекта е държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД. Началото на строителните работи провериха министър-председателят Бойко Борисов, министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев, народни представители, кметове от региона и др.

Трасето е разделено на шест участъка. Изграждането на първите три ще стартира тази година, а техническото проектиране на останалите ще бъде изпълнено през 2019 г. Целта е изграждането на цялото трасе да приключи до 2023 г.

Отсечката от п.в. „Боаза“ до п.в. „Дерманци“, на която днес символично дадохме старт, трябва да бъде завършена през 2021 г. Имаме готовност да започнем работа и по третия участък между пътните възли „Каленик“ и „Плевен“. Поетапно ще се работи във всички трасета, където е извършено проектиране и са приключили отчуждителните процедури. При възможност ще се работи на повече от едно място, каза министър Петя Аврамова.

Петя Аврамова изрази увереност, че „Автомагистрали“ заедно с АПИ като възложител ще работят качествено по новите 134 км от „Хемус“. МРРБ също ще следи целия процес и изразходването на средствата. От изключителна важност е качеството на изпълнение на проектите, подчерта министърът. По веригата всички са отговорни – от проектанта до строителя и надзора, който получава пари от държавата да контролира цялостното изпълнение. Затова са изготвени промени в Закона за устройство на територията за повишаване на изискванията към лицензираните надзорни фирми.

До края на май трябва да приключат всички 29 съдебни дела за размера на обезщетенията при отчуждаването на терени в отсечката от п.в. „Белокопитово“ до п.в. „Буховци“. Така че скоро и там ще стартира реалното строителство.

Вече има внесено предложение в Народното събрание с цел Законът за държавната собственост да даде възможност да има предварително изпълнение преди реално да приключат обжалванията по отчуждителни процедури. Промените ще са факт до месец и това ще спести до година – година и половина от отчуждителните процедури, без да накърнява интересите на гражданите.

В отговор на въпрос от медии зам.-министър Нанков обясни, че за участъка от разклона с пътя Плевен – Ловеч до Велико Търново има готови идейни проекти и напомни, че с препроектирането на трасето от Боаза до разклона с пътя Плевен – Ловеч на българския данъкоплатец са спестени около 250 млн. лв.

По-рано днес беше проверен и напредъкът при изграждането на отсечката между Ябланица и Боаза на АМ „Хемус“, която е близо 10 км. Строителството й започна в края на март м. г. Работата по трасето напредва. През май-юни ще започне полагането на асфалта и е напълно реалистично участъкът да е готов през есента, около половин година по-рано от предвиденото. По договор той трябва да е завършен през март 2020 г. В момента на обекта на трисменен режим работят около 250 души и над 150 специализирани машини. На отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, от който 28 м армонасип. Това е почти вертикална стена на откоса и в конструкцията на насипа се вложени специални укрепителни мрежи и системи.

 

Информация за участъците, на които е разделено 134-километровото трасе на АМ „Хемус“ от п.в. „Боаза“ до разклона с пътя Русе – Велико Търново:

Участък 1 е с дължина 15,26 км. Започва от Боаза и ще е до пресичането с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел „Дерманци“. Връзката със съществуващата републиканска мрежа ще се осъществява чрез два пътни възела - п. в. „Боаза“ при 88-ми км и п. в. „Дерманци“ при 98-ми км.

Участък 2 е 19,2 км. Той е от края на пътен възел „Дерманци“ - при пресичане с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин, до връзката с път ІІІ-3005 Радювене - Катунец, включително пътен възел „Каленик“ (от км 103+060 до км 122+260).

Участък 3 е 17,08 км. Той ще започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с път ІІІ-3005 Радовене - Катунец до връзката с път ІІ-35 Плевен - Ловеч, включително и п. в. „Плевен“ (от км 122+260 до км 139+340).

Участък 4 е 26,8 км. Той е от края на п. в. „Плевен“ при пресичане с път II-35 Плевен - Ловеч до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел „Летница“ (от км 139+340 до км 166+144.09).

Участък 5 е 23,2 км. Той е от края на пътен възел „Летница“ при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344).

Участък 6 е 32,6 км. Започва от края на пътния възел на път III-303 Павликени - Левски до път I-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000).

 

 

mrrb